Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op.
In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een vorm van wegenheffing voor personenwagens. De regering onderzoekt momenteel nog twee pistes: een lokale heffing of een slimme kilometerheffing. Voor het zomerreces werd duidelijk dat er een principieel akkoord is om stappen te zetten richting een Vlaamse slimme kilometerheffing, maar de vraag is of dit praktisch en financieel haalbaar is. De beslissing hierover zal dit najaar nog vallen en dan is het aan de volgende regering om deze uit te voeren.
BROODNODIGE MAATREGEL
De insteek van de slimme kilometerheffing is zonder meer positief: door autogebruikers een duidelijke prijs per kilometer te laten betalen wil de wetgever de congestie op de wegen reduceren, het principe van ‘de gebruiker betaalt’ toepassen en externe kosten internaliseren. De prijs per kilometer zal vermoedelijk variëren al naar gelang het tijdstip, de locatie en het type wagen. Zo kan men sturen richting minder autokilometers tijdens de spits, op congestie gevoelige plaatsen en met vervuilende wagens. Om de kosten voor de gebruiker gemiddeld niet hoger te laten oplopen dan vandaag zullen de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling vermoedelijk wegvallen. Vooral die laatste maatregel roept een aantal vragen op.
MINDER KILOMETERS MET MEER WAGENS
Momenteel heeft de belasting op inverkeerstelling (BIV) een (beperkt) afradend effect op de aankoop van nieuwe wagens. Deze belasting zorgt er mede voor dat auto-eigenaars, naast de kosten voor verzekering, onderhoud en andere taksen, behoorlijk wat betalen voor het louter bezit van een wagen. Toch blijkt deze hoge kost vandaag nog onvoldoende doorslaggevend te zijn om stil te staan bij irrationeel autobezit en daarentegen te kiezen voor autodelen. Daardoor worden we geconfronteerd met een almaar groeiend wagenpark dat steeds meer publieke ruimte inneemt. De afschaffing van de BIV kan deze trend mogelijk nog versterken. Het overmatig bezit van wagens is even nefast voor de leefbaarheid van onze steden en gemeenten als het overmatig gebruik ervan. Indien de BIV toch zou verdwijnen, moeten we overwegen om dit enkel te doen voor gedeelde wagens. Zo worden de bewezen positieve effecten van autodelen ook fiscaal ondersteund.
POTENTIËLE BEDREIGING VOOR AUTODELEN
De intrede van een slimme kilometerheffing roept een hele reeks vragen op, zowel voor de aanbieders van autodelen als voor de autodelers. Voor de operatoren zal het ingewikkelder worden om hun prijs transparant te communiceren. Momenteel rekenen aanbieders van autodelen meestal een prijs per tijdseenheid en/of per kilometer aan. De slimme kilometerheffing zal voor een extra prijsbepalende factor zorgen, één die bovendien nogal onzeker is. Om een inschatting te maken van de kostprijs zullen aanbieders er mogelijks voor opteren om standaard het duurste tarief door te rekenen aan hun klanten. Indien dit ook gebeurt in daluren en in meer rurale gebieden zal de privéwagen een onklopbare concurrent blijven voor de deelwagens, met alle gevolgen van dien.
We moeten erop toezien dat de slimme kilometerheffing de brede autodeelwereld niet onbedoeld met een (perceptie)probleem opzadelt. Een heldere en concurrentiële prijszetting zijn immers noodzakelijke voorwaarden om meer autobezitters te overtuigen van de voordelen van autodelen. Daarom moet er van bij het begin van de implementatie voldoende aandacht zijn voor de impact die de slimme kilometerheffing kan hebben op autodelen. Niet om autorijden goedkoper te maken voor autodelers, wel om de huidige omschakeling van autobezit naar autogebruik niet onnodig af te remmen.
Dit stuk verscheen eerder op www.autodelen.net

Indexering van de basisprijzen oudste wagens v.a. 1/11/22
BattMobility hanteert al sinds de zomer van 2020 dezelfde prijzen. Door de sterk gestegen algemene kosten en loonkosten, zijn we verplicht de basisprijzen voortaan te indexeren. Indexering De indexering zal vanaf 1 november worden ingevoerd, en wordt voortaan automatisch doorgevoerd. De index juli 2020 bedroeg 109,76, de huidige index is 127,74. Er komt dus maximaal…

Allego verhoogt haar prijzen voor laden
Enkele dagen geleden heeft Allego haar prijzen voor laden en snelladen in heel Europa eenzijdig verhoogd. Dit zorgt ervoor dat Batt met onmiddellijke ingang tijdelijk een toeslag moet aanrekenen. ? Over welke verhoging spreken we? De prijsstijging ziet er als volgt uit: Normaal laden (AC 22kW): 0,70 EUR/ kWh (vroeger was dat 0,409) Snelladen (50kW): 0,75…

11 top redenen om met je bedrijf over te schakelen op een EV
Wist je dat de transportsector verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan een groot deel afkomstig is van personenauto’s? Als u momenteel in een traditionele benzineauto rijdt, is overstappen op een elektrische auto een van de beste manieren om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en elke dag een positief effect op het…

Elektrische autodeelorganisatie BattMobility rondt kaap van 50000 ritten
De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”. BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat…

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility
In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september
Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…

BattMobility een jaar langer op truitjes van KRC Gent
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, startte vorig jaar – vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” – met het sponsoren van een aantal projecten bij KRC Gent, ondermeer voor Olympus Mobility en BattMobility. Deze week werd beslist om het sponsorcontract met een jaar te verlengen. Hierdoor spelen de jongeren van de U11 ook volgend seizoen in…

Stage: BattMobility zoekt enthousiaste stagiair marketing en communicatie
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrische (deel) mobiliteit het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het…

Blue Lines vertaalt elektrisch rijden naar BattMobility
Vertaalbureau van de bovenste schuif – Blue Lines – vervoegde zich deze week bij de olijke Batt-bende. Met haar gloednieuwe uitvalsbasis op het Kompasplein aan DOK Noord in Gent, is ze een welkome aanvulling op de wagens van Batt in de Dampoort wijk. “Wie me kent”, steekt oprichter van Blue Lines Stef Van De Gehuchte…

Nieuwe wetgeving om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan: wat verandert er voor Batt?
Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op. Wat is laadpaalkleven? Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je…