Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op.
In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een vorm van wegenheffing voor personenwagens. De regering onderzoekt momenteel nog twee pistes: een lokale heffing of een slimme kilometerheffing. Voor het zomerreces werd duidelijk dat er een principieel akkoord is om stappen te zetten richting een Vlaamse slimme kilometerheffing, maar de vraag is of dit praktisch en financieel haalbaar is. De beslissing hierover zal dit najaar nog vallen en dan is het aan de volgende regering om deze uit te voeren.
BROODNODIGE MAATREGEL
De insteek van de slimme kilometerheffing is zonder meer positief: door autogebruikers een duidelijke prijs per kilometer te laten betalen wil de wetgever de congestie op de wegen reduceren, het principe van ‘de gebruiker betaalt’ toepassen en externe kosten internaliseren. De prijs per kilometer zal vermoedelijk variëren al naar gelang het tijdstip, de locatie en het type wagen. Zo kan men sturen richting minder autokilometers tijdens de spits, op congestie gevoelige plaatsen en met vervuilende wagens. Om de kosten voor de gebruiker gemiddeld niet hoger te laten oplopen dan vandaag zullen de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling vermoedelijk wegvallen. Vooral die laatste maatregel roept een aantal vragen op.
MINDER KILOMETERS MET MEER WAGENS
Momenteel heeft de belasting op inverkeerstelling (BIV) een (beperkt) afradend effect op de aankoop van nieuwe wagens. Deze belasting zorgt er mede voor dat auto-eigenaars, naast de kosten voor verzekering, onderhoud en andere taksen, behoorlijk wat betalen voor het louter bezit van een wagen. Toch blijkt deze hoge kost vandaag nog onvoldoende doorslaggevend te zijn om stil te staan bij irrationeel autobezit en daarentegen te kiezen voor autodelen. Daardoor worden we geconfronteerd met een almaar groeiend wagenpark dat steeds meer publieke ruimte inneemt. De afschaffing van de BIV kan deze trend mogelijk nog versterken. Het overmatig bezit van wagens is even nefast voor de leefbaarheid van onze steden en gemeenten als het overmatig gebruik ervan. Indien de BIV toch zou verdwijnen, moeten we overwegen om dit enkel te doen voor gedeelde wagens. Zo worden de bewezen positieve effecten van autodelen ook fiscaal ondersteund.
POTENTIËLE BEDREIGING VOOR AUTODELEN
De intrede van een slimme kilometerheffing roept een hele reeks vragen op, zowel voor de aanbieders van autodelen als voor de autodelers. Voor de operatoren zal het ingewikkelder worden om hun prijs transparant te communiceren. Momenteel rekenen aanbieders van autodelen meestal een prijs per tijdseenheid en/of per kilometer aan. De slimme kilometerheffing zal voor een extra prijsbepalende factor zorgen, één die bovendien nogal onzeker is. Om een inschatting te maken van de kostprijs zullen aanbieders er mogelijks voor opteren om standaard het duurste tarief door te rekenen aan hun klanten. Indien dit ook gebeurt in daluren en in meer rurale gebieden zal de privéwagen een onklopbare concurrent blijven voor de deelwagens, met alle gevolgen van dien.
We moeten erop toezien dat de slimme kilometerheffing de brede autodeelwereld niet onbedoeld met een (perceptie)probleem opzadelt. Een heldere en concurrentiële prijszetting zijn immers noodzakelijke voorwaarden om meer autobezitters te overtuigen van de voordelen van autodelen. Daarom moet er van bij het begin van de implementatie voldoende aandacht zijn voor de impact die de slimme kilometerheffing kan hebben op autodelen. Niet om autorijden goedkoper te maken voor autodelers, wel om de huidige omschakeling van autobezit naar autogebruik niet onnodig af te remmen.
Dit stuk verscheen eerder op www.autodelen.net
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

BattMobility een jaar langer op truitjes van KRC Gent
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, startte vorig jaar – vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” – met het sponsoren van een aantal projecten bij KRC Gent, ondermeer voor Olympus Mobility en BattMobility. Deze week werd beslist om het sponsorcontract met een jaar te verlengen. Hierdoor spelen de jongeren van de U11 ook volgend seizoen in…

Stage: BattMobility zoekt enthousiaste stagiair marketing en communicatie
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrische (deel) mobiliteit het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het…

Blue Lines vertaalt elektrisch rijden naar BattMobility
Vertaalbureau van de bovenste schuif – Blue Lines – vervoegde zich deze week bij de olijke Batt-bende. Met haar gloednieuwe uitvalsbasis op het Kompasplein aan DOK Noord in Gent, is ze een welkome aanvulling op de wagens van Batt in de Dampoort wijk. “Wie me kent”, steekt oprichter van Blue Lines Stef Van De Gehuchte…

Nieuwe wetgeving om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan: wat verandert er voor Batt?
Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op. Wat is laadpaalkleven? Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je…

Zonder zorgen op reis met je elektrische auto deze zomer
Winterweer en batterijen gaan niet goed samen. Reizen in de zomer is iets aangenamer. Warmte heeft – tot een zekere hoogte – een betere impact op de werking van de batterij. Zo kan het verschil in rijbereik soms 100km bedragen. Met deze tips hou je de accutemperatuur onder controle en reis je goed voorbereid naar…

De Batt Reisgids is er: 10 tips voor een zorgeloze reis
Voor je op reis vertrekt met BattMobility loodsen we je graag door onze reisgids. Deze gids bereidt je voor op een comfortabele en zorgeloze reis met een elektrische wagen van Batt. We gidsen je door je voorbereidingen en helpen je op weg in het kiezen van de juiste wagen én app(s). Voor onderweg hebben we…

Henri blikt terug op zijn 16 weken stagetijd bij BattMobility: Automotive Management
Henri Bekaert studeert Automotive Management aan de Vives hogeschool en bracht de voorbije twee maand door in het Fleet Management team van BattMobility. Henri helpt onder andere mee aan de organisatie van Gent aan Zee. Hij kijkt met plezier terug op de tijd: “Ik was op zoek naar een stage die alles te maken heeft…

(Ingevuld) Vacature: Community Manager (m/v/x) 50% FTE
OPGELET Deze vacature werd reeds ingevuld Battmobility is op zoek naar een enthousiaste en aimabele Community Manager om ons vrie wijs team te versterken. Herken je je in onderstaande beschrijving? Contacteer ons dan snel, want je kunt (bijna) meteen starten! Wat ligt er op de plank? Als Community Manager bij Battmobility ben je (in nauwe…

Battmobility verkoopt 4 Renault ZOE’s
UPDATE: ACTIE IS AFGELOPEN! alle wagens zijn verkocht — Battmobility verkoopt 4 Renault ZOE’s uit haar vloot, ze zijn ongeveer 4 jaar oud en hebben tussen de 60.000 a 80.000 km op de teller. Er komen nieuwere modellen voor in de plaats. Uiteraard kun je – als nieuwe eigenaar – je wagen blijven delen én…