Nieuw mobiliteitsbudget maakt elektrisch autodelen aantrekkelijker

Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers.

De eerste betreft de aankoop van een milieuvriendelijke wagen (maximale uitstoot van 95 gram CO2 per kilogram). Op de aankoop van een milieuvriendelijkere vervangwagen betaalt u voordeel van alle aard (zie onder).

De tweede pijler omvat zogenaamde zachte vervoersoplossingen als fietsen, openbaar vervoer of autodelen, maar ook bijvoorbeeld huur of rente op woonkrediet voor wie op minder dan vijf kilometer van haar/zijn werk woont. Dit deel mag ook aan persoonlijk vervoer worden besteed. Zo kan u er pakweg een treinticket naar Parijs mee kopen.

De derde pijler is uitbetaling van (een deel van) het budget als loon. Op dit bedrag worden sociale lasten betaald (38,07%), maar het telt ook mee in opgebouwde pensioenrechten. Let wel, je werkgever bepaalt of een mobiliteitsbudget al dan niet mogelijk is en voor wat je het kan gebruiken.

Mobiliteitsbudget

Het budget wordt berekend op de totale jaarlijkse kost van de bedrijfswagen die wordt vervangen. Dit omvat leasekosten, verzekering, brandstofkosten, onderhoud etc. Dat betekent ook dat wie meer op de baan is, een hoger budget krijgt.

Je kan (stukken van) je mobiliteitsbudget dus op verschillende manieren besteden bij Battmobiel. Via de Battmax-formule kan je een elektrische auto leasen om je bedrijfswagen te vervangen én krijg je bovendien toegang tot ons volledige Batt-netwerk. De Battfan-formule past naadloos in de tweede pijler van het budget. Je deelt en gebruikt eender welk elektrisch voertuig uit onze vloot waar en wanneer je dat nodig hebt. Door onze lage prijs hou je vast ook nog budget over voor aanvullende vervoersoplossingen, of gewoon cash natuurlijk.

Battmobiel juicht dit nieuw systeem toe. Het zal voor een aantal mensen de stap naar ecologische vervoersmiddelen en dus ook elektrisch autodelen verkleinen. Dat betekent een bocht weg van autobezit. Het blijft echter een flauwe bocht. De indruk wordt gewekt dat de werknemer mag kiezen tussen verschillende vervoersoplossingen, maar de uiteindelijke beslissing over het budget en de modaliteiten ervan ligt nog steeds bij de werkgever.

Mensen die willen kiezen voor duurzame mobiliteit hebben geen enkele manier om zo’n budget af te dwingen. Nochtans is afstappen van de klassieke bedrijfswagen een ecologische must. Autodeelsystemen maken het bovendien ook de meest efficiënte keuze voor het beheer van het wagenpark van een bedrijf.


Via cash for car (mobiliteitsvergoeding) kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld, die ze dan vrij kunnen spenderen. Dit systeem is in voege sinds 15 maart 2018.

Een voordeel van alle aard is een voordeel dat een werkgever of onderneming toekent aan een werknemer of bedrijfsleider (bv. een bedrijfswagen, een ter beschikking gesteld onroerend goed, een lening aan voordelig tarief …). Deze voordelen van alle aard worden beschouwd als een beroepsinkomen. De werknemer of bedrijfsleider die dit voordeel ontvangt, zal dus belasting moeten betalen op het bedrag dat overeenkomt met de waarde van het voordeel van alle aard.

 

Deel dit bericht

Community manager BattMobility autodelen

Vacature: Community Manager (m/v/x) 50% FTE

Battmobility is op zoek naar een enthousiaste en aimabele Community Manager om ons vrie wijs team te versterken. Herken je je in onderstaande beschrijving? Contacteer ons dan snel, want je kunt (bijna) meteen starten! Wat ligt er op de plank? Als Community Manager bij Battmobility ben je (in nauwe samenwerking met het team) verantwoordelijk voor:…

1TSP402 (1)

Battmobility verkoopt 4 Renault ZOE’s

UPDATE: ACTIE IS AFGELOPEN! alle wagens zijn verkocht — Battmobility verkoopt 4 Renault ZOE’s uit haar vloot, ze zijn ongeveer 4 jaar oud en hebben tussen de 60.000 a 80.000 km op de teller. Er komen nieuwere modellen voor in de plaats. Uiteraard kun je – als nieuwe eigenaar – je wagen blijven delen én…

Fielding Factory investeert in Gentse duurzame pioniers

Super! Fielding Factory investeert in Gentse duurzame pioniers

Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, gaat vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” een aantal projecten sponsoren bij KRC Gent, waaronder Olympus Mobility en BattMobility. Fielding Factory ondersteunt straffe merken Fielding Factory brengt innovatieve concepten en vernieuwende ideeën voor een duurzame, sociale en toekomstgerichte samenleving in de praktijk! Dit op vlak van mobiliteit, lokale handel en…

Nieuwe Dokken Gent - autodelen en leasde voor VME en projectontwikkelaars

BattMobility voor projectontwikkelaars: De Nieuwe Dokken Gent

In Gent is BattMobility al zeer actief als aanbieder, en dus ook hier aan de nieuwe Dokken. Je vindt hier een Volkswagen e-Up en een Renault Zoé. Ook jij kunt hier gebruik van maken!  Je dient je enkel te registeren via www.battmobility.com. Na het ontvangen van je persoonlijke login, kan je via de BattMobility-app je…

BattMobility app - elektrische lease en autodelen in Gent en regio

De BattMobility app is dood. Lang leve de BattMobility app!

BattMobility werkt vanaf nu met de nieuwe app Heuglijk nieuws! Sinds vannacht zijn alle wagens en reservaties overgeschakeld naar een nieuwe infrastructuur. Alle wagens zijn voortaan enkel beschikbaar via de nieuwe app. Met deze app kun je je reservaties plannen, de wagen openen en sluiten (en ook terugvinden). Waar vind ik de app? De app…

playlist autodelen Gent Battmobility

Dé Battmobility autodeel playlist op Spotify

Een playlist speciaal voor elektrische autodelers? No problem, wij zetten je alvast op weg! Want nummer na nummer ontdek je het ultieme gevoel van elektrisch rijden met BattMobility. Doe zelf een suggestie voor onze playlist! Heb je zelf een leuk nummer in je hoofd? Laat het ons weten! Dan voegen we het toe 😉

2 maanden zonder eigen auto - lease een elektrische wagen in Gent bij BattMobility

2 maanden zonder eigen auto – Lease een elektrische wagen in Gent bij BattMobility

Een gast-post door Bram Van Oost. Het is (ongeveer) twee maanden geleden dat ik mijn eigen diesel-stokende wagen inruilde voor een gedeelde, elektrische Hyundai Kona EV via het autodeelplatform BattMobiel. Tijd voor een tussentijds rapportje! Vlot, gemakkelijk en zo plezant De auto boeken, ophalen, terugplaatsen is echt gemakkelijk via de app. Die staat op drie…

delijn_ok

BattMobility deelt haar laadplaatsen met De Lijn – 1 april

Deze ochtend kondigde De Lijn aan dat ze voorlopig geen elektrische bussen in Gent zal laten rijden. De reden hiervoor is het ontbreken van voldoende laadpalen in de stad. BattMobility, de Gentse aanbieder van mobiliteitsoplossingen, reikt hen nu de hand. ‘Toen we deze ochtend het nieuws vernamen, zijn we meteen in actie geschoten’, zegt oprichter…

De_Nieuwe_Dokken_Bijoux_Noordveld_CAAAP_Van_Roey_Schipperskaai_Development_MAAT-ontwerpers_Terassen_Groen_Penthouse_Appartementen_52c34109de66dbeea74490d039528502

BattMobility komt naar Nieuwe Dokken Gent

Bij De Nieuwe Dokken staat duurzaamheid centraal. Daarom bleek het partnerschap met het autodeelbedrijf BattMobility meteen een perfect huwelijk te zijn. BattMobility onderscheidt zich van andere autodeelbedrijven dankzij hun bijzondere deals. Zo kan je bij hen uit twee formules kiezen, waarin er zowel familie-auto’s zoals de Kangoo beschikbaar zijn, als de meer exclusieve Tesla-modellen. Of…

Daniel Termont doet aan elektrisch autodelen en leasing in Gent

Daniël Termont te gast in aflevering 4 van Chriskras

In de vierde aflevering van onze webserie Chriskras stapt oud-burgemeester Daniel Termont bij Chris in de auto. Daniël Termont steunt ‘commons’ Oud-burgemeester Daniël Termont supportert mee voor de ‘commons‘: initiatieven van burgers die zaken aankopen, door de buurt gebruikt kunnen worden en waarbij de kosten gedeeld worden. Bij BattMobility zijn we blij dat ook Daniel…