Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers.
De eerste betreft de aankoop van een milieuvriendelijke wagen (maximale uitstoot van 95 gram CO2 per kilogram). Op de aankoop van een milieuvriendelijkere vervangwagen betaalt u voordeel van alle aard (zie onder).
De tweede pijler omvat zogenaamde zachte vervoersoplossingen als fietsen, openbaar vervoer of autodelen, maar ook bijvoorbeeld huur of rente op woonkrediet voor wie op minder dan vijf kilometer van haar/zijn werk woont. Dit deel mag ook aan persoonlijk vervoer worden besteed. Zo kan u er pakweg een treinticket naar Parijs mee kopen.
De derde pijler is uitbetaling van (een deel van) het budget als loon. Op dit bedrag worden sociale lasten betaald (38,07%), maar het telt ook mee in opgebouwde pensioenrechten. Let wel, je werkgever bepaalt of een mobiliteitsbudget al dan niet mogelijk is en voor wat je het kan gebruiken.
Mobiliteitsbudget
Het budget wordt berekend op de totale jaarlijkse kost van de bedrijfswagen die wordt vervangen. Dit omvat leasekosten, verzekering, brandstofkosten, onderhoud etc. Dat betekent ook dat wie meer op de baan is, een hoger budget krijgt.
Je kan (stukken van) je mobiliteitsbudget dus op verschillende manieren besteden bij Battmobiel. Via de Battmax-formule kan je een elektrische auto leasen om je bedrijfswagen te vervangen én krijg je bovendien toegang tot ons volledige Batt-netwerk. De Battfan-formule past naadloos in de tweede pijler van het budget. Je deelt en gebruikt eender welk elektrisch voertuig uit onze vloot waar en wanneer je dat nodig hebt. Door onze lage prijs hou je vast ook nog budget over voor aanvullende vervoersoplossingen, of gewoon cash natuurlijk.
Battmobiel juicht dit nieuw systeem toe. Het zal voor een aantal mensen de stap naar ecologische vervoersmiddelen en dus ook elektrisch autodelen verkleinen. Dat betekent een bocht weg van autobezit. Het blijft echter een flauwe bocht. De indruk wordt gewekt dat de werknemer mag kiezen tussen verschillende vervoersoplossingen, maar de uiteindelijke beslissing over het budget en de modaliteiten ervan ligt nog steeds bij de werkgever.
Mensen die willen kiezen voor duurzame mobiliteit hebben geen enkele manier om zo’n budget af te dwingen. Nochtans is afstappen van de klassieke bedrijfswagen een ecologische must. Autodeelsystemen maken het bovendien ook de meest efficiënte keuze voor het beheer van het wagenpark van een bedrijf.
Via cash for car (mobiliteitsvergoeding) kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld, die ze dan vrij kunnen spenderen. Dit systeem is in voege sinds 15 maart 2018.
Een voordeel van alle aard is een voordeel dat een werkgever of onderneming toekent aan een werknemer of bedrijfsleider (bv. een bedrijfswagen, een ter beschikking gesteld onroerend goed, een lening aan voordelig tarief …). Deze voordelen van alle aard worden beschouwd als een beroepsinkomen. De werknemer of bedrijfsleider die dit voordeel ontvangt, zal dus belasting moeten betalen op het bedrag dat overeenkomt met de waarde van het voordeel van alle aard.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.
Stage: BattMobility zoekt enthousiaste stagiair marketing en communicatie
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrische (deel) mobiliteit het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het…
Blue Lines vertaalt elektrisch rijden naar BattMobility
Vertaalbureau van de bovenste schuif – Blue Lines – vervoegde zich deze week bij de olijke Batt-bende. Met haar gloednieuwe uitvalsbasis op het Kompasplein aan DOK Noord in Gent, is ze een welkome aanvulling op de wagens van Batt in de Dampoort wijk. “Wie me kent”, steekt oprichter van Blue Lines Stef Van De Gehuchte…
Nieuwe wetgeving om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan: wat verandert er voor Batt?
Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op. Wat is laadpaalkleven? Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je…
Zonder zorgen op reis met je elektrische auto deze zomer
Winterweer en batterijen gaan niet goed samen. Reizen in de zomer is iets aangenamer. Warmte heeft – tot een zekere hoogte – een betere impact op de werking van de batterij. Zo kan het verschil in rijbereik soms 100km bedragen. Met deze tips hou je de accutemperatuur onder controle en reis je goed voorbereid naar…
De Batt Reisgids is er: 10 tips voor een zorgeloze reis
Voor je op reis vertrekt met BattMobility loodsen we je graag door onze reisgids. Deze gids bereidt je voor op een comfortabele en zorgeloze reis met een elektrische wagen van Batt. We gidsen je door je voorbereidingen en helpen je op weg in het kiezen van de juiste wagen én app(s). Voor onderweg hebben we…
Henri blikt terug op zijn 16 weken stagetijd bij BattMobility: Automotive Management
Henri Bekaert studeert Automotive Management aan de Vives hogeschool en bracht de voorbije twee maand door in het Fleet Management team van BattMobility. Henri helpt onder andere mee aan de organisatie van Gent aan Zee. Hij kijkt met plezier terug op de tijd: “Ik was op zoek naar een stage die alles te maken heeft…
(Ingevuld) Vacature: Community Manager (m/v/x) 50% FTE
OPGELET Deze vacature werd reeds ingevuld Battmobility is op zoek naar een enthousiaste en aimabele Community Manager om ons vrie wijs team te versterken. Herken je je in onderstaande beschrijving? Contacteer ons dan snel, want je kunt (bijna) meteen starten! Wat ligt er op de plank? Als Community Manager bij Battmobility ben je (in nauwe…
Battmobility verkoopt 4 Renault ZOE’s
UPDATE: ACTIE IS AFGELOPEN! alle wagens zijn verkocht — Battmobility verkoopt 4 Renault ZOE’s uit haar vloot, ze zijn ongeveer 4 jaar oud en hebben tussen de 60.000 a 80.000 km op de teller. Er komen nieuwere modellen voor in de plaats. Uiteraard kun je – als nieuwe eigenaar – je wagen blijven delen én…
Super! Fielding Factory investeert in Gentse duurzame pioniers
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, gaat vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” een aantal projecten sponsoren bij KRC Gent, waaronder Olympus Mobility en BattMobility. Fielding Factory ondersteunt straffe merken Fielding Factory brengt innovatieve concepten en vernieuwende ideeën voor een duurzame, sociale en toekomstgerichte samenleving in de praktijk! Dit op vlak van mobiliteit, lokale handel en…
BATTMOBILITY
BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553