Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie.
8 misverstanden weerlegd
Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het weerleggen van hun argumenten of twijfels. Laten we enkele veelvoorkomende tegenargumenten onder de loep nemen en kijken hoe we ze kunnen weerleggen met feitelijke (aantoonbar bewezen) informatie.
Argument 1: “Elektrische auto’s hebben een beperkte actieradius en kunnen geen lange afstanden afleggen”.
Hoewel elektrische auto’s in het verleden mogelijk beperkte actieradiussen hadden, zijn er nu modellen op de markt die een actieradius van meer dan 600 kilometer hebben. Daarnaast zijn er steeds meer snellaadstations beschikbaar, waardoor het opladen van een elektrische auto sneller en gemakkelijker wordt.
Het is ook belangrijk op te merken dat de meeste autoritten vaak binnen een straal van 100 kilometer liggen, wat betekent dat elektrische auto’s geschikt zijn voor dagelijkse woon-werkverkeer en andere gebruikelijke ritten.
Argument 2: “Elektrische auto’s zijn duurder in aanschaf dan conventionele auto’s”
Hoewel het waar is dat sommige elektrische auto’s een hogere aanschafprijs hebben dan conventionele auto’s, moeten we (vooral) ook de totale eigendomskosten (TCO) in overweging nemen.
Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig, aangezien ze minder bewegende onderdelen hebben, en elektriciteit is vaak goedkoper dan brandstof (dit voordeel neemt nog toe wanneer je zelf je energie produceert).
Bovendien bieden veel landen subsidies en belastingvoordelen voor de aankoop van elektrische auto’s, waardoor de initiële kosten kunnen worden verlaagd. Over de hele levensduurte van het voeruig zijn elektrische auto’s dus kostenbesparend én (veel) goedkoper.
Argument 3: “De productie van elektrische auto’s is schadelijk voor het milieu”
Hoewel de productie van elektrische auto’s inderdaad enige impact op het milieu heeft, moet worden opgemerkt dat dit ook het geval is bij de productie van conventionele auto’s.
Het fabricageproces van elektrische auto’s kan echter worden verduurzaamd door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en het verminderen van het gebruik van grondstoffen. Bovendien compenseert de lagere emissie van broeikasgassen tijdens het gebruik van een elektrische auto de initiële impact van de productie.
Argument 4: “Elektrische auto’s hebben langere oplaadtijden dan het tanken van een conventionele auto”
Hoewel het opladen van een elektrische auto inderdaad langer kan duren dan het tanken van een conventionele auto, moet worden opgemerkt dat de meeste laadsessies plaatsvinden tijdens de nachts of gedurende langere periodes van klassieke stilstand (werkuren of slaap). Dit betekent dat de oplaadtijd minder van invloed is op de algehele rijervaring.
Bovendien zijn er steeds meer snellaadstations beschikbaar die de laadtijd aanzienlijk verkorten, waardoor het opladen van een elektrische auto vergelijkbaar wordt met het tanken van een conventionele auto. Zeker als je de noodzakelijke pauze invult met een koffie en even de benen strekken.
Argument 5: “Elektrische auto’s hebben een beperkte keuze aan modellen en stijlen”
Hoewel het waar is dat het aanbod van elektrische auto’s ooit beperkt was, groeit de markt meer dan gestaag. Steeds meer automerken brengen elektrische modellen op de markt en er is een toenemende diversiteit aan stijlen, formaten en functies beschikbaar.
Of je nu op zoek bent naar een sedan, SUV, sportwagen of zelfs een elektrische vrachtwagen, er is nu een breed scala aan elektrische voertuigen om uit te kiezen. Bekijk hier zeker al eens het aanbod van BattMobility.
Argument 6: “De batterijen van elektrische auto’s zijn schadelijk voor het milieu”
Hoewel de productie en uiteindelijke verwijdering van batterijen enige impact op het milieu kan hebben, wordt er voortdurend gewerkt aan verbeteringen op dit gebied. De batterijtechnologie evolueert snel en er zijn inspanningen om batterijen recycleerbaar en herbruikbaar te maken.
Ook de programma’s en initiatieven om gebruikte batterijen een tweede leven te geven nemen dag na dag toe: bijvoorbeeld door ze te gebruiken voor energieopslagsystemen of door ze te recyclen voor andere toepassingen.
Argument 7: “Elektrische auto’s zijn minder veilig dan conventionele auto’s”
Dit is een veelvoorkomend misverstand. Meer zelfs: nét het omgekeerde is waar!
Elektrische auto’s moeten voldoen aan dezelfde veiligheidsnormen als conventionele auto’s. Bovendien hebben elektrische auto’s vaak een laag zwaartepunt vanwege de plaatsing van de batterij, wat de stabiliteit en het weggedrag kan verbeteren.
Elektrische auto’s worden ook geleverd met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en autonome noodremsystemen, die de veiligheid op de weg kunnen vergroten. Ook de kans op brand (en ernstige versnelling van die brand) is veel lager bij voertuigen zonder ontvlambare brandstoffen aan boord.
Argument 8: “Elektrische auto’s zijn niet geschikt voor koude klimaten”:
Hoewel het waar is dat extreme kou de prestaties van de batterij enigszins kan beïnvloeden, zijn elektrische auto’s nog steeds bruikbaar in koude klimaten.
Moderne elektrische voertuigen zijn uitgerust met systemen om de batterij te verwarmen en te koelen, waardoor de prestaties in uiteenlopende weersomstandigheden worden geoptimaliseerd.
Weet ook dat de technologie voortdurend verbetert en dat er speciale winterbanden beschikbaar zijn die de grip en tractie van elektrische auto’s in koudere omstandigheden kunnen verbeteren.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Gent haalt doelstellingen autodelen: minstens 2 deelauto’s per 1.000 inwoners
Leuven, Mechelen en Gent hebben de Vlaamse doelstellingen rond autodelen behaald: de drie steden bieden minstens 2 deelauto’s per duizend inwoners aan. “Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op vrt NWS. Gent met 3,52, Mechelen met 2,34…

Autodelen, is dat wel iets voor KMO’s en bedrijven?
Neen, eigenlijk niet. Tenminste niet in de traditionele zin van het woord. Gelukkig is BattMobility veel meer dan ‘een auto delen’. Batt optimaliseert je wagenpark, regelt je administratie en onderhoud én geeft je (werknemers) toegang tot haar hele vloot. Of u nu een architectenbureau, snelgroeiend tech-bedrijf of productiebedrijf bent, optimale mobiliteit via elektrisch autodelen is…

Infoavond over elektrisch autodelen op 24 november (Gent)
Op 24 november 2022 organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Misschien iets voor jou je vrienden of je familie? Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot voordelig leasen van een elektrische wagen De deelwagens in de Dampoortwijk en Gent-Centrum Er is ruim…

Indexering van de basisprijzen oudste wagens v.a. 1/11/22
BattMobility hanteert al sinds de zomer van 2020 dezelfde prijzen. Door de sterk gestegen algemene kosten en loonkosten, zijn we verplicht de basisprijzen voortaan te indexeren. Indexering De indexering zal vanaf 1 november worden ingevoerd, en wordt voortaan automatisch doorgevoerd. De index juli 2020 bedroeg 109,76, de huidige index is 127,74. Er komt dus maximaal…

Allego verhoogt haar prijzen voor laden
Enkele dagen geleden heeft Allego haar prijzen voor laden en snelladen in heel Europa eenzijdig verhoogd. Dit zorgt ervoor dat Batt met onmiddellijke ingang tijdelijk een toeslag moet aanrekenen. ? Over welke verhoging spreken we? De prijsstijging ziet er als volgt uit: Normaal laden (AC 22kW): 0,70 EUR/ kWh (vroeger was dat 0,409) Snelladen (50kW): 0,75…

11 top redenen om met je bedrijf over te schakelen op een EV
Wist je dat de transportsector verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan een groot deel afkomstig is van personenauto’s? Als u momenteel in een traditionele benzineauto rijdt, is overstappen op een elektrische auto een van de beste manieren om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en elke dag een positief effect op het…

Elektrische autodeelorganisatie BattMobility rondt kaap van 50000 ritten
De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”. BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat…

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility
In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september
Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…

BattMobility een jaar langer op truitjes van KRC Gent
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, startte vorig jaar – vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” – met het sponsoren van een aantal projecten bij KRC Gent, ondermeer voor Olympus Mobility en BattMobility. Deze week werd beslist om het sponsorcontract met een jaar te verlengen. Hierdoor spelen de jongeren van de U11 ook volgend seizoen in…