Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie.
8 misverstanden weerlegd
Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het weerleggen van hun argumenten of twijfels. Laten we enkele veelvoorkomende tegenargumenten onder de loep nemen en kijken hoe we ze kunnen weerleggen met feitelijke (aantoonbar bewezen) informatie.
Argument 1: “Elektrische auto’s hebben een beperkte actieradius en kunnen geen lange afstanden afleggen”.
Hoewel elektrische auto’s in het verleden mogelijk beperkte actieradiussen hadden, zijn er nu modellen op de markt die een actieradius van meer dan 600 kilometer hebben. Daarnaast zijn er steeds meer snellaadstations beschikbaar, waardoor het opladen van een elektrische auto sneller en gemakkelijker wordt.
Het is ook belangrijk op te merken dat de meeste autoritten vaak binnen een straal van 100 kilometer liggen, wat betekent dat elektrische auto’s geschikt zijn voor dagelijkse woon-werkverkeer en andere gebruikelijke ritten.
Argument 2: “Elektrische auto’s zijn duurder in aanschaf dan conventionele auto’s”
Hoewel het waar is dat sommige elektrische auto’s een hogere aanschafprijs hebben dan conventionele auto’s, moeten we (vooral) ook de totale eigendomskosten (TCO) in overweging nemen.
Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig, aangezien ze minder bewegende onderdelen hebben, en elektriciteit is vaak goedkoper dan brandstof (dit voordeel neemt nog toe wanneer je zelf je energie produceert).
Bovendien bieden veel landen subsidies en belastingvoordelen voor de aankoop van elektrische auto’s, waardoor de initiële kosten kunnen worden verlaagd. Over de hele levensduurte van het voeruig zijn elektrische auto’s dus kostenbesparend én (veel) goedkoper.
Argument 3: “De productie van elektrische auto’s is schadelijk voor het milieu”
Hoewel de productie van elektrische auto’s inderdaad enige impact op het milieu heeft, moet worden opgemerkt dat dit ook het geval is bij de productie van conventionele auto’s.
Het fabricageproces van elektrische auto’s kan echter worden verduurzaamd door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en het verminderen van het gebruik van grondstoffen. Bovendien compenseert de lagere emissie van broeikasgassen tijdens het gebruik van een elektrische auto de initiële impact van de productie.
Argument 4: “Elektrische auto’s hebben langere oplaadtijden dan het tanken van een conventionele auto”
Hoewel het opladen van een elektrische auto inderdaad langer kan duren dan het tanken van een conventionele auto, moet worden opgemerkt dat de meeste laadsessies plaatsvinden tijdens de nachts of gedurende langere periodes van klassieke stilstand (werkuren of slaap). Dit betekent dat de oplaadtijd minder van invloed is op de algehele rijervaring.
Bovendien zijn er steeds meer snellaadstations beschikbaar die de laadtijd aanzienlijk verkorten, waardoor het opladen van een elektrische auto vergelijkbaar wordt met het tanken van een conventionele auto. Zeker als je de noodzakelijke pauze invult met een koffie en even de benen strekken.
Argument 5: “Elektrische auto’s hebben een beperkte keuze aan modellen en stijlen”
Hoewel het waar is dat het aanbod van elektrische auto’s ooit beperkt was, groeit de markt meer dan gestaag. Steeds meer automerken brengen elektrische modellen op de markt en er is een toenemende diversiteit aan stijlen, formaten en functies beschikbaar.
Of je nu op zoek bent naar een sedan, SUV, sportwagen of zelfs een elektrische vrachtwagen, er is nu een breed scala aan elektrische voertuigen om uit te kiezen. Bekijk hier zeker al eens het aanbod van BattMobility.
Argument 6: “De batterijen van elektrische auto’s zijn schadelijk voor het milieu”
Hoewel de productie en uiteindelijke verwijdering van batterijen enige impact op het milieu kan hebben, wordt er voortdurend gewerkt aan verbeteringen op dit gebied. De batterijtechnologie evolueert snel en er zijn inspanningen om batterijen recycleerbaar en herbruikbaar te maken.
Ook de programma’s en initiatieven om gebruikte batterijen een tweede leven te geven nemen dag na dag toe: bijvoorbeeld door ze te gebruiken voor energieopslagsystemen of door ze te recyclen voor andere toepassingen.
Argument 7: “Elektrische auto’s zijn minder veilig dan conventionele auto’s”
Dit is een veelvoorkomend misverstand. Meer zelfs: nét het omgekeerde is waar!
Elektrische auto’s moeten voldoen aan dezelfde veiligheidsnormen als conventionele auto’s. Bovendien hebben elektrische auto’s vaak een laag zwaartepunt vanwege de plaatsing van de batterij, wat de stabiliteit en het weggedrag kan verbeteren.
Elektrische auto’s worden ook geleverd met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en autonome noodremsystemen, die de veiligheid op de weg kunnen vergroten. Ook de kans op brand (en ernstige versnelling van die brand) is veel lager bij voertuigen zonder ontvlambare brandstoffen aan boord.
Argument 8: “Elektrische auto’s zijn niet geschikt voor koude klimaten”:
Hoewel het waar is dat extreme kou de prestaties van de batterij enigszins kan beïnvloeden, zijn elektrische auto’s nog steeds bruikbaar in koude klimaten.
Moderne elektrische voertuigen zijn uitgerust met systemen om de batterij te verwarmen en te koelen, waardoor de prestaties in uiteenlopende weersomstandigheden worden geoptimaliseerd.
Weet ook dat de technologie voortdurend verbetert en dat er speciale winterbanden beschikbaar zijn die de grip en tractie van elektrische auto’s in koudere omstandigheden kunnen verbeteren.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.
BattMobility stapt mee in Green Deal Deelmobiliteit en wonen
BattMobility kondigt vandaag zijn deelname aan de Green Deal Deelmobiliteit en wonen aan. Deze deal, ondertekend door de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de Beroepsvereniging voor de Vastgoedsector (BVS), Netwerk Duurzame Mobiliteit en Autodelen.net, wil de integratie van gedeelde mobiliteit in woonomgevingen in Vlaanderen bevorderen. “We zijn verheugd om deel te nemen aan…
Sofico Gent Marathon: impact op standplaatsen op 24 maart
Op zondag 24 maart 2024 vindt de Sofico Gent Marathon plaats. Dit leuke loopevent trekt 15.000 lopers naar Gent, waaronder ook enkele van onze collega’s. We moedigen je dan ook aan om hen te komen aanmoedigen! Impact op standplaatsen Natuurlijk heeft een evenement van deze omvang een impact op het verkeer in Gent. Dit betekent…
Front-End en Full-Stack Developer (Angular/C#)
Wij zoeken een getalenteerde Front-End Developer met expertise in Angular, samen met een grondig begrip van C# en JavaScript, om deel uit te maken van ons dynamische team. Functieomschrijving Als Front-End Developer ben je verantwoordelijk voor het implementeren van visuele elementen en gebruikersinteracties in webapplicaties, waarbij je zorgt voor hoge prestaties en responsiviteit. Je zult…
Op (ski)reis met je elektrische Batt? Enkele tips!
Het wordt steeds populairder om met een Batt op vakantie te gaan, zelfs in de bergen om te skien. In de winter brengt dit echter wel een aantal extra uitdagingen met zich mee. De koude temperaturen en de sneeuw kunnen de actieradius van de batterij beïnvloeden en de rijomstandigheden kunnen ook lastiger zijn. Voorzorgsmaatregelen Er…
Leuven verwelkomt e-deelwagens BattMobility
Leuven is een echte autodeelstad. De voorbije vier jaar steeg het aantal autodelers met maar liefst 80%. Voortaan zie je in Leuven naast deelwagens van cambio, Cozywheels en Dégage ook een deelwagen van BattMobility rondrijden. BattMobility is vooral actief in de regio Gent en strijkt nu ook neer in Leuven. BattMobility biedt uitsluitend elektrische deelwagens…
Een premie voor elektrische deelwagens, dát zou pas een idee zijn
David De Beukelaer en Chris de Guytenaer pleiten voor een gerichter toekennen van de premie voor elektrische wagens en verwachten dat de Raad van State de wettekst zal terugsturen naar de tekentafel. De Vlaamse regering voerde onlangs een premie van 5.000 euro in voor particulieren die een elektrische wagen kopen. Een premie die – zacht…
Investeer in BattMobility met de Win-winlening van PMV
BattMobility haalde de voorbije twee maand investeringskapitaal op bij haar klanten en sympthisanten en is nog op zoek naar nog 2-3 particuliere investeerders. De onderneming heeft tot nu toe €270.000 opgehaald via de Win-winlening van PMV, een Vlaamse overheidsinstantie die particulieren aanmoedigt om te investeren in kmo’s. Waarom haalt BattMobility geld op? BattMobility zal het…
4 Infosessies: alles over autodelen in Gent(brugge), Sint-Denijs-Westrem, Mariakerke
Zoek je een alternatief voor je (tweede) auto? Wil je de mogelijkheden in jouw buurt verkennen? Hoe zit dat met verzekering en hoe gebruik je zo’n deelwagen? … Deze en nog meer vragen beantwoorden we tijdens deze infosessies! We starten met een algemene infosessie over autodelen, en de verschillende mogelijkheden in jouw buurt. Nadien is…
Bidirectioneel laden en EV’s: hoe werkt het en welke auto’s hebben het?
Een groeiend aantal autofabrikanten voegt deze functie toe, waardoor uw elektrische auto kan fungeren als thuisbatterij. Wat is bidirectioneel opladen? Normaal gesproken is het opladen van een EV een eenrichtingsproces: wisselstroom (AC) – elektriciteit – het soort dat uit een stopcontact komt – wordt van een EV-oplader, stopcontact of andere stroombron naar de accu van…
Snowboarder Seppe Smits: “Ik snowboard enkel nog in Europa. Dat is veel duurzamer”
Snowboarder Seppe Smits is een van de grootste Belgische talenten in zijn sport. De 32-jarige uit Gent is momenteel volop aan het trainen voor de wintercompetitie, die binnenkort van start gaat. Smits is zich bewust van zijn ecologische voetafdruk. “Ik zie de gletsjers overal ter wereld smelten”, zegt hij in een interview met Radio 2.…
BATTMOBILITY
BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553