Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie.
8 misverstanden weerlegd
Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het weerleggen van hun argumenten of twijfels. Laten we enkele veelvoorkomende tegenargumenten onder de loep nemen en kijken hoe we ze kunnen weerleggen met feitelijke (aantoonbar bewezen) informatie.
Argument 1: “Elektrische auto’s hebben een beperkte actieradius en kunnen geen lange afstanden afleggen”.
Hoewel elektrische auto’s in het verleden mogelijk beperkte actieradiussen hadden, zijn er nu modellen op de markt die een actieradius van meer dan 600 kilometer hebben. Daarnaast zijn er steeds meer snellaadstations beschikbaar, waardoor het opladen van een elektrische auto sneller en gemakkelijker wordt.
Het is ook belangrijk op te merken dat de meeste autoritten vaak binnen een straal van 100 kilometer liggen, wat betekent dat elektrische auto’s geschikt zijn voor dagelijkse woon-werkverkeer en andere gebruikelijke ritten.
Argument 2: “Elektrische auto’s zijn duurder in aanschaf dan conventionele auto’s”
Hoewel het waar is dat sommige elektrische auto’s een hogere aanschafprijs hebben dan conventionele auto’s, moeten we (vooral) ook de totale eigendomskosten (TCO) in overweging nemen.
Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig, aangezien ze minder bewegende onderdelen hebben, en elektriciteit is vaak goedkoper dan brandstof (dit voordeel neemt nog toe wanneer je zelf je energie produceert).
Bovendien bieden veel landen subsidies en belastingvoordelen voor de aankoop van elektrische auto’s, waardoor de initiële kosten kunnen worden verlaagd. Over de hele levensduurte van het voeruig zijn elektrische auto’s dus kostenbesparend én (veel) goedkoper.
Argument 3: “De productie van elektrische auto’s is schadelijk voor het milieu”
Hoewel de productie van elektrische auto’s inderdaad enige impact op het milieu heeft, moet worden opgemerkt dat dit ook het geval is bij de productie van conventionele auto’s.
Het fabricageproces van elektrische auto’s kan echter worden verduurzaamd door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en het verminderen van het gebruik van grondstoffen. Bovendien compenseert de lagere emissie van broeikasgassen tijdens het gebruik van een elektrische auto de initiële impact van de productie.
Argument 4: “Elektrische auto’s hebben langere oplaadtijden dan het tanken van een conventionele auto”
Hoewel het opladen van een elektrische auto inderdaad langer kan duren dan het tanken van een conventionele auto, moet worden opgemerkt dat de meeste laadsessies plaatsvinden tijdens de nachts of gedurende langere periodes van klassieke stilstand (werkuren of slaap). Dit betekent dat de oplaadtijd minder van invloed is op de algehele rijervaring.
Bovendien zijn er steeds meer snellaadstations beschikbaar die de laadtijd aanzienlijk verkorten, waardoor het opladen van een elektrische auto vergelijkbaar wordt met het tanken van een conventionele auto. Zeker als je de noodzakelijke pauze invult met een koffie en even de benen strekken.
Argument 5: “Elektrische auto’s hebben een beperkte keuze aan modellen en stijlen”
Hoewel het waar is dat het aanbod van elektrische auto’s ooit beperkt was, groeit de markt meer dan gestaag. Steeds meer automerken brengen elektrische modellen op de markt en er is een toenemende diversiteit aan stijlen, formaten en functies beschikbaar.
Of je nu op zoek bent naar een sedan, SUV, sportwagen of zelfs een elektrische vrachtwagen, er is nu een breed scala aan elektrische voertuigen om uit te kiezen. Bekijk hier zeker al eens het aanbod van BattMobility.
Argument 6: “De batterijen van elektrische auto’s zijn schadelijk voor het milieu”
Hoewel de productie en uiteindelijke verwijdering van batterijen enige impact op het milieu kan hebben, wordt er voortdurend gewerkt aan verbeteringen op dit gebied. De batterijtechnologie evolueert snel en er zijn inspanningen om batterijen recycleerbaar en herbruikbaar te maken.
Ook de programma’s en initiatieven om gebruikte batterijen een tweede leven te geven nemen dag na dag toe: bijvoorbeeld door ze te gebruiken voor energieopslagsystemen of door ze te recyclen voor andere toepassingen.
Argument 7: “Elektrische auto’s zijn minder veilig dan conventionele auto’s”
Dit is een veelvoorkomend misverstand. Meer zelfs: nét het omgekeerde is waar!
Elektrische auto’s moeten voldoen aan dezelfde veiligheidsnormen als conventionele auto’s. Bovendien hebben elektrische auto’s vaak een laag zwaartepunt vanwege de plaatsing van de batterij, wat de stabiliteit en het weggedrag kan verbeteren.
Elektrische auto’s worden ook geleverd met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en autonome noodremsystemen, die de veiligheid op de weg kunnen vergroten. Ook de kans op brand (en ernstige versnelling van die brand) is veel lager bij voertuigen zonder ontvlambare brandstoffen aan boord.
Argument 8: “Elektrische auto’s zijn niet geschikt voor koude klimaten”:
Hoewel het waar is dat extreme kou de prestaties van de batterij enigszins kan beïnvloeden, zijn elektrische auto’s nog steeds bruikbaar in koude klimaten.
Moderne elektrische voertuigen zijn uitgerust met systemen om de batterij te verwarmen en te koelen, waardoor de prestaties in uiteenlopende weersomstandigheden worden geoptimaliseerd.
Weet ook dat de technologie voortdurend verbetert en dat er speciale winterbanden beschikbaar zijn die de grip en tractie van elektrische auto’s in koudere omstandigheden kunnen verbeteren.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.
Nieuw in ons team: Ken
Sinds vorige week is ons team één straffe Batt’er rijker. Ken Ackermans – Batt gebruiker van het eerste uur – komt ons Sales-team versterken (als sales & project coördinator). Met het groeiend aantal aanvragen voor BattMax.Lease (lease een elektrische wagen en deel deze wanneer je hem niet nodig hebt) door bedrijven en particulieren, was de…
BattMobility ondertekent Green Deal Charter ‘Huren en Delen’
Gedeeld gebruik is één van de oplossingen om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Daarom zetten WijDelen vzw en Vlaanderen Circulair hun schouders onder een veldverkenning voor een Green Deal Huren en Delen. Samen willen we ontdekken welke behoeften en kansen er zijn voor huren en delen in Vlaanderen. Dit zowel voor professionelen als particulieren.…
Medewerker Street Team (FT)
BattMobility is op zoek naar een voltijds medewerker (m/v/x) om ons Street Team te versterken. Taken wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot Start: Juli of Augustus…
Studentenjob – Street Team BattMobility (zomer)
BattMobility is op zoek naar één of meerdere studenten om ons Street Team te versterken. Taken (studentenjob) wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot. Periode: Juli,…
Hoe moet ik laden? Hou rekening met deze 5 tips
Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers. 1. Laden is verplicht Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo…
De beste batterij voor een elektrische auto: groot of klein?
Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie. CO2-voetafdruk van de batterij Een belangrijk aspect om te overwegen bij…
Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Sint Amandsberg (23/3/23)
Op donderdag 23 maart 2023 (Sint-Amandsberg) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de…
Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Drongen (9/2/23)
Op donderdag 9 februari 2023 (Drongen) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de aanvraag…
BattMobility plaatst 5 elektrische deelauto’s in Sint-Martens-Latem
In Sint-Martens-Latem zijn vanaf het voorjaar 2023 minstens 5 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem BattMobility. Het gaat om 4 luxueuze stadswagens en 1 multifunctionele combispace met trekhaak. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, was het aanbod aan deelwagens in Sint-Martens-Latem nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost…
Gent haalt doelstellingen autodelen: minstens 2 deelauto’s per 1.000 inwoners
Leuven, Mechelen en Gent hebben de Vlaamse doelstellingen rond autodelen behaald: de drie steden bieden minstens 2 deelauto’s per duizend inwoners aan. “Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op vrt NWS. Gent met 3,52, Mechelen met 2,34…
BATTMOBILITY
BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553