Bidirectioneel laden en EV’s: hoe werkt het en welke auto’s hebben het?

Een groeiend aantal autofabrikanten voegt deze functie toe, waardoor uw elektrische auto kan fungeren als thuisbatterij.

Wat is bidirectioneel opladen?

Normaal gesproken is het opladen van een EV een eenrichtingsproces: wisselstroom (AC) – elektriciteit – het soort dat uit een stopcontact komt – wordt van een EV-oplader, stopcontact of andere stroombron naar de accu van een auto gestuurd, waar het wordt omgezet in gelijkstroom (DC) energie.

Maar door bidirectioneel opladen kan het voertuig opgeslagen gelijkstroomenergie weer omzetten in wisselstroom voor verschillende doeleinden.

Bidirectioneel opladen en EV's met BattMobilityEen van de meest besproken functies in de EV-wereld werkt alleen als uw auto geparkeerd staat: bidirectioneel opladen stelt eigenaren in staat hun voertuigen in vierwielige batterijen te veranderen en stroom terug te sturen naar hun huizen, apparaten en zelfs naar het elektriciteitsnet.

Momenteel is bidirectioneel opladen alleen beschikbaar in een handvol auto’s, waaronder de Ford F-150 Lightning en de Nissan Leaf. Maar de populariteit groeit: in augustus kondigde GM aan dat de technologie tegen modeljaar 2026 standaard zal zijn in al zijn elektrische voertuigen.

En hoewel Elon Musk de technologie als ‘onhandig’ heeft gebagatelliseerd, bevestigde ook Tesla dat al zijn modellen tegen 2025 bidirectionele oplaadfunctionaliteit zullen ondersteunen.

Waarom V2G?

Om een lang verhaal kort te maken: V2G helpt de klimaatverandering te beperken door ons energiesysteem in staat te stellen steeds meer hernieuwbare energie in evenwicht te brengen. Om de klimaatcrisis succesvol aan te pakken moeten er echter drie dingen gebeuren in de energie- en mobiliteitssector: het koolstofvrij maken, energie-efficiëntie en elektrificatie.

In de context van energieproductie verwijst decarbonisatie naar de inzet van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie. Dit introduceert het probleem van energieopslag. Hoewel fossiele brandstoffen kunnen worden gezien als een vorm van energieopslag, omdat ze bij verbranding energie vrijgeven, functioneren wind- en zonne-energie anders.

Deze energie moet worden gebruikt wanneer deze wordt geproduceerd of vervolgens worden opgeslagen voor later gebruik. Naarmate de productie van hernieuwbare energie steeds meer zijn weg vindt naar ons energiesysteem, ontstaat er meer volatiliteit en ontstaat er behoefte aan nieuwe manieren om hernieuwbare energie in evenwicht te brengen en op te slaan.

EV-batterijen zijn veruit de meest kostenefficiënte vorm van energieopslag, omdat er geen extra investeringen in hardware nodig zijn. Met V2G kunnen we de batterijcapaciteit tot 10x efficiënter benutten dan met regulier slim opladen. Vehicle-to-grid-technologie stelt ons in staat de bestaande voertuigenpopulatie optimaal te benutten.

En tegen 2030 zouden er wereldwijd wel 250 miljoen elektrische voertuigen kunnen zijn. Dat betekent dat we ongeveer 250 miljoen kleine energieopslagplaatsen op wielen zullen hebben. Uit onderzoek blijkt feitelijk dat EV-batterijen tegen het einde van dit decennium in staat moeten zijn om aan de vraag naar energieopslag op korte termijn te voldoen.

Hoe kan ik bidirectioneel laden gebruiken?

Afhankelijk van de opstelling kan de in de accu opgeslagen stroom op verschillende manieren worden gebruikt:

Voertuig to home (V2H): Met deze functionaliteit, ook wel voertuig naar gebouw (V2B) genoemd, kan uw auto dienen als back-upgenerator tijdens een stroomstoring. Een volledig opgeladen EV-batterij kan gemiddeld ongeveer 60 kilowattuur aan elektriciteit bevatten, genoeg om een huis twee dagen van stroom te voorzien.

Met slimme oplaadtechnologie kunt u V2H-technologie ook gebruiken om uw energierekening te verlagen door uw elektrische auto op te laden tijdens de daluren en uw huis van stroom te voorzien als de prijzen hoger zijn.

Vehicle to grid (V2G): Een voertuig met V2G-oplaadmogelijkheid kan elektriciteit terugsturen naar het nutsnetwerk, net zoals huiseigenaren met zonne-energie dat kunnen doen. U helpt niet alleen bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet, u krijgt ook betaald voor de energie die u levert.

Volgens gegevens van de Universiteit van Rochester kan een EV-bezitter met een V2G-oplader makkelijk €250 per jaar besparen op zijn elektriciteitsrekening.

Voertuig to load (V2L): het meest basale type bidirectioneel opladen. Normaal gesproken is een adapter alles wat u nodig heeft voor uw auto om kampeeruitrusting, elektrisch gereedschap, huishoudelijke apparaten of andere zelfstandige apparaten van stroom te voorzien.

Voertuig-naar-voertuig (V2V): Een andere vorm van V2L, waarmee EV-eigenaren stroom kunnen leveren aan een elektrische auto die leeg is – vergelijkbaar met het geven van een “sprong” aan een auto op gas.

Vehicle to everything (V2X): Een overkoepelende term die alle bidirectionele laadmogelijkheden omvat.

Welke EV’s bieden bidirectioneel opladen?

Slechts een beperkt aantal elektrische voertuigen die in de VS worden verkocht, bieden enige vorm van bidirectioneel opladen. Ze bevatten:

  • Ford F-150 Bliksem (V2G)
  • Genesis GV60 (V2L)
  • Hyundai Ioniq 5 (V2L)
  • Hyundai Ioniq 6 (V2L)
  • Kia EV6 (V2L)
  • Kia Niro (V2L)
  • Mitsubishi Outlander PHEV (V2L)
  • Nissan Leaf (V2H, V2G)
  • VW ID.4 (V2H)

Wanneer wordt bidirectioneel laden standaard?

Hoewel bidirectionele functionaliteit zeker niet universeel is, voegen autofabrikanten deze snel toe aan hun assortiment om aan de vraag te voldoen en mogelijk de toezichthouders voor te blijven.

BMW, Volvo en Porsche testen naar verluidt allemaal de functionaliteit. Tesla heeft gezegd dat al zijn modellen tegen 2025 bidirectionaliteit zullen ondersteunen. General Motors zal van V2H-laden een standaardfunctie maken, te beginnen met de 2024 Chevrolet Silverado EV RST.

Volkswagen heeft voor bepaalde elektrische auto’s een software-update uitgebracht, waardoor deze bidirectioneel laden ondersteunen. Zo kan de auto fungeren als thuisaccu en een huis van energie voorzien. Ook Volvo (XC90) en Polestar 3 hebben deze functionaliteit in verschillende landen.

Deel dit bericht

Meer weten over onze producten?

Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553