Een gast-post door Bram Van Oost.
Het is (ongeveer) twee maanden geleden dat ik mijn eigen diesel-stokende wagen inruilde voor een gedeelde, elektrische Hyundai Kona EV via het autodeelplatform BattMobiel.
Tijd voor een tussentijds rapportje!

Vlot, gemakkelijk en zo plezant
De auto boeken, ophalen, terugplaatsen is echt gemakkelijk via de app. Die staat op drie straten van mijn deur, een paar minuutjes wandelen, en toevallig moet ik langs mijn favoriete koffiebar passeren (hey, Cloudsies), dus instappen gebeurt meestal met een verse cappuccino (uiteraard in een herbruikbare en gerecycleerde beker van Billie).
Elektrisch rijden is een genot. Geen lawaai, instant torque, geen versnellingen (ook niet “automatisch”, geen.), goeie auto-pilot, zeer futuristisch, allemaal. De wagen zelf is super voor kleine en grote afstanden, de koffer is wat aan de kleine kant, maar dat is zelfs naar Kroatië nog geen probleem geweest. Terug in een “gewone” wagen rijden voelt als een grote stap terug. Het voelt verkeerd.
Als we merken dat er een boeking vlak na ons is, en de batterij staat vrij laag, stemmen we effe af. Handig (merci, Ine).
Overal opladen
Overal duiken laadpunten op. In maart van dit jaar waren dat er al 10.000 in België, ondertussen al een pak meer en er staan er nog een flink aantal op het programma voor de volgende paar jaren. Dat geldt voor zowel slow chargers die je meestal in het straatbeeld of op parking ziet, en fast chargers, bij voorbeeld langs tankstations, die de boel voldoende laden in een 40-tal minuutjes. Soms komt dat geweldig goed van pas. (reminder – slow chargen is inbegrepen in het BattMobiel abonnement, fast chargen niet, en kost doorgaans een 15-tal euro, afhankelijk van waar.)

Range anxiety is vooral in het begin a thing, en verdwijnt al snel als je automatisch rekening gaat houden met je radius. De meeste mensen rijden geen honderden kilometer op een dag, dus 95% van je ritten hoef je zelfs niet aan te denken.
Meeting in Brussel? Meer dan genoeg juice.

Filmpremiere in Antwerpen? (de nieuwe Star Wars, vertel ik er nonchalant bij) Opgeladen op de parking (terwijl we nog meer dan genoeg hadden om terug te rijden), 96% vol bij het aanvangen van de terugrit! The force is with us.

Hackathon in Brussel? Genoeg charge om acht keer heen-en-weer te rijden, maar omdat het kon, opgeladen op de parking van de klant. Merci, Barco.

Meeting in Limburg? Er een nachtje van gemaakt om de ochtendspits te vermijden, opgeladen aan een willekeurige laadpaal, bij het opstaan hadden we 100% en geen file. Puntjes voor Pelt. Peltpuntjes.
Soms is hij weg
Het is een deelwagen, hoe meer hij wordt gebruikt, hoe beter voor iedereen. Dat wil automatisch zeggen dat de auto wel eens zal geboekt zijn als jij’m nodig hebt, zowel last minute als weken voordien. Zelf heb ik de wagen al een paar keer dringend nodig gehad terwijl hij niet beschikbaar was. Gelukkig staan er nog BattMobiels in de buurt, meestal is er wel eentje die op dat moment vrij is, maar het kan toch wat spannend zijn als het moet moet.
Op twee maanden tijd heb ik nog geen écht vervelende situaties meegemaakt, en dat is geweldig.
Slechte punten voor Stad Gent
De plaats waar de Kona staat die ik gebruik, op de Dendermondsesteenweg, wordt regelmatig (zacht uitgedrukt) ingepalmd door ICE-auto’s die geen deelwagens zijn. (ICE staat voor Internal Combustion Engine, nvdr.) Iceholes, in de volksmond. Ook een nvdr.
Nochtans staat er duidelijke signalisatie, zowel op de grond als een aantal borden. Doorgaans na een tien-tal minuten geïrriteerd staan klaxoneren komt er iemand naar buiten gerend die de wagen verplaatst, maar het komt ook te veel voor dat de wagen niet op zijn plaats kan staan, en soms ook helemaal niet kan opladen ’s nachts. Zeer, zeer vervelend.
Dit ondermijnt niet enkel autodelen, maar vooral elektrisch autodelen, de wagens moeten ’s nachts kunnen opladen om vlot ingezet te kunnen worden.
Op zijn politieks wijst het Mobiliteitsbedrijf naar de politie, wijst de politie naar het Mobiliteitsbedrijf, en wijst de Ombudsvrouw naar het Mobiliteitsbedrijf en de politie.

Ombudsvrouw:
- Als er iemand zijn voertuig parkeert op een dergelijke voorbehouden parkeerplaats voor autodelen, zonder een geldige vergunning, dan kunnen de vaststellers van het Mobiliteitsbedrijf een retributie van 80 euro uitschrijven.
Het probleem: we kunnen die niet bellen op het moment dat het gebeurt, meestal end of day. Het mobiliteitsbedrijf is deze week twee keer een halve dag open. Geen hulp, dus.
- … [een] parkeerplaats met de juiste signalisatie voor een elektrisch voertuig, is enkel controleerbaar door de Politie die u kan contacteren via het nummer 101 of via twitter.
Wat zegt de politie:
Het is momenteel niet bij wet voorzien dat de politie deze overtredingen verbaliseert. Deze overtredingen zijn immers gedepenaliseerd. Indien u ter plaatse vaststelt dat er een voertuig verkeerdelijk gebruik maakt van een plaats voor autodelen dan kunt u het mobiliteitsbedrijf contacteren. Zij kunnen dan een retributie uitschrijven.
Bon, zijn we niks mee. Dan maar terug naar meer wagens in de stad? Écht jammer, en al zeker voor een stad als Gent. Shame.
Ik heb ondertussen een lijvige bibliotheek aan foto’s van overtreders, benieuwd als we dat retroactief kunnen laten penaliseren via het mobiliteitsbedrijf.

Dus?
So far, so good! Dikke aanrader.
Next up ga ik beter bijhouden wanneer ik de deelwagen echt nodig heb, om voor mij de berekening te maken tussen wat een eigen wagen mij kostte (in total cost of ownership, of TCO, dus met álle kosten, benzine, onderhoud, verzekeringen, wegentaksen, keuringen, de occasionele herstelling, álles).
En genieten van elektrisch rijden bijna zonder zorgen.
Enkel nog de iceholes.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Chriskras aflevering #1 – Maaike Cafmeyer
Geen beter gesprek dat met een toffe gast in de auto dachten we. Daarom nodigen we voortaan boeiende mensen uit om samen met Chris een testrit te maken. in ‘Chriskras’ praten ze over thema’s die ons allen aanbelangen: mobiliteit, ecologie, het gezin en den Dampuurt. Met Maaike Cafmeyer konden we ons geen beter eerste gast…

BattMobility in Aalst – vraag een offerte aan voor een elektrische lease wagen
UPDATE: wil je een wagen leasen in Aalst? Vraag dan vrijblijvend een offerte op. Zo kun je eenvoudig via onze app je elektrische wagen delen met anderen in Aalst. — Cambio is al sinds 2012 actief in Aalst, maar daar komen nu nog twee autodeelsystemen bij. Voor 100 euro kan je een dag met een…

Deinze deelt een elektrische auto
De stad Deinze stelt een elektrische carpoolwagen ter beschikking van haar werknemers en buurtbewoners. Hiervoor werkt de stad samen met de firma BattMobility, een Gents bedrijf dat elektrische deelwagens aanbiedt om te delen binnen een bepaalde buurt. De deelauto bevindt zich op de parking aan het Mobipunt rechtover het dienstencentrum Leiespiegel. Daar is immers een…

Stoffel Vandoorne tekent bij Battmobiel (1 april)
Voormalig Formule 1-rijder Stoffel Vandoorne is sinds dit jaar simulatorrijder voor Mercedes, hij combineert die job met een plek in Formule E, de elektrische Formule 1, voor HWA Racelab. Nu tekent hij ook als testrijder bij Battmobiel. “Als Formule E-rijder ben ik vanzelfsprekend geïnteresseerd in ecologische alternatieven op klassieke wagen. Ik volg Battmobiel nu al…

Exclusief: test vandaag Tesla Roadster (2020) prototype bij Battmobiel – 1 April
1 April 😉 Vorige week haalden we als eerste in Gent een Tesla Model 3 binnen. Deze week hebben we een nog grotere primeur. Tesla koos Battmobiel uit om als eerste in Europa testritten te organiseren met hun nieuwe wagen. Tesla-fans kijken al even uit naar de volgende generatie Roadster. De auto komt normaal gezien…

Nieuw mobiliteitsbudget maakt elektrisch autodelen aantrekkelijker
Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers. De eerste betreft de aankoop…

Opinie – Slimme kilometerheffing en autodelen
Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op. In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een…

Vorst in’t land!
Heb je het ook al gemerkt? Het kilometer bereik van jouw buurt BattMobiel kan een stuk lager liggen dan normaal. Want daar is (de) Vorst weer! Weet dat de weergegeven kilometers steeds een schatting zijn op basis van bvb eerder rijgedrag. Toch geven we je graag al wat tips mee. Wat kan je doen om…

Stage Marketing en communicatie (of Jobstudent)
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het beste…

Vacature: Business developer / sales
Business Developer gezicht bij Batt! BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die via ons autodeelplatform hun vervoersnoden kunnen vervullen. Met het beste van het beste en steeds…