Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers.
De eerste betreft de aankoop van een milieuvriendelijke wagen (maximale uitstoot van 95 gram CO2 per kilogram). Op de aankoop van een milieuvriendelijkere vervangwagen betaalt u voordeel van alle aard (zie onder).
De tweede pijler omvat zogenaamde zachte vervoersoplossingen als fietsen, openbaar vervoer of autodelen, maar ook bijvoorbeeld huur of rente op woonkrediet voor wie op minder dan vijf kilometer van haar/zijn werk woont. Dit deel mag ook aan persoonlijk vervoer worden besteed. Zo kan u er pakweg een treinticket naar Parijs mee kopen.
De derde pijler is uitbetaling van (een deel van) het budget als loon. Op dit bedrag worden sociale lasten betaald (38,07%), maar het telt ook mee in opgebouwde pensioenrechten. Let wel, je werkgever bepaalt of een mobiliteitsbudget al dan niet mogelijk is en voor wat je het kan gebruiken.
Mobiliteitsbudget
Het budget wordt berekend op de totale jaarlijkse kost van de bedrijfswagen die wordt vervangen. Dit omvat leasekosten, verzekering, brandstofkosten, onderhoud etc. Dat betekent ook dat wie meer op de baan is, een hoger budget krijgt.
Je kan (stukken van) je mobiliteitsbudget dus op verschillende manieren besteden bij Battmobiel. Via de Battmax-formule kan je een elektrische auto leasen om je bedrijfswagen te vervangen én krijg je bovendien toegang tot ons volledige Batt-netwerk. De Battfan-formule past naadloos in de tweede pijler van het budget. Je deelt en gebruikt eender welk elektrisch voertuig uit onze vloot waar en wanneer je dat nodig hebt. Door onze lage prijs hou je vast ook nog budget over voor aanvullende vervoersoplossingen, of gewoon cash natuurlijk.
Battmobiel juicht dit nieuw systeem toe. Het zal voor een aantal mensen de stap naar ecologische vervoersmiddelen en dus ook elektrisch autodelen verkleinen. Dat betekent een bocht weg van autobezit. Het blijft echter een flauwe bocht. De indruk wordt gewekt dat de werknemer mag kiezen tussen verschillende vervoersoplossingen, maar de uiteindelijke beslissing over het budget en de modaliteiten ervan ligt nog steeds bij de werkgever.
Mensen die willen kiezen voor duurzame mobiliteit hebben geen enkele manier om zo’n budget af te dwingen. Nochtans is afstappen van de klassieke bedrijfswagen een ecologische must. Autodeelsystemen maken het bovendien ook de meest efficiënte keuze voor het beheer van het wagenpark van een bedrijf.
Via cash for car (mobiliteitsvergoeding) kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld, die ze dan vrij kunnen spenderen. Dit systeem is in voege sinds 15 maart 2018.
Een voordeel van alle aard is een voordeel dat een werkgever of onderneming toekent aan een werknemer of bedrijfsleider (bv. een bedrijfswagen, een ter beschikking gesteld onroerend goed, een lening aan voordelig tarief …). Deze voordelen van alle aard worden beschouwd als een beroepsinkomen. De werknemer of bedrijfsleider die dit voordeel ontvangt, zal dus belasting moeten betalen op het bedrag dat overeenkomt met de waarde van het voordeel van alle aard.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Snowboarder Seppe Smits: “Ik snowboard enkel nog in Europa. Dat is veel duurzamer”
Snowboarder Seppe Smits is een van de grootste Belgische talenten in zijn sport. De 32-jarige uit Gent is momenteel volop aan het trainen voor de wintercompetitie, die binnenkort van start gaat. Smits is zich bewust van zijn ecologische voetafdruk. “Ik zie de gletsjers overal ter wereld smelten”, zegt hij in een interview met Radio 2.…

Tot € 5.000 subsidie voor elektrische auto’s: ontdek welke modellen in aanmerking komen
De Vlaamse regering heeft besloten om vanaf 2024 opnieuw subsidies te verstrekken aan particulieren, NGO’s én autodeelorganisaties die de sprong willen wagen naar elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands. Deze maatregel is bedoeld om het financiële verschil tussen elektrische auto’s en benzine- en dieselvoertuigen te overbruggen. Toch zijn er enkele richtlijnen met betrekking tot het…

Handig! Videohandleidingen voor al onze elektrische wagenmodellen
Bij Battmobility gaan we altijd een stap verder om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden op het gebied van elektrische (deel)mobiliteit. Daarom zijn we ook verheugd om onze nieuwste dienst aan te kondigen: videohandleidingen voor al onze elektrische wagenmodellen. Waarom zijn videohandleidingen zo’n meerwaarde voor onze gebruikers? Visueel en begrijpelijk In tegenstelling tot…

VACATURE – Fleet beheerder bij BattMobility (On-Site)
BattMobility, een toonaangevende speler op het gebied van duurzame elektrische mobiliteit, is op zoek naar een enthousiaste On-Site Fleet Beheerder om ons team te versterken. We zijn op zoek naar iemand met een passie voor technische uitdagingen en de expertise om ons wagenpark soepel te beheren en te onderhouden. Over de rol Als On-Site Fleet…

Vacature: project lead developer (m/v/x) FTE
VACATURE – Als pionier op het gebied van duurzame elektrische mobiliteit is Batt op zoek naar een getalenteerde en enthousiaste Lead C# Web Developer met expertise in frontend JavaScript-frameworks zoals Angular en een bewezen staat van dienst in het opbouwen van webportalen en het leiden van teams. Een soort van superheld dus. Als Lead C#…

Duurzaam digitaal met de groenste hostingpartner
Battmobility is recent overgeschakeld op een hostingprovider bij het meest milieuvriendelijke serverpark in de Benelux. Wij beseffen maar al te goed dat hosting een sector is die, als het ongecontroleerd blijft groeien, potentieel net zo vervuilend kan worden als de luchtvaart. Daarom hechten wij bijzonder veel waarde aan het ondersteunen van een hostingpartner die zich…

De voordelen van gedeelde elektrische mobiliteit voor bedrijven
In de snel evoluerende wereld van zakelijke mobiliteit worden bedrijven voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen én kansen. Een van de meest opvallende veranderingen van de afgelopen jaren is de opkomst van (gedeelde) elektrische mobiliteit. En zeker nu: sinds 1 juli gelden de fiscale voordelen van hybride niet langer. Steeds meer bedrijven omarmen deze duurzame én…

Vacature: Account manager
Join Battmobility als Accountmanager en versterk ons geweldige team! Battmobility is op zoek naar een krak in klantenrelaties. Ben jij iemand die uitblinkt in het onderhandelen en het bijeenbrengen van verschillende partijen? Heb je een uitgebreid netwerk bij grote bedrijven, projectontwikkelaars of overheidsinstanties? Kun je gestructureerd werken en orde scheppen in chaos? Dan ben jij…

(ingevuld) Vacature: Customer Success Manager
OPGELET: deze vacature is reeds ingevuld Join Battmobility als Customer Success Manager en versterk ons geweldige team! Battmobility is op zoek naar een sociaal beest om ons team te versterken. Ben jij iemand met natuurlijk charisma en een vlotte babbel? Ben je goed in bruggen bouwen en ken je Gent als je broekzak? Kan je…

Phaedra (én haar OYO Bar) rijdt elektrisch met Batt
Phaedra is inwoner van Sint-Martens-Latem én trotse eigenaar van OYO Bar in Gent. Het gemeentelijk magazine liet aan het woord over haar ervaringen met het autodeelsysteem. Phaedra: “Mijn BattMobility-verhaal start in 2018. Ik had toen een wagen nodig voor catering opdrachten, maar ik wilde geen bedrijfswagen aanschaffen. Ik koos toen voor de formule ‘BattFan‘, om…