De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”.
BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat eerst begon als een lokaal wijkinitiatief met enkele elektrische wagens, is uitgegroeid tot de Gentse marktleider in elektrische deelmobiliteit. BattMobility plaatst 100% elektrische wagens in Gentse wijken, daar waar er vraag naar is. “We zetten niet zomaar lukraak wagens in de straten waar ze onnodig parkeerplek innemen,dat zou onzinnig zijn. Geen enkele van onze wagens wordt minder dan 75% gebruikt. Door particulieren die een auto met elkaar delen, maar evengoed door zelfstandigen en bedrijven”.
Meer dan 100 Gentse bedrijven zijn ‘Batt’
Steeds meer bedrijven en zelfstandigen vinden ook de weg naar elektrische mobiliteit van BattMobility, klinkt het. “Veel bedrijven hebben hun wagens ‘s avonds of in het weekend niet nodig. Ze delen hun lease wagens dan met hun werknemers of met de buurt. Minder wagens zorgen voor meer publieke ruimte, maar vooral voor een serieuze kostenbesparing bij bedrijven. Bij BattMobility zeggen ze dat bedrijven hun facturen tot wel 50% zien dalen.
Chris de Guytenaer: “Steeds meer particulieren en bedrijven vinden de oplossing bij elektrische deelmobiliteit voor de te duur geworden eigen wagen”
“Niet alleen particulieren zijn op zoek naar manieren om kosten te besparen op dure diesel. Ook veel bedrijven zitten met de handen in het haar”, aldus de Guytenaer. “En bedrijven vinden duidelijk de weg naar BattMobility als alternatief voor dure prijzen en voor salariswagens, een leasewagen die stilstaat is voor niemand een goede zaak. Bovendien kan men bij BattMobility ook wagens laten gebruiken door werknemers zonder ze een leasewagen te moeten betalen. Het systeem is heel erg flexibel”
Bye Bye tweede wagen?
De voorbije jaren nam de groep autodelers in Gent en omstreken sterk toe. Vaak ging dit om gezinnen die beslisten om de tweede wagen te verkopen en een abonnement te nemen bij een autodeelorganisatie. “Met de snelle uitrol van de Gentse laadinfrastructuur (de komende twee jaar komen er 800 palen bij) zien we ook een versnelde omschakeling naar elektrische (deel)mobiliteit. Niet enkel in het aantal gebruikers, maar ook het aantal ritten én de bestellingen voor elektrische lease wagens neemt fors toe.”
Chris de Guytenaer: “Autodelen is stilaan mainstream geworden, en we zien dat bedrijven nu ook die reflex maken. Onze formules zijn flexibel omdat werknemers ook privé de wagens kunnen gebruiken. En de bedrijven zelf zijn ook blij: zij stappen steeds meer af van de 1-op-1 salariswagens, maar opteren voor een gedeelde vloot waar iedereen gebruik van kan maken.”
Straffe cijfers
Niet enkel de 50.000 ritten spreken tot de verbeelding. Met meer dan 1000 actieve gebruikers in Gent én ongeveer 1200 ritten per maand, is er geen sprake meer van een marginale niche. “We zien veel gebruikers die nieuwsgierig zijn naar elektrisch rijden. Zij kiezen voor onze instapformule en rijden af en toe eens. De meer regelmatige gebruikers zijn dan weer tevreden dat ze de dure aanschaf van een elektrisch wagen kunnen vermijden en ondertussen toch elektrisch kunnen rijden, en zijn aangenaam verrast als ze aan hun factuur merken dat comfortabel en duurzaam ook nog eens veel goedkoper blijkt te zijn dan een eigen wagen”, aldus BattMobility. “Plus: komende maanden komen er nog 30 nieuwe elektrische deelwagens bij!”
Ook Batt worden? Meld je dan aan of vraag een offerte aan om een elektrische wagen te leasen als ondernemer of particulier.

Exclusief: test vandaag Tesla Roadster (2020) prototype bij Battmobiel – 1 April
1 April 😉 Vorige week haalden we als eerste in Gent een Tesla Model 3 binnen. Deze week hebben we een nog grotere primeur. Tesla koos Battmobiel uit om als eerste in Europa testritten te organiseren met hun nieuwe wagen. Tesla-fans kijken al even uit naar de volgende generatie Roadster. De auto komt normaal gezien…

Nieuw mobiliteitsbudget maakt elektrisch autodelen aantrekkelijker
Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers. De eerste betreft de aankoop…

Opinie – Slimme kilometerheffing en autodelen
Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op. In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een…

Vorst in’t land!
Heb je het ook al gemerkt? Het kilometer bereik van jouw buurt BattMobiel kan een stuk lager liggen dan normaal. Want daar is (de) Vorst weer! Weet dat de weergegeven kilometers steeds een schatting zijn op basis van bvb eerder rijgedrag. Toch geven we je graag al wat tips mee. Wat kan je doen om…

Stage Marketing en communicatie (of Jobstudent)
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het beste…

Vacature: Business developer / sales
Business Developer gezicht bij Batt! BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die via ons autodeelplatform hun vervoersnoden kunnen vervullen. Met het beste van het beste en steeds…

1 op 50 wagens nu elektrisch!
Aandeel zuiver elektrische voertuigen groeit plots snel Vlaanderen telt vandaag meer dan 33.000 elektrische wagens en een zeer groot aantal motorfietsen en bromfietsen B. Daarmee is milieuvriendelijke mobiliteit aan een opmars bezig, mét de laatste vier maanden een opvallend sterke groei voor het marktaandeel zuiver elektrische wagens. De Vlaamse overheid wil nog meer informeren en…

BattMobility in Deinze
BELGA BUSINESS CENTER LANCEERT ELEKTRISCHE DEELAUTO IN DEINZE Belga Business Center is een coworking space in Deinze waar je terecht kan voor vaste en flexibele werkplekken, vergader- en seminarieruimte. Binnen de coworking space zijn er 18 werkplekken die je voor een langere periode of zelfs per half uur kan huren. Het business center wil zijn…

Infoavond elektrisch autodelen in Mariakerke
Opgelet – dit evenement is voorbij. Aankomende infoavonden vind je hier. — Op donderdagavond 25 oktober organiseert BattMobiel samen met buurtbewoners Daisy, Chris en Ritsart een infosessie over autodelen in Mariakerke. Ze leggen uit hoe ze samen met andere buren een auto wensen te delen en hoe dat concreet in zijn werk gaat. Interesse? Kom…

Infoavonden ‘elektrisch autodelen’ najaar 2018
Opgelet – dit evenement is voorbij. Aankomende infoavonden vind je hier. — In het najaar organiseert BattMobility volop infoavonden in de Gentse wijken. Op de infoavond ontmoet je de initiatiefnemers en delers uit de buurt, kun je vragen stellen én een testrit maken. Elke infoavond in het najaar 18 oktober 2018 – testritten op de…