Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op.
Wat is laadpaalkleven?
Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische wagen op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Ook autodelers hebben hier geregeld last van wanner ze onderweg zijn. “Er was hoog nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo).
Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer. Zo hoopt Gilkinet voor voldoende ‘rotatie’ bij de laadpalen te zorgen.
In de file bij laadpunten
In Vlaanderen staan er vandaag ruim 7.000 publieke laadpunten. Ter vergelijking: Amsterdam alleen al telt er 5.000. En zelfs daar komt het – nu er almaar meer elektrische auto’s rondrijden – geregeld tot spanningen tussen bestuurders die veel te lang van zo’n publieke laadplaats bezet houden. Om dergelijke incidenten bij ons te vermijden, past minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) daarom de Belgische wegcode aan.
Hiaat in de wetgeving
Concreet is het vanaf dan verplicht om effectief op te laden – “te connecteren met de aanwezige laadinfrastructuur” – wanneer je met een elektrische auto parkeert op een parkeerplaats die voorbehouden is voor het laden van een elektrisch voertuig. Opvallend: op dit moment is het niet verplicht je auto op te laden wanneer je die op zo’n voorbehouden plek parkeert.
Daarnaast verduidelijkt Gilkinet de wegcode, zodat parkeren op zo’n voorbehouden laadplaats ook juridisch als parkeren wordt beschouwd, en niet als stilstaan. De verduidelijking moet verhinderen dat eigenaars van een elektrisch voertuig – door op zo’n voorbehouden laadplaats te parkeren – het betalend parkeren in die buurt zouden kunnen ontlopen. Voor deelwagens van BattMobility is dit uiteraard niet van toepassing. Batt’ers parkeren gratis in Gent, ongeacht het type parkeerplaats.
Boetes
Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van zo’n parkeerplaats laat Gilkinet aan de lokale besturen over. Die zijn daar (gelukkig) al mee bezig. Wie in Antwerpen een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij allang vol is, betaalt een rotatietarief van 0,01 euro per minuut. Die teller begint te lopen 30 minuten nadat je laadsessie afliep. Wie de parkeerplaats aan een Antwerpse snellader langer bezet houdt dan nodig, betaalt 0,25 euro per minuut.
In Brugge mag je op een openbare laadplaats – afhankelijk van de locatie – dan weer maximaal 2 of 4 uur parkeren. Wie er langer staat, riskeert een parkeerboete van 30 euro.
Voordelen van de nieuwe wet
Twee zaken zijn voor ons erg belangrijk
- dat parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen niet worden ingenomen door gewone auto’s. Wat nog te vaak gebeurt, gelet op de stijgende parkeerdruk in sommige regio’s.
- dat laadplaatsen niet nodeloos bezet worden gehouden wanneer de auto is volgeladen.
Nadelen: of wat nog veel beter kan
- Een boete wordt enkel uitgeschreven bij vaststelling. Enkel met toegenomen controles op foutparkeerders zal de beoogde rotatie echt werken.
- Het wetgevend kader zegt niets over foutparkeerders op niet publieke laadpalen zoals deze die zijn voorbehouden voor autodeelorganisaties. Daar blijft het probleem vooralsnog bestaan.

Ontdek onze snel leverbare elektrische wagens in stock
Bij Battmobility hebben we goed nieuws voor iedereen die op zoek is naar een elektrische wagen. Deze maand is het stockmaand bij Batt, wat betekent dat we meer dan 7 modellen direct leverbaar hebben. Waarom zijn stockwagens zo bijzonder, hoor ik u denken? Wel, we zullen het uitleggen. Stockmaand bij Batt: geen wachttijden Een van…

Hoe praat ik met iemand die niet in elektrisch rijden ‘gelooft’?
Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie. 8 misverstanden weerlegd Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het…

Nieuw in ons team: Ken
Sinds vorige week is ons team één straffe Batt’er rijker. Ken Ackermans – Batt gebruiker van het eerste uur – komt ons Sales-team versterken (als sales & project coördinator). Met het groeiend aantal aanvragen voor BattMax.Lease (lease een elektrische wagen en deel deze wanneer je hem niet nodig hebt) door bedrijven en particulieren, was de…

BattMobility ondertekent Green Deal Charter ‘Huren en Delen’
Gedeeld gebruik is één van de oplossingen om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Daarom zetten WijDelen vzw en Vlaanderen Circulair hun schouders onder een veldverkenning voor een Green Deal Huren en Delen. Samen willen we ontdekken welke behoeften en kansen er zijn voor huren en delen in Vlaanderen. Dit zowel voor professionelen als particulieren.…

Medewerker Street Team (FT)
BattMobility is op zoek naar een voltijds medewerker (m/v/x) om ons Street Team te versterken. Taken wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot Start: Juli of Augustus…

Studentenjob – Street Team BattMobility (zomer)
BattMobility is op zoek naar één of meerdere studenten om ons Street Team te versterken. Taken (studentenjob) wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot. Periode: Juli,…

Hoe moet ik laden? Hou rekening met deze 5 tips
Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers. 1. Laden is verplicht Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo…

De beste batterij voor een elektrische auto: groot of klein?
Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie. CO2-voetafdruk van de batterij Een belangrijk aspect om te overwegen bij…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Sint Amandsberg (23/3/23)
Op donderdag 23 maart 2023 (Sint-Amandsberg) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Drongen (9/2/23)
Op donderdag 9 februari 2023 (Drongen) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de aanvraag…