In Sint-Martens-Latem zijn vanaf het voorjaar 2023 minstens 5 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem BattMobility. Het gaat om 4 luxueuze stadswagens en 1 multifunctionele combispace met trekhaak.
Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, was het aanbod aan deelwagens in Sint-Martens-Latem nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost voor de gedeelde mobiliteit in de gemeente en zal over twee jaar 900 ton CO 2 besparen.
De grootste klimaatuitdaging vandaag ligt binnen de mobiliteitssector, één derde van de uitstoot in de regio komt immers van transport. De (privé)-wagen is en blijft koning en de inspanningen die geleverd worden om de wagen te laten staan, zijn niet altijd succesvol.
“Sint-Martens-Latem nam vorig jaar het initiatief om deze uitdaging aan te gaan. Ook de besturen (en alle werknemers van de gemeente) zullen de deelwagens gebruiken voor dienstverplaatsingen,” aldus Chris de Guytenaer, oprichter van BattMobility.
Verruimd aanbod met tal van voordelen
“Autogebruik met BattMobility is gebaseerd op een eenvoudig principe: een auto die veel gebruikt wordt is goedkoper voor iedereen en is beter voor het milieu. De manier waarop een deelauto fungeert, heeft ook invloed op de denkwijze en het gedrag van mensen,” zegt Chris de Guytenaer van BattMobility.
“Autodelen kan mensen doen nadenken over de noodzaak van hun verplaatsingen en hen ertoe aanzetten om efficiënter om te gaan met die ene autorit. Nog te vaak zie je mensen voor kleine verplaatsingen de auto nemen of combineert men niet meerdere verplaatsingen in één rit. Gebruikers van deelauto’s leggen minder voertuigkilometers af en kiezen principieel voor duurzame alternatieven.”
“We plaatsen steeds verschillende type wagens, voor elke vervoersbehoefte. In een later stadium plaats BattMobility ook nog enkele luxewagens, zoals een Tesla Y.”
Eén deelwagen vervangt tot 12 privé-wagens
“Een deelwagen staat minder stil, maar vervangt tot wel 12 privé-wagens. Idealiter is autodelen een stimulans voor mensen om de eigen tweede) wagen achterwege te laten en misschien zelfs geen nieuwe auto meer aan te kopen”, licht communicatiemanager David De Beukelaer toe.
Autodelen is duidelijk een concept dat economische en sociale voordelen met zich meebrengt en bijdraagt aan een milieuvriendelijkere mobiliteit. En toch bestonden tot nu toe geen autodeelmogelijkheden in Sint-Martens-Latem en
Afsnee, onder andere door de landelijkere context. “BattMobility is marktleider in Gent voor duurzame mobiliteit. Sinds kort breiden we ook uit naar de wijde regio van Gent,” aldus Chris de Guytenaer.
“Met behulp van de elektrische deelwagens van Battmobility kunnen de gemeenten hun bewoners en bedrijven nu een geïntegreerd en duurzaam, maar ook laagdrempelig alternatief voor lokale verplaatsingen aanbieden. En gelukkig doen vele gemeenten dat inmiddels ook.”
Eén abonnement, toegang tot 140 elektrische deelwagens
Chris de Guytenaer: “Wie in Sint-Martens-Latem een auto wil gebruiken, kan terecht op 3 plaatsen in de gemeente. Er wordt gestart met 5 volledig elektrische wagens, maar met de bedoeling dit aanbod verder uit te breiden in functie van het gebruik.”
“Als gemeente ondersteunen én gebruiken we deze dienst. Het initiatief komt immers tegemoet aan de lokale parkeerdruk (één Batt-wagen vervangt immers minstens 8-12 particuliere wagens in de buurt) en draagt mee een steentje bij tot een verminderde milieubelasting.”
Het unieke aan de deelwagens in Sint-Martens-Latem is bovendien dat ze steeds per twee aan een laadpunt worden geplaatst. Bovendien worden er ook steeds extra publieke laadpalen geïnstalleerd.”
“Sint-Martens-Latem is zeer ambitieus op het vlak van klimaat en dat bewijzen we hier opnieuw. Deelmobiliteit is een belangrijke pijler in onze klimaatplannen. Het zorgt voor minder auto’s, minder files, minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit. De gemeente geeft zelf ook het goede voorbeeld door elektrische deelwagens in te zetten als dienstwagens. Werknemers hebben zelfs automatisch privé toegang tot de wagens van BattMobility.”
Sterke lokale communicatiecampagne
Om de inwoners van Sint-Martens-Latem te overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden en autodelen, zetten de initiatiefnemers een creatieve communicatiecampagne op die vanaf 15 maart in het straatbeeld en in de gemeentelijke gebouwen en communicatie verschijnt.
Een goede communicatiecampagne – mét boeiende infoavonden en testritten – is onontbeerlijk om mensen te doen overschakelen naar elektrisch autodelen”, aldus David De Beukelaer, verantwoordelijke communicatie bij BattMobility. “Autodelen vraagt een mentale verandering. Door permanent en doelgroepgericht te gaan communiceren worden de inwoners gesensibiliseerd om de stap te zetten van autobezit naar autogebruik. En we hebben gezien dat het werk. In Gent én in de deelgemeenten.”
Wist je dat …
… de gemiddelde gezinswagen in Vlaanderen 90-95% van de tijd stilstaat? Bij (elektrisch) autodelen maken meerdere gezinnen, bedrijven en/of organisaties na elkaar gebruik van een wagen. Door efficiënter om te gaan met auto’s, zijn er niet alleen minder wagens in omloop maar wordt de zware investering bovendien gedeeld. Autodelen is bovendien de perfecte manier om elektrisch rijden ingang te doen vinden.
… BattMobility ook aan ‘omgekeerd’ autodelen doet? Je leaset een wagen bij BattMobility én jij kiest zelf wanneer je hem deelt. Zo rij je goedkoper én zonder verlies van je vrijheid!
.. veel bedrijven KMOs steeds vaker gebruik maken van de vloot van BattMobility. Als lease wagens voor het personeel, of als extraatje voor de werknemers.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Chriskras aflevering #1 – Maaike Cafmeyer
Geen beter gesprek dat met een toffe gast in de auto dachten we. Daarom nodigen we voortaan boeiende mensen uit om samen met Chris een testrit te maken. in ‘Chriskras’ praten ze over thema’s die ons allen aanbelangen: mobiliteit, ecologie, het gezin en den Dampuurt. Met Maaike Cafmeyer konden we ons geen beter eerste gast…

BattMobility in Aalst – vraag een offerte aan voor een elektrische lease wagen
UPDATE: wil je een wagen leasen in Aalst? Vraag dan vrijblijvend een offerte op. Zo kun je eenvoudig via onze app je elektrische wagen delen met anderen in Aalst. — Cambio is al sinds 2012 actief in Aalst, maar daar komen nu nog twee autodeelsystemen bij. Voor 100 euro kan je een dag met een…

Deinze deelt een elektrische auto
De stad Deinze stelt een elektrische carpoolwagen ter beschikking van haar werknemers en buurtbewoners. Hiervoor werkt de stad samen met de firma BattMobility, een Gents bedrijf dat elektrische deelwagens aanbiedt om te delen binnen een bepaalde buurt. De deelauto bevindt zich op de parking aan het Mobipunt rechtover het dienstencentrum Leiespiegel. Daar is immers een…

Stoffel Vandoorne tekent bij Battmobiel (1 april)
Voormalig Formule 1-rijder Stoffel Vandoorne is sinds dit jaar simulatorrijder voor Mercedes, hij combineert die job met een plek in Formule E, de elektrische Formule 1, voor HWA Racelab. Nu tekent hij ook als testrijder bij Battmobiel. “Als Formule E-rijder ben ik vanzelfsprekend geïnteresseerd in ecologische alternatieven op klassieke wagen. Ik volg Battmobiel nu al…

Exclusief: test vandaag Tesla Roadster (2020) prototype bij Battmobiel – 1 April
1 April 😉 Vorige week haalden we als eerste in Gent een Tesla Model 3 binnen. Deze week hebben we een nog grotere primeur. Tesla koos Battmobiel uit om als eerste in Europa testritten te organiseren met hun nieuwe wagen. Tesla-fans kijken al even uit naar de volgende generatie Roadster. De auto komt normaal gezien…

Nieuw mobiliteitsbudget maakt elektrisch autodelen aantrekkelijker
Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers. De eerste betreft de aankoop…

Opinie – Slimme kilometerheffing en autodelen
Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op. In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een…

Vorst in’t land!
Heb je het ook al gemerkt? Het kilometer bereik van jouw buurt BattMobiel kan een stuk lager liggen dan normaal. Want daar is (de) Vorst weer! Weet dat de weergegeven kilometers steeds een schatting zijn op basis van bvb eerder rijgedrag. Toch geven we je graag al wat tips mee. Wat kan je doen om…

Stage Marketing en communicatie (of Jobstudent)
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het beste…

Vacature: Business developer / sales
Business Developer gezicht bij Batt! BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die via ons autodeelplatform hun vervoersnoden kunnen vervullen. Met het beste van het beste en steeds…