Nieuwe wetgeving om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan: wat verandert er voor Batt?

Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op.

Wat is laadpaalkleven?

Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische wagen op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Ook autodelers hebben hier geregeld last van wanner ze onderweg zijn. “Er was hoog nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo).

Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer. Zo hoopt Gilkinet voor voldoende ‘rotatie’ bij de laadpalen te zorgen.

In de file bij laadpunten

In Vlaanderen staan er vandaag ruim 7.000 publieke laadpunten. Ter vergelijking: Amsterdam alleen al telt er 5.000. En zelfs daar komt het – nu er almaar meer elektrische auto’s rondrijden – geregeld tot spanningen tussen bestuurders die veel te lang van zo’n publieke laadplaats bezet houden. Om dergelijke incidenten bij ons te vermijden, past minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) daarom de Belgische wegcode aan.

Hiaat in de wetgeving

Concreet is het vanaf dan verplicht om effectief op te laden – “te connecteren met de aanwezige laadinfrastructuur”  –  wanneer je met een elektrische auto parkeert op een parkeerplaats die voorbehouden is voor het laden van een elektrisch voertuig. Opvallend: op dit moment is het niet verplicht je auto op te laden wanneer je die op zo’n voorbehouden plek parkeert.

Daarnaast verduidelijkt Gilkinet de wegcode, zodat parkeren op zo’n voorbehouden laadplaats ook juridisch als parkeren wordt beschouwd, en niet als stilstaan. De verduidelijking moet verhinderen dat eigenaars van een elektrisch voertuig – door op zo’n voorbehouden laadplaats te parkeren – het betalend parkeren in die buurt zouden kunnen ontlopen. Voor deelwagens van BattMobility is dit uiteraard niet van toepassing. Batt’ers parkeren gratis in Gent, ongeacht het type parkeerplaats.

Boetes

Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van zo’n parkeerplaats laat Gilkinet aan de lokale besturen over. Die zijn daar (gelukkig) al mee bezig. Wie in Antwerpen een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij allang vol is, betaalt een rotatietarief van 0,01 euro per minuut. Die teller begint te lopen 30 minuten nadat je laadsessie afliep. Wie de parkeerplaats aan een Antwerpse snellader langer bezet houdt dan nodig, betaalt 0,25 euro per minuut.

In Brugge mag je op een openbare laadplaats – afhankelijk van de locatie – dan weer maximaal 2 of 4 uur parkeren. Wie er langer staat, riskeert een parkeerboete van 30 euro.

Voordelen van de nieuwe wet

Twee zaken zijn voor ons erg belangrijk

  • dat parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen niet worden ingenomen door gewone auto’s. Wat nog te vaak gebeurt, gelet op de stijgende parkeerdruk in sommige regio’s.
  • dat laadplaatsen niet nodeloos bezet worden gehouden wanneer de auto is volgeladen.

Nadelen: of wat nog veel beter kan

  • Een boete wordt enkel uitgeschreven bij vaststelling. Enkel met toegenomen controles op foutparkeerders zal de beoogde rotatie echt werken.
  • Het wetgevend kader zegt niets over foutparkeerders op niet publieke laadpalen zoals deze die zijn voorbehouden voor autodeelorganisaties. Daar blijft het probleem vooralsnog bestaan.

Deel dit bericht

Geplaatst in , , ,
Sint-Martens-Latem - elektrische wagens leasen en gebruiken met BattMobility - foto: Dino Bollen

BattMobility plaatst 5 elektrische deelauto’s in Sint-Martens-Latem

In Sint-Martens-Latem zijn vanaf het voorjaar 2023 minstens 5 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem BattMobility. Het gaat om 4 luxueuze stadswagens en 1 multifunctionele combispace met trekhaak. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, was het aanbod aan deelwagens in Sint-Martens-Latem nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost…

Elektrisch autodelen en leasen met BattMobility Gent en Lievegem

Gent haalt doelstellingen autodelen: minstens 2 deelauto’s per 1.000 inwoners

Leuven, Mechelen en Gent hebben de Vlaamse doelstellingen rond autodelen behaald: de drie steden bieden minstens 2 deelauto’s per duizend inwoners aan. “Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op vrt NWS. Gent met 3,52, Mechelen met 2,34…

autodelen voor KMO's en bedrijven in Vlaanderen door battmobility - Vraag een offerte aan.

Autodelen, is dat wel iets voor KMO’s en bedrijven?

Neen, eigenlijk niet. Tenminste niet in de traditionele zin van het woord. Gelukkig is BattMobility veel meer dan ‘een auto delen’. Batt optimaliseert je wagenpark, regelt je administratie en onderhoud én geeft je (werknemers) toegang tot haar hele vloot. Of u nu een architectenbureau, snelgroeiend tech-bedrijf of productiebedrijf bent, optimale mobiliteit via elektrisch autodelen is…

Infoavond elektrisch autodelen Gent bij vertaalbureau Blue Lines

Infoavond over elektrisch autodelen op 24 november (Gent)

Op 24 november 2022 organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Misschien iets voor jou je vrienden of je familie? Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot voordelig leasen van een elektrische wagen De deelwagens in de Dampoortwijk en Gent-Centrum Er is ruim…

indexering prijzen

Indexering van de basisprijzen oudste wagens v.a. 1/11/22

BattMobility hanteert al sinds de zomer van 2020 dezelfde prijzen. Door de sterk gestegen algemene kosten en loonkosten, zijn we verplicht de basisprijzen voortaan te indexeren. Indexering De indexering zal vanaf 1 november worden ingevoerd, en wordt voortaan automatisch doorgevoerd. De index juli 2020 bedroeg 109,76, de huidige index is 127,74. Er komt dus maximaal…

Allego laadpaal prijzen Autodelen Gent

Allego verhoogt haar prijzen voor laden

Enkele dagen geleden heeft Allego haar prijzen voor laden en snelladen in heel Europa eenzijdig verhoogd. Dit zorgt ervoor dat Batt met onmiddellijke ingang tijdelijk een toeslag moet aanrekenen. 🔌 Over welke verhoging spreken we? De prijsstijging ziet er als volgt uit: Normaal laden (AC 22kW): 0,70 EUR/ kWh (vroeger was dat 0,409) Snelladen (50kW): 0,75…

11 redenen om over te schakelen op elektrisch rijden

11 top redenen om met je bedrijf over te schakelen op een EV

Wist je dat de transportsector verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan een groot deel afkomstig is van personenauto’s? Als u momenteel in een traditionele benzineauto rijdt, is overstappen op een elektrische auto een van de beste manieren om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en elke dag een positief effect op het…

Elektrische autodelen en leasen in Gent

Elektrische autodeelorganisatie BattMobility rondt kaap van 50000 ritten

De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”. BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat…

Seppe Smits is Batt in gent - Autodelen

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility

In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

autovrije zondag 2022 gent battmobility

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september

Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…