Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op.
In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een vorm van wegenheffing voor personenwagens. De regering onderzoekt momenteel nog twee pistes: een lokale heffing of een slimme kilometerheffing. Voor het zomerreces werd duidelijk dat er een principieel akkoord is om stappen te zetten richting een Vlaamse slimme kilometerheffing, maar de vraag is of dit praktisch en financieel haalbaar is. De beslissing hierover zal dit najaar nog vallen en dan is het aan de volgende regering om deze uit te voeren.
BROODNODIGE MAATREGEL
De insteek van de slimme kilometerheffing is zonder meer positief: door autogebruikers een duidelijke prijs per kilometer te laten betalen wil de wetgever de congestie op de wegen reduceren, het principe van ‘de gebruiker betaalt’ toepassen en externe kosten internaliseren. De prijs per kilometer zal vermoedelijk variëren al naar gelang het tijdstip, de locatie en het type wagen. Zo kan men sturen richting minder autokilometers tijdens de spits, op congestie gevoelige plaatsen en met vervuilende wagens. Om de kosten voor de gebruiker gemiddeld niet hoger te laten oplopen dan vandaag zullen de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling vermoedelijk wegvallen. Vooral die laatste maatregel roept een aantal vragen op.
MINDER KILOMETERS MET MEER WAGENS
Momenteel heeft de belasting op inverkeerstelling (BIV) een (beperkt) afradend effect op de aankoop van nieuwe wagens. Deze belasting zorgt er mede voor dat auto-eigenaars, naast de kosten voor verzekering, onderhoud en andere taksen, behoorlijk wat betalen voor het louter bezit van een wagen. Toch blijkt deze hoge kost vandaag nog onvoldoende doorslaggevend te zijn om stil te staan bij irrationeel autobezit en daarentegen te kiezen voor autodelen. Daardoor worden we geconfronteerd met een almaar groeiend wagenpark dat steeds meer publieke ruimte inneemt. De afschaffing van de BIV kan deze trend mogelijk nog versterken. Het overmatig bezit van wagens is even nefast voor de leefbaarheid van onze steden en gemeenten als het overmatig gebruik ervan. Indien de BIV toch zou verdwijnen, moeten we overwegen om dit enkel te doen voor gedeelde wagens. Zo worden de bewezen positieve effecten van autodelen ook fiscaal ondersteund.
POTENTIËLE BEDREIGING VOOR AUTODELEN
De intrede van een slimme kilometerheffing roept een hele reeks vragen op, zowel voor de aanbieders van autodelen als voor de autodelers. Voor de operatoren zal het ingewikkelder worden om hun prijs transparant te communiceren. Momenteel rekenen aanbieders van autodelen meestal een prijs per tijdseenheid en/of per kilometer aan. De slimme kilometerheffing zal voor een extra prijsbepalende factor zorgen, één die bovendien nogal onzeker is. Om een inschatting te maken van de kostprijs zullen aanbieders er mogelijks voor opteren om standaard het duurste tarief door te rekenen aan hun klanten. Indien dit ook gebeurt in daluren en in meer rurale gebieden zal de privéwagen een onklopbare concurrent blijven voor de deelwagens, met alle gevolgen van dien.
We moeten erop toezien dat de slimme kilometerheffing de brede autodeelwereld niet onbedoeld met een (perceptie)probleem opzadelt. Een heldere en concurrentiële prijszetting zijn immers noodzakelijke voorwaarden om meer autobezitters te overtuigen van de voordelen van autodelen. Daarom moet er van bij het begin van de implementatie voldoende aandacht zijn voor de impact die de slimme kilometerheffing kan hebben op autodelen. Niet om autorijden goedkoper te maken voor autodelers, wel om de huidige omschakeling van autobezit naar autogebruik niet onnodig af te remmen.
Dit stuk verscheen eerder op www.autodelen.net

Ontdek onze snel leverbare elektrische wagens in stock
Bij Battmobility hebben we goed nieuws voor iedereen die op zoek is naar een elektrische wagen. Deze maand is het stockmaand bij Batt, wat betekent dat we meer dan 7 modellen direct leverbaar hebben. Waarom zijn stockwagens zo bijzonder, hoor ik u denken? Wel, we zullen het uitleggen. Stockmaand bij Batt: geen wachttijden Een van…

Hoe praat ik met iemand die niet in elektrisch rijden ‘gelooft’?
Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie. 8 misverstanden weerlegd Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het…

Nieuw in ons team: Ken
Sinds vorige week is ons team één straffe Batt’er rijker. Ken Ackermans – Batt gebruiker van het eerste uur – komt ons Sales-team versterken (als sales & project coördinator). Met het groeiend aantal aanvragen voor BattMax.Lease (lease een elektrische wagen en deel deze wanneer je hem niet nodig hebt) door bedrijven en particulieren, was de…

BattMobility ondertekent Green Deal Charter ‘Huren en Delen’
Gedeeld gebruik is één van de oplossingen om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Daarom zetten WijDelen vzw en Vlaanderen Circulair hun schouders onder een veldverkenning voor een Green Deal Huren en Delen. Samen willen we ontdekken welke behoeften en kansen er zijn voor huren en delen in Vlaanderen. Dit zowel voor professionelen als particulieren.…

Medewerker Street Team (FT)
BattMobility is op zoek naar een voltijds medewerker (m/v/x) om ons Street Team te versterken. Taken wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot Start: Juli of Augustus…

Studentenjob – Street Team BattMobility (zomer)
BattMobility is op zoek naar één of meerdere studenten om ons Street Team te versterken. Taken (studentenjob) wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot. Periode: Juli,…

Hoe moet ik laden? Hou rekening met deze 5 tips
Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers. 1. Laden is verplicht Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo…

De beste batterij voor een elektrische auto: groot of klein?
Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie. CO2-voetafdruk van de batterij Een belangrijk aspect om te overwegen bij…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Sint Amandsberg (23/3/23)
Op donderdag 23 maart 2023 (Sint-Amandsberg) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Drongen (9/2/23)
Op donderdag 9 februari 2023 (Drongen) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de aanvraag…