Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op.
In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een vorm van wegenheffing voor personenwagens. De regering onderzoekt momenteel nog twee pistes: een lokale heffing of een slimme kilometerheffing. Voor het zomerreces werd duidelijk dat er een principieel akkoord is om stappen te zetten richting een Vlaamse slimme kilometerheffing, maar de vraag is of dit praktisch en financieel haalbaar is. De beslissing hierover zal dit najaar nog vallen en dan is het aan de volgende regering om deze uit te voeren.
BROODNODIGE MAATREGEL
De insteek van de slimme kilometerheffing is zonder meer positief: door autogebruikers een duidelijke prijs per kilometer te laten betalen wil de wetgever de congestie op de wegen reduceren, het principe van ‘de gebruiker betaalt’ toepassen en externe kosten internaliseren. De prijs per kilometer zal vermoedelijk variëren al naar gelang het tijdstip, de locatie en het type wagen. Zo kan men sturen richting minder autokilometers tijdens de spits, op congestie gevoelige plaatsen en met vervuilende wagens. Om de kosten voor de gebruiker gemiddeld niet hoger te laten oplopen dan vandaag zullen de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling vermoedelijk wegvallen. Vooral die laatste maatregel roept een aantal vragen op.
MINDER KILOMETERS MET MEER WAGENS
Momenteel heeft de belasting op inverkeerstelling (BIV) een (beperkt) afradend effect op de aankoop van nieuwe wagens. Deze belasting zorgt er mede voor dat auto-eigenaars, naast de kosten voor verzekering, onderhoud en andere taksen, behoorlijk wat betalen voor het louter bezit van een wagen. Toch blijkt deze hoge kost vandaag nog onvoldoende doorslaggevend te zijn om stil te staan bij irrationeel autobezit en daarentegen te kiezen voor autodelen. Daardoor worden we geconfronteerd met een almaar groeiend wagenpark dat steeds meer publieke ruimte inneemt. De afschaffing van de BIV kan deze trend mogelijk nog versterken. Het overmatig bezit van wagens is even nefast voor de leefbaarheid van onze steden en gemeenten als het overmatig gebruik ervan. Indien de BIV toch zou verdwijnen, moeten we overwegen om dit enkel te doen voor gedeelde wagens. Zo worden de bewezen positieve effecten van autodelen ook fiscaal ondersteund.
POTENTIËLE BEDREIGING VOOR AUTODELEN
De intrede van een slimme kilometerheffing roept een hele reeks vragen op, zowel voor de aanbieders van autodelen als voor de autodelers. Voor de operatoren zal het ingewikkelder worden om hun prijs transparant te communiceren. Momenteel rekenen aanbieders van autodelen meestal een prijs per tijdseenheid en/of per kilometer aan. De slimme kilometerheffing zal voor een extra prijsbepalende factor zorgen, één die bovendien nogal onzeker is. Om een inschatting te maken van de kostprijs zullen aanbieders er mogelijks voor opteren om standaard het duurste tarief door te rekenen aan hun klanten. Indien dit ook gebeurt in daluren en in meer rurale gebieden zal de privéwagen een onklopbare concurrent blijven voor de deelwagens, met alle gevolgen van dien.
We moeten erop toezien dat de slimme kilometerheffing de brede autodeelwereld niet onbedoeld met een (perceptie)probleem opzadelt. Een heldere en concurrentiële prijszetting zijn immers noodzakelijke voorwaarden om meer autobezitters te overtuigen van de voordelen van autodelen. Daarom moet er van bij het begin van de implementatie voldoende aandacht zijn voor de impact die de slimme kilometerheffing kan hebben op autodelen. Niet om autorijden goedkoper te maken voor autodelers, wel om de huidige omschakeling van autobezit naar autogebruik niet onnodig af te remmen.
Dit stuk verscheen eerder op www.autodelen.net

Stoffel Vandoorne tekent bij Battmobiel (1 april)
Voormalig Formule 1-rijder Stoffel Vandoorne is sinds dit jaar simulatorrijder voor Mercedes, hij combineert die job met een plek in Formule E, de elektrische Formule 1, voor HWA Racelab. Nu tekent hij ook als testrijder bij Battmobiel. “Als Formule E-rijder ben ik vanzelfsprekend geïnteresseerd in ecologische alternatieven op klassieke wagen. Ik volg Battmobiel nu al…

Exclusief: test vandaag Tesla Roadster (2020) prototype bij Battmobiel – 1 April
1 April 😉 Vorige week haalden we als eerste in Gent een Tesla Model 3 binnen. Deze week hebben we een nog grotere primeur. Tesla koos Battmobiel uit om als eerste in Europa testritten te organiseren met hun nieuwe wagen. Tesla-fans kijken al even uit naar de volgende generatie Roadster. De auto komt normaal gezien…

Nieuw mobiliteitsbudget maakt elektrisch autodelen aantrekkelijker
Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers. De eerste betreft de aankoop…

Vorst in’t land!
Heb je het ook al gemerkt? Het kilometer bereik van jouw buurt BattMobiel kan een stuk lager liggen dan normaal. Want daar is (de) Vorst weer! Weet dat de weergegeven kilometers steeds een schatting zijn op basis van bvb eerder rijgedrag. Toch geven we je graag al wat tips mee. Wat kan je doen om…

Stage Marketing en communicatie (of Jobstudent)
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het beste…

Vacature: Business developer / sales
Business Developer gezicht bij Batt! BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die via ons autodeelplatform hun vervoersnoden kunnen vervullen. Met het beste van het beste en steeds…

1 op 50 wagens nu elektrisch!
Aandeel zuiver elektrische voertuigen groeit plots snel Vlaanderen telt vandaag meer dan 33.000 elektrische wagens en een zeer groot aantal motorfietsen en bromfietsen B. Daarmee is milieuvriendelijke mobiliteit aan een opmars bezig, mét de laatste vier maanden een opvallend sterke groei voor het marktaandeel zuiver elektrische wagens. De Vlaamse overheid wil nog meer informeren en…

BattMobility in Deinze
BELGA BUSINESS CENTER LANCEERT ELEKTRISCHE DEELAUTO IN DEINZE Belga Business Center is een coworking space in Deinze waar je terecht kan voor vaste en flexibele werkplekken, vergader- en seminarieruimte. Binnen de coworking space zijn er 18 werkplekken die je voor een langere periode of zelfs per half uur kan huren. Het business center wil zijn…

Infoavond elektrisch autodelen in Mariakerke
Opgelet – dit evenement is voorbij. Aankomende infoavonden vind je hier. — Op donderdagavond 25 oktober organiseert BattMobiel samen met buurtbewoners Daisy, Chris en Ritsart een infosessie over autodelen in Mariakerke. Ze leggen uit hoe ze samen met andere buren een auto wensen te delen en hoe dat concreet in zijn werk gaat. Interesse? Kom…

Infoavonden ‘elektrisch autodelen’ najaar 2018
Opgelet – dit evenement is voorbij. Aankomende infoavonden vind je hier. — In het najaar organiseert BattMobility volop infoavonden in de Gentse wijken. Op de infoavond ontmoet je de initiatiefnemers en delers uit de buurt, kun je vragen stellen én een testrit maken. Elke infoavond in het najaar 18 oktober 2018 – testritten op de…