Tot € 5.000 subsidie voor elektrische auto’s: ontdek welke modellen in aanmerking komen

OPGELET: in afwachting van het advies van de Raad van State is er nog onduidelijkheid over de premies. Onderstaand artikel is dus onder voorbehoud.

De Vlaamse regering heeft besloten om vanaf 2024 opnieuw subsidies te verstrekken aan particulieren, NGO’s én autodeelorganisaties die de sprong willen wagen naar elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands. Deze maatregel is bedoeld om het financiële verschil tussen elektrische auto’s en benzine- en dieselvoertuigen te overbruggen. Toch zijn er enkele richtlijnen met betrekking tot het modelaanbod die je in gedachten moet houden.

In België waren het tot nu toe vooral bedrijven, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen die elektrische auto’s aanschaften, en dat had alles te maken met de fiscale voordelen die ze (nog steeds)genieten. 

Elektrische voertuigen zijn 100 procent fiscaal aftrekbaar, vrijgesteld van BIV (Belasting op Inverkeerstelling) en verkeersbelasting, en komen in aanmerking voor een lage CO2-bijdrage en voordeel van alle aard (bij BattMobility betalen ze zelfs GEEN Voordelen Alle Aard (VAA)).

Helaas konden particulieren in het verleden niet profiteren van dergelijke voordelen. Vlaanderen had eerder wel een premiesysteem dat tot € 4.000 aan steun bood, maar dit werd in 2019 stopgezet vanwege een gebrek aan interesse. Het is belangrijk op te merken dat het aanbod van elektrische modellen vijf jaar geleden slechts een fractie was van wat het nu is, en dat je destijds naar de top van de markt moest kijken om een fatsoenlijke actieradius te krijgen. Dat is vandaag absoluut niet meer het geval!

Aankoop- én lease subsidie… 

In de meeste andere Europese landen genieten particulieren al geruime tijd van aankoopsubsidies voor elektrische voertuigen. Landen zoals Luxemburg, Frankrijk, Nederland en Duitsland hebben de elektrische automarkt met succes gestimuleerd met dergelijke subsidies. Natuurlijk hangt er wel een prijskaartje aan deze subsidiepot. Vlaanderen heeft voor 2024 alvast een budget van € 20 miljoen gereserveerd.

Vanaf 2024 kunnen particulieren, non-profitorganisaties en deelauto-aanbieders tot € 5.000 aan overheidssteun ontvangen bij de aanschaf (én lease) van een nieuwe elektrische personenauto. Kies je voor een tweedehands EV, dan kun je rekenen op € 3.000. Het subsidiebedrag zal echter geleidelijk afnemen: voor nieuwe elektrische auto’s zal dit dalen naar € 4.000 en € 3.000 in 2025 en 2026, terwijl tweedehands elektrische auto’s zullen worden beloond met € 2.500 en € 2.000.

Subsidievoorwaarden

De belangrijkste voorwaarde om in aanmerking te komen voor deze subsidie is dat de aankoopprijs van de auto maximaal € 40.000 inclusief btw bedraagt. De auto moet ook minimaal drie jaar op naam van de eigenaar geregistreerd moet blijven om fraude te voorkomen.

Maar … op dit moment is nog niet duidelijk of deze prijs gebaseerd is op de catalogusprijs of de verkoopprijs inclusief eventuele kortingen. Als het om de transactieprijs gaat, kunnen er in theorie nog veel meer modellen in aanmerking komen. Ook moet er nog duidelijkheid komen over de datum: telt de bestel- of de lease/aankoopdatum als officieel moment van aanschaf.

Over welke modellen gaat het?

Hoewel de exacte details van de uitbetaling nog niet bekend zijn, wordt verwacht dat de subsidie zal worden verrekend met de inkomstenbelasting bij particulieren. 

Een alternatieve mogelijkheid zou zijn dat het subsidiebedrag rechtstreeks wordt afgetrokken van de verkoopprijs, waarbij de verkoper de betaling van de overheid ontvangt. Het tweede scenario lijkt echter minder waarschijnlijk, omdat het de tweedehandsverkoop tussen particulieren zou bemoeilijken en in feite zou betekenen dat alleen professionele autoverkopers in aanmerking komen voor de subsidie op elektrische auto’s.

Hier is de lijst met modellen die in aanmerking komen (onder de 40000 euro):

  • Abarth 500 e
  • Aiways U5
  • BYD Dolphin  – preorder bij Batt
  • BYD Atto 3  – preorder bij Batt
  • Citroën e-C4  – preorder bij Batt
  • Citroën e-C4 X
  • Citroën e-Berlingo
  • Dacia Spring
  • Fiat 500 e  – preorder bij Batt
  • Jeep Avenger Electric  – preorder bij Batt
  • Mazda MX-30
  • MG ZS EV
  • MG 4  – preorder bij Batt
  • MG 5
  • Mini Electric
  • Nissan Leaf
  • Opel Corsa Electric
  • Opel Mokka Electric
  • Peugeot e-208  – preorder bij Batt
  • Peugeot e-2008  – preorder bij Batt
  • Renault Kangoo E-tech Electric
  • Renault Twingo Electric
  • Renault Zoe
  • Seres 3
  • Volvo EX30 – preorder bij Batt

 

En wat met bedrijven?

Hoewel de subsidie bestemd is voor particulieren en autodeelorganisaties, blijft onze Lease formule bijzonder voordelig voor bedrijven. Zo blijft het fiscaal voordelenkader intact en kunnen gedeelde wagens in de vloot aanspraak maken op vrijstelling van VAA.

Komt daarbij: Battmobility optimaliseert het gebruik van uw wagen. Zo daalt uw leasefactuur tot wel 50%. 

→ Vraag vrijblijvend een offerte aan of plan een gesprek in met sales.

 

 

Deel dit bericht

Meer weten over onze producten?

Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

green_deal-deelmobiliteit en wonen

BattMobility stapt mee in Green Deal Deelmobiliteit en wonen

Sofico Gent Marathon

Sofico Gent Marathon: impact op standplaatsen op 24 maart

Wij zoeken een getalenteerde Front-End Developer met expertise in Angular, samen met een grondig begrip van C# en JavaScript

Front-End en Full-Stack Developer (Angular/C#)

BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553