Nieuw mobiliteitsbudget maakt elektrisch autodelen aantrekkelijker

Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers.

De eerste betreft de aankoop van een milieuvriendelijke wagen (maximale uitstoot van 95 gram CO2 per kilogram). Op de aankoop van een milieuvriendelijkere vervangwagen betaalt u voordeel van alle aard (zie onder).

De tweede pijler omvat zogenaamde zachte vervoersoplossingen als fietsen, openbaar vervoer of autodelen, maar ook bijvoorbeeld huur of rente op woonkrediet voor wie op minder dan vijf kilometer van haar/zijn werk woont. Dit deel mag ook aan persoonlijk vervoer worden besteed. Zo kan u er pakweg een treinticket naar Parijs mee kopen.

De derde pijler is uitbetaling van (een deel van) het budget als loon. Op dit bedrag worden sociale lasten betaald (38,07%), maar het telt ook mee in opgebouwde pensioenrechten. Let wel, je werkgever bepaalt of een mobiliteitsbudget al dan niet mogelijk is en voor wat je het kan gebruiken.

Mobiliteitsbudget

Het budget wordt berekend op de totale jaarlijkse kost van de bedrijfswagen die wordt vervangen. Dit omvat leasekosten, verzekering, brandstofkosten, onderhoud etc. Dat betekent ook dat wie meer op de baan is, een hoger budget krijgt.

Je kan (stukken van) je mobiliteitsbudget dus op verschillende manieren besteden bij Battmobiel. Via de Battmax-formule kan je een elektrische auto leasen om je bedrijfswagen te vervangen én krijg je bovendien toegang tot ons volledige Batt-netwerk. De Battfan-formule past naadloos in de tweede pijler van het budget. Je deelt en gebruikt eender welk elektrisch voertuig uit onze vloot waar en wanneer je dat nodig hebt. Door onze lage prijs hou je vast ook nog budget over voor aanvullende vervoersoplossingen, of gewoon cash natuurlijk.

Battmobiel juicht dit nieuw systeem toe. Het zal voor een aantal mensen de stap naar ecologische vervoersmiddelen en dus ook elektrisch autodelen verkleinen. Dat betekent een bocht weg van autobezit. Het blijft echter een flauwe bocht. De indruk wordt gewekt dat de werknemer mag kiezen tussen verschillende vervoersoplossingen, maar de uiteindelijke beslissing over het budget en de modaliteiten ervan ligt nog steeds bij de werkgever.

Mensen die willen kiezen voor duurzame mobiliteit hebben geen enkele manier om zo’n budget af te dwingen. Nochtans is afstappen van de klassieke bedrijfswagen een ecologische must. Autodeelsystemen maken het bovendien ook de meest efficiënte keuze voor het beheer van het wagenpark van een bedrijf.


Via cash for car (mobiliteitsvergoeding) kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld, die ze dan vrij kunnen spenderen. Dit systeem is in voege sinds 15 maart 2018.

Een voordeel van alle aard is een voordeel dat een werkgever of onderneming toekent aan een werknemer of bedrijfsleider (bv. een bedrijfswagen, een ter beschikking gesteld onroerend goed, een lening aan voordelig tarief …). Deze voordelen van alle aard worden beschouwd als een beroepsinkomen. De werknemer of bedrijfsleider die dit voordeel ontvangt, zal dus belasting moeten betalen op het bedrag dat overeenkomt met de waarde van het voordeel van alle aard.

 

Deel dit bericht

Seppe Smits is Batt in gent - Autodelen

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility

In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

autovrije zondag 2022 gent battmobility

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september

Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…

KRC Gent - racing gent U11 is Battmobility

BattMobility een jaar langer op truitjes van KRC Gent

Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, startte vorig jaar – vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” – met het sponsoren van een aantal projecten bij KRC Gent, ondermeer voor Olympus Mobility en BattMobility. Deze week werd beslist om het sponsorcontract met een jaar te verlengen. Hierdoor spelen de jongeren van de U11 ook volgend seizoen in…

Stage: stagiair communicatie gezocht bij BattMobility

Stage: BattMobility zoekt enthousiaste stagiair marketing en communicatie

BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrische (deel) mobiliteit het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het…

Blue Lines vertaalt elektrisch rijden naar BattMobility - lease een elektrische wagen in Gent

Blue Lines vertaalt elektrisch rijden naar BattMobility

Vertaalbureau van de bovenste schuif – Blue Lines – vervoegde zich deze week bij de olijke Batt-bende. Met haar gloednieuwe uitvalsbasis op het Kompasplein aan DOK Noord in Gent, is ze een welkome aanvulling op de wagens van Batt in de Dampoort wijk. “Wie me kent”, steekt oprichter van Blue Lines Stef Van De Gehuchte…

laadpaalkleven - lease een elektrische wagen voor je bedrijf bij BattMobility

Nieuwe wetgeving om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan: wat verandert er voor Batt?

Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op. Wat is laadpaalkleven? Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je…

Seppe Smits rijdt elektrisch met Battmobility - long range

Snowboarder Seppe Smits kiest voor BattMobility als autodeelsysteem

Seppe Smits – wereldkampioen snowboarden, Gentenaar en durfal – is nu ongeveer een jaar Batt en blijft zweren bij onze verschillende reiswagen wanneer hij er weer eens op uit trekt. Het voorbije seizoen koos hij meermaals voor de Tesla of de Kona om op bestemming te geraken. Ondanks de koudere bestemmingen verliep dit steeds zonder…

Zonder zorgen op reis met je elektrische auto deze zomer

Zonder zorgen op reis met je elektrische auto deze zomer

Winterweer en batterijen gaan niet goed samen. Reizen in de zomer is iets aangenamer. Warmte heeft – tot een zekere hoogte – een betere impact op de werking van de batterij. Zo kan het verschil in rijbereik soms 100km bedragen. Met deze tips hou je de accutemperatuur onder controle en reis je goed voorbereid naar…

De reisgids van BattMobility elektrisch autodelen is er!

De Batt Reisgids is er: 10 tips voor een zorgeloze reis

Voor je op reis vertrekt met BattMobility loodsen we je graag door onze reisgids. Deze gids bereidt je voor op een comfortabele en zorgeloze reis met een elektrische wagen van Batt. We gidsen je door je voorbereidingen en helpen je op weg in het kiezen van de juiste wagen én app(s). Voor onderweg hebben we…

stagetijd bij Batt - Gent aan zee met Battmobility 2022

Henri blikt terug op zijn 16 weken stagetijd bij BattMobility: Automotive Management

Henri Bekaert studeert Automotive Management aan de Vives hogeschool en bracht de voorbije twee maand door in het Fleet Management team van BattMobility. Henri helpt onder andere mee aan de organisatie van Gent aan Zee. Hij kijkt met plezier terug op de tijd: “Ik was op zoek naar een stage die alles te maken heeft…