Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie.
CO2-voetafdruk van de batterij
Een belangrijk aspect om te overwegen bij de grootte van de batterij is de CO2-voetafdruk. Over het algemeen wordt aangenomen dat er bij de productie van elke kilowattuur batterijcapaciteit 100 kilogram broeikasgas wordt uitgestoten. Dit betekent dat een grotere batterij ook een grotere CO2-voetafdruk heeft. Daarnaast vergt de productie van een grotere batterij meer grondstoffen, waaronder zeldzame metalen.
Gewicht van de batterij
Een grotere batterij betekent ook een hoger gewicht van de auto, wat resulteert in een hoger energieverbruik. Bijvoorbeeld, de Fiat 500e is verkrijgbaar met een 24 kWh of 42 kWh batterij. De basisuitvoering met een 24 kWh batterij heeft een actieradius van 190 km en weegt 1.155 kg. De versie met een 42 kWh batterij heeft een actieradius van 321 km, maar weegt 1.265 kg. Het hogere gewicht van de auto resulteert in een hoger energieverbruik, waardoor de actieradius ook weer kan afnemen.
In het algemeen geldt dat een grotere batterij niet altijd de beste optie is bij het kiezen van een elektrische auto. Naast de hogere CO2-footprint van de batterij tijdens de productie, is een grotere batterij ook zwaarder en verbruikt deze meer energie.
Laadtijden
Een grotere batterij heeft een langere laadtijd dan een kleinere batterij. Dit kan van invloed zijn op je keuze, afhankelijk van hoe vaak je lange afstanden rijdt en hoe vaak je toegang hebt tot snelladers. Als je vaak lange afstanden rijdt en regelmatig snelladers kunt gebruiken, dan kan een kleinere batterij voldoende zijn. Maar als je weinig toegang hebt tot snelladers en regelmatig lange afstanden moet afleggen, dan kan een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit bieden.
Prijs van de batterij
De grootte van de batterij heeft ook invloed op de prijs van de auto. Een grotere batterij is duurder dan een kleinere batterij. Bijvoorbeeld, de Audi Q4 e-tron is verkrijgbaar met een 55 kWh of 82 kWh batterij. Het prijsverschil voor dezelfde uitvoering bedraagt ongeveer €8.000. Bij andere auto’s, zoals de Dacia Spring, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Kia e-Soul, MG 4, Skoda Enyaq Coupé iV en Volkswagen ID4, is de grotere batterij ook gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft.
Conclusie
In het algemeen geldt dat een grotere batterij niet altijd de beste optie is bij het kiezen van een elektrische auto. Naast de hogere CO2-footprint van de batterij tijdens de productie, is een grotere batterij ook zwaarder en verbruikt deze meer energie.
Of je een grote batterij nodig hebt, hangt af van je rijgewoonten en de afstanden die je aflegt. Als je van plan bent om de elektrische auto alleen te gebruiken voor woon-werkverkeer of als tweede auto, dan is een kleinere batterij vaak voldoende. Een snellaadaansluiting kan dan handig zijn om op langere afstanden snel te kunnen opladen.
Aan de andere kant, als je vaak grotere afstanden rijdt, biedt een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de laadtijden van de batterij. Een grotere batterij kan weliswaar meer rijbereik bieden, maar kan ook langer duren om op te laden.
Bovendien is de batterij een van de duurste onderdelen van een elektrische auto. Daarom is het verstandig om te kijken naar het prijsverschil tussen de verschillende batterijopties. Bij sommige automodellen is de grotere batterij gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft. Het is dus belangrijk om af te wegen welke batterij het meest geschikt is voor jouw rijgewoonten en budget.
Vraag een offerte aan
Benieuwd naar welk type wagen het beste past bij je verbruik? Vraag vrijblijvend een offerte aan. En het grote voordeel van leasen bij BattMobility? Je kunt alle andere wagens uit de vloot ook boeken en gebruiken!
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Gent haalt doelstellingen autodelen: minstens 2 deelauto’s per 1.000 inwoners
Leuven, Mechelen en Gent hebben de Vlaamse doelstellingen rond autodelen behaald: de drie steden bieden minstens 2 deelauto’s per duizend inwoners aan. “Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op vrt NWS. Gent met 3,52, Mechelen met 2,34…

Autodelen, is dat wel iets voor KMO’s en bedrijven?
Neen, eigenlijk niet. Tenminste niet in de traditionele zin van het woord. Gelukkig is BattMobility veel meer dan ‘een auto delen’. Batt optimaliseert je wagenpark, regelt je administratie en onderhoud én geeft je (werknemers) toegang tot haar hele vloot. Of u nu een architectenbureau, snelgroeiend tech-bedrijf of productiebedrijf bent, optimale mobiliteit via elektrisch autodelen is…

Infoavond over elektrisch autodelen op 24 november (Gent)
Op 24 november 2022 organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Misschien iets voor jou je vrienden of je familie? Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot voordelig leasen van een elektrische wagen De deelwagens in de Dampoortwijk en Gent-Centrum Er is ruim…

Indexering van de basisprijzen oudste wagens v.a. 1/11/22
BattMobility hanteert al sinds de zomer van 2020 dezelfde prijzen. Door de sterk gestegen algemene kosten en loonkosten, zijn we verplicht de basisprijzen voortaan te indexeren. Indexering De indexering zal vanaf 1 november worden ingevoerd, en wordt voortaan automatisch doorgevoerd. De index juli 2020 bedroeg 109,76, de huidige index is 127,74. Er komt dus maximaal…

Allego verhoogt haar prijzen voor laden
Enkele dagen geleden heeft Allego haar prijzen voor laden en snelladen in heel Europa eenzijdig verhoogd. Dit zorgt ervoor dat Batt met onmiddellijke ingang tijdelijk een toeslag moet aanrekenen. ? Over welke verhoging spreken we? De prijsstijging ziet er als volgt uit: Normaal laden (AC 22kW): 0,70 EUR/ kWh (vroeger was dat 0,409) Snelladen (50kW): 0,75…

11 top redenen om met je bedrijf over te schakelen op een EV
Wist je dat de transportsector verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan een groot deel afkomstig is van personenauto’s? Als u momenteel in een traditionele benzineauto rijdt, is overstappen op een elektrische auto een van de beste manieren om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en elke dag een positief effect op het…

Elektrische autodeelorganisatie BattMobility rondt kaap van 50000 ritten
De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”. BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat…

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility
In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september
Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…

BattMobility een jaar langer op truitjes van KRC Gent
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, startte vorig jaar – vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” – met het sponsoren van een aantal projecten bij KRC Gent, ondermeer voor Olympus Mobility en BattMobility. Deze week werd beslist om het sponsorcontract met een jaar te verlengen. Hierdoor spelen de jongeren van de U11 ook volgend seizoen in…