Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op.
Wat is laadpaalkleven?
Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische wagen op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Ook autodelers hebben hier geregeld last van wanner ze onderweg zijn. “Er was hoog nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo).
Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer. Zo hoopt Gilkinet voor voldoende ‘rotatie’ bij de laadpalen te zorgen.
In de file bij laadpunten
In Vlaanderen staan er vandaag ruim 7.000 publieke laadpunten. Ter vergelijking: Amsterdam alleen al telt er 5.000. En zelfs daar komt het – nu er almaar meer elektrische auto’s rondrijden – geregeld tot spanningen tussen bestuurders die veel te lang van zo’n publieke laadplaats bezet houden. Om dergelijke incidenten bij ons te vermijden, past minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) daarom de Belgische wegcode aan.
Hiaat in de wetgeving
Concreet is het vanaf dan verplicht om effectief op te laden – “te connecteren met de aanwezige laadinfrastructuur” – wanneer je met een elektrische auto parkeert op een parkeerplaats die voorbehouden is voor het laden van een elektrisch voertuig. Opvallend: op dit moment is het niet verplicht je auto op te laden wanneer je die op zo’n voorbehouden plek parkeert.
Daarnaast verduidelijkt Gilkinet de wegcode, zodat parkeren op zo’n voorbehouden laadplaats ook juridisch als parkeren wordt beschouwd, en niet als stilstaan. De verduidelijking moet verhinderen dat eigenaars van een elektrisch voertuig – door op zo’n voorbehouden laadplaats te parkeren – het betalend parkeren in die buurt zouden kunnen ontlopen. Voor deelwagens van BattMobility is dit uiteraard niet van toepassing. Batt’ers parkeren gratis in Gent, ongeacht het type parkeerplaats.
Boetes
Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van zo’n parkeerplaats laat Gilkinet aan de lokale besturen over. Die zijn daar (gelukkig) al mee bezig. Wie in Antwerpen een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij allang vol is, betaalt een rotatietarief van 0,01 euro per minuut. Die teller begint te lopen 30 minuten nadat je laadsessie afliep. Wie de parkeerplaats aan een Antwerpse snellader langer bezet houdt dan nodig, betaalt 0,25 euro per minuut.
In Brugge mag je op een openbare laadplaats – afhankelijk van de locatie – dan weer maximaal 2 of 4 uur parkeren. Wie er langer staat, riskeert een parkeerboete van 30 euro.
Voordelen van de nieuwe wet
Twee zaken zijn voor ons erg belangrijk
- dat parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen niet worden ingenomen door gewone auto’s. Wat nog te vaak gebeurt, gelet op de stijgende parkeerdruk in sommige regio’s.
- dat laadplaatsen niet nodeloos bezet worden gehouden wanneer de auto is volgeladen.
Nadelen: of wat nog veel beter kan
- Een boete wordt enkel uitgeschreven bij vaststelling. Enkel met toegenomen controles op foutparkeerders zal de beoogde rotatie echt werken.
- Het wetgevend kader zegt niets over foutparkeerders op niet publieke laadpalen zoals deze die zijn voorbehouden voor autodeelorganisaties. Daar blijft het probleem vooralsnog bestaan.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Snowboarder Seppe Smits: “Ik snowboard enkel nog in Europa. Dat is veel duurzamer”
Snowboarder Seppe Smits is een van de grootste Belgische talenten in zijn sport. De 32-jarige uit Gent is momenteel volop aan het trainen voor de wintercompetitie, die binnenkort van start gaat. Smits is zich bewust van zijn ecologische voetafdruk. “Ik zie de gletsjers overal ter wereld smelten”, zegt hij in een interview met Radio 2.…

Tot € 5.000 subsidie voor elektrische auto’s: ontdek welke modellen in aanmerking komen
De Vlaamse regering heeft besloten om vanaf 2024 opnieuw subsidies te verstrekken aan particulieren, NGO’s én autodeelorganisaties die de sprong willen wagen naar elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands. Deze maatregel is bedoeld om het financiële verschil tussen elektrische auto’s en benzine- en dieselvoertuigen te overbruggen. Toch zijn er enkele richtlijnen met betrekking tot het…

Handig! Videohandleidingen voor al onze elektrische wagenmodellen
Bij Battmobility gaan we altijd een stap verder om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden op het gebied van elektrische (deel)mobiliteit. Daarom zijn we ook verheugd om onze nieuwste dienst aan te kondigen: videohandleidingen voor al onze elektrische wagenmodellen. Waarom zijn videohandleidingen zo’n meerwaarde voor onze gebruikers? Visueel en begrijpelijk In tegenstelling tot…

VACATURE – Fleet beheerder bij BattMobility (On-Site)
BattMobility, een toonaangevende speler op het gebied van duurzame elektrische mobiliteit, is op zoek naar een enthousiaste On-Site Fleet Beheerder om ons team te versterken. We zijn op zoek naar iemand met een passie voor technische uitdagingen en de expertise om ons wagenpark soepel te beheren en te onderhouden. Over de rol Als On-Site Fleet…

Vacature: project lead developer (m/v/x) FTE
VACATURE – Als pionier op het gebied van duurzame elektrische mobiliteit is Batt op zoek naar een getalenteerde en enthousiaste Lead C# Web Developer met expertise in frontend JavaScript-frameworks zoals Angular en een bewezen staat van dienst in het opbouwen van webportalen en het leiden van teams. Een soort van superheld dus. Als Lead C#…

Duurzaam digitaal met de groenste hostingpartner
Battmobility is recent overgeschakeld op een hostingprovider bij het meest milieuvriendelijke serverpark in de Benelux. Wij beseffen maar al te goed dat hosting een sector is die, als het ongecontroleerd blijft groeien, potentieel net zo vervuilend kan worden als de luchtvaart. Daarom hechten wij bijzonder veel waarde aan het ondersteunen van een hostingpartner die zich…

De voordelen van gedeelde elektrische mobiliteit voor bedrijven
In de snel evoluerende wereld van zakelijke mobiliteit worden bedrijven voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen én kansen. Een van de meest opvallende veranderingen van de afgelopen jaren is de opkomst van (gedeelde) elektrische mobiliteit. En zeker nu: sinds 1 juli gelden de fiscale voordelen van hybride niet langer. Steeds meer bedrijven omarmen deze duurzame én…

Vacature: Account manager
Join Battmobility als Accountmanager en versterk ons geweldige team! Battmobility is op zoek naar een krak in klantenrelaties. Ben jij iemand die uitblinkt in het onderhandelen en het bijeenbrengen van verschillende partijen? Heb je een uitgebreid netwerk bij grote bedrijven, projectontwikkelaars of overheidsinstanties? Kun je gestructureerd werken en orde scheppen in chaos? Dan ben jij…

(ingevuld) Vacature: Customer Success Manager
OPGELET: deze vacature is reeds ingevuld Join Battmobility als Customer Success Manager en versterk ons geweldige team! Battmobility is op zoek naar een sociaal beest om ons team te versterken. Ben jij iemand met natuurlijk charisma en een vlotte babbel? Ben je goed in bruggen bouwen en ken je Gent als je broekzak? Kan je…

Phaedra (én haar OYO Bar) rijdt elektrisch met Batt
Phaedra is inwoner van Sint-Martens-Latem én trotse eigenaar van OYO Bar in Gent. Het gemeentelijk magazine liet aan het woord over haar ervaringen met het autodeelsysteem. Phaedra: “Mijn BattMobility-verhaal start in 2018. Ik had toen een wagen nodig voor catering opdrachten, maar ik wilde geen bedrijfswagen aanschaffen. Ik koos toen voor de formule ‘BattFan‘, om…