Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers.
De eerste betreft de aankoop van een milieuvriendelijke wagen (maximale uitstoot van 95 gram CO2 per kilogram). Op de aankoop van een milieuvriendelijkere vervangwagen betaalt u voordeel van alle aard (zie onder).
De tweede pijler omvat zogenaamde zachte vervoersoplossingen als fietsen, openbaar vervoer of autodelen, maar ook bijvoorbeeld huur of rente op woonkrediet voor wie op minder dan vijf kilometer van haar/zijn werk woont. Dit deel mag ook aan persoonlijk vervoer worden besteed. Zo kan u er pakweg een treinticket naar Parijs mee kopen.
De derde pijler is uitbetaling van (een deel van) het budget als loon. Op dit bedrag worden sociale lasten betaald (38,07%), maar het telt ook mee in opgebouwde pensioenrechten. Let wel, je werkgever bepaalt of een mobiliteitsbudget al dan niet mogelijk is en voor wat je het kan gebruiken.
Mobiliteitsbudget
Het budget wordt berekend op de totale jaarlijkse kost van de bedrijfswagen die wordt vervangen. Dit omvat leasekosten, verzekering, brandstofkosten, onderhoud etc. Dat betekent ook dat wie meer op de baan is, een hoger budget krijgt.
Je kan (stukken van) je mobiliteitsbudget dus op verschillende manieren besteden bij Battmobiel. Via de Battmax-formule kan je een elektrische auto leasen om je bedrijfswagen te vervangen én krijg je bovendien toegang tot ons volledige Batt-netwerk. De Battfan-formule past naadloos in de tweede pijler van het budget. Je deelt en gebruikt eender welk elektrisch voertuig uit onze vloot waar en wanneer je dat nodig hebt. Door onze lage prijs hou je vast ook nog budget over voor aanvullende vervoersoplossingen, of gewoon cash natuurlijk.
Battmobiel juicht dit nieuw systeem toe. Het zal voor een aantal mensen de stap naar ecologische vervoersmiddelen en dus ook elektrisch autodelen verkleinen. Dat betekent een bocht weg van autobezit. Het blijft echter een flauwe bocht. De indruk wordt gewekt dat de werknemer mag kiezen tussen verschillende vervoersoplossingen, maar de uiteindelijke beslissing over het budget en de modaliteiten ervan ligt nog steeds bij de werkgever.
Mensen die willen kiezen voor duurzame mobiliteit hebben geen enkele manier om zo’n budget af te dwingen. Nochtans is afstappen van de klassieke bedrijfswagen een ecologische must. Autodeelsystemen maken het bovendien ook de meest efficiënte keuze voor het beheer van het wagenpark van een bedrijf.
Via cash for car (mobiliteitsvergoeding) kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld, die ze dan vrij kunnen spenderen. Dit systeem is in voege sinds 15 maart 2018.
Een voordeel van alle aard is een voordeel dat een werkgever of onderneming toekent aan een werknemer of bedrijfsleider (bv. een bedrijfswagen, een ter beschikking gesteld onroerend goed, een lening aan voordelig tarief …). Deze voordelen van alle aard worden beschouwd als een beroepsinkomen. De werknemer of bedrijfsleider die dit voordeel ontvangt, zal dus belasting moeten betalen op het bedrag dat overeenkomt met de waarde van het voordeel van alle aard.

Stage Marketing en communicatie (of Jobstudent)
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het beste…

Vacature: Business developer / sales
Business Developer gezicht bij Batt! BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die via ons autodeelplatform hun vervoersnoden kunnen vervullen. Met het beste van het beste en steeds…

1 op 50 wagens nu elektrisch!
Aandeel zuiver elektrische voertuigen groeit plots snel Vlaanderen telt vandaag meer dan 33.000 elektrische wagens en een zeer groot aantal motorfietsen en bromfietsen B. Daarmee is milieuvriendelijke mobiliteit aan een opmars bezig, mét de laatste vier maanden een opvallend sterke groei voor het marktaandeel zuiver elektrische wagens. De Vlaamse overheid wil nog meer informeren en…

BattMobility in Deinze
BELGA BUSINESS CENTER LANCEERT ELEKTRISCHE DEELAUTO IN DEINZE Belga Business Center is een coworking space in Deinze waar je terecht kan voor vaste en flexibele werkplekken, vergader- en seminarieruimte. Binnen de coworking space zijn er 18 werkplekken die je voor een langere periode of zelfs per half uur kan huren. Het business center wil zijn…

Infoavond elektrisch autodelen in Mariakerke
Opgelet – dit evenement is voorbij. Aankomende infoavonden vind je hier. — Op donderdagavond 25 oktober organiseert BattMobiel samen met buurtbewoners Daisy, Chris en Ritsart een infosessie over autodelen in Mariakerke. Ze leggen uit hoe ze samen met andere buren een auto wensen te delen en hoe dat concreet in zijn werk gaat. Interesse? Kom…

Infoavonden ‘elektrisch autodelen’ najaar 2018
Opgelet – dit evenement is voorbij. Aankomende infoavonden vind je hier. — In het najaar organiseert BattMobility volop infoavonden in de Gentse wijken. Op de infoavond ontmoet je de initiatiefnemers en delers uit de buurt, kun je vragen stellen én een testrit maken. Elke infoavond in het najaar 18 oktober 2018 – testritten op de…