Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers.
1. Laden is verplicht
Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo voorkomen we dat andere gebruikers niet meer kunnen opladen en dat de auto’s niet beschikbaar zijn voor volgende gebruikers. We willen er immers voor zorgen dat onze elektrische deelwagens altijd beschikbaar zijn voor iedereen.
PAS OP: Ook al is de wagen bijna volgeladen, toch is het verplicht om je wagen verder op te laden tot 100%. Je weet nooit waar de volgende gebruiker naartoe moet, en bovendien is er aan laadpalen een laadverplichting.
2. Inpluggen van de laadkabel is steeds verplicht!
Wanneer je een publieke laadplek inneemt (voorbehouden of niet) ben je STEEDS verplicht om de laadkabel aan te sluiten en het laden te starten.
OPGELET: Het niet naleven van deze verplichting kan leiden tot een hoge gasboete. De kosten van de penalisatie zijn altijd voor de gebruiker.
3. Kies de juiste laadpaal
Kies de juiste laadpaal voor je rit. Optimaliseer je je verplaatsingen én je kosten.
Klassiek laden
Bij de klassieke laadpalen (11kW of 22kW) moet je rekening houden met laadtijden van 2-7u. Gebruik deze laadpalen vooral om op te laden tijdens de nacht of tijdens je werk. Indien je dat kan verplaats na het opladen de wagen, zodat de publieke plaats vrij is voor andere gebruikers.
Snelladen
Heb je haast of wil je snel weer verder? Opteer dan voor de (iets duurdere) snelladers. Deze vind je vaak aan tankstations (of) langs snelwegen. Om op te laden van 20% tot 80% heb je vaak maar 20-30 minuten nodig.
Ook hier geldt: klaar met laden, verplaats je wagen.
OPGELET: Sommige laadplaatsen rekenen een zgn “rotatietarief” aan, dat wil zeggen dat je per minuut extra betaalt dat je aan een laadpaal staat maar niet aan het laden bent.
4. Publiek laden vs thuis laden
Het verbinden van de laadkabel is verplicht op publieke laadplaatsen. Dit is om te voorkomen dat andere gebruikers de laadpaal bezet houden terwijl de auto niet aan het opladen is. Als je de auto niet oplaadt op een publieke (niet voorbehouden) plaats, moet je de laadkabel dus loskoppelen en de parkeerplaats vrijmaken voor andere gebruikers.
Deel je je wagen met andere gebruikers én laad je de wagen op op voor je deur of op je oprit? Zorg er dan voor dat je wagen steeds opgeladen klaarstaat. Zo kunnen andere gebruikers optimaal vertrekken.
TIP: ‘s nachts laden is doorgaans (veel) goedkoper. Laat ‘s nachts de kabel ook ingeplugd. Zo zorg je voor een batterij in optimale staat.
TIP: indien je op de vaste laadplaats geparkeerd staat en om één of andere reden niet kan laden, neem dan een foto van de situatie om later aan de politie te kunnen voorleggen dat het laden verhinderd was en je dus niet moedwillig niet aan het laden was.
5. De laadpas en kosten
Gebruik steeds de laadpas die je in de wagen vindt. Zo ben je zeker van een correcte afrekening. De BattMobility laadpas werkt bij meer dan 250.000 laadpunten in Europa. De kans dat je dus geen laadpunt vindt is uitermate klein.
Tot slot …
… willen we nog benadrukken dat het belangrijk is om verantwoord om te gaan met laadpalen. Laat de auto niet onnodig lang aan de laadpaal staan als hij al vol is opgeladen. Zo geef je andere gebruikers de kans om de laadpaal te gebruiken. Ook is het belangrijk om de laadkabel netjes op te bergen en de parkeerplaats proper achter te laten. Zo maken we er met zijn allen een duurzame en prettige autodeelervaring van.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Snowboarder Seppe Smits: “Ik snowboard enkel nog in Europa. Dat is veel duurzamer”
Snowboarder Seppe Smits is een van de grootste Belgische talenten in zijn sport. De 32-jarige uit Gent is momenteel volop aan het trainen voor de wintercompetitie, die binnenkort van start gaat. Smits is zich bewust van zijn ecologische voetafdruk. “Ik zie de gletsjers overal ter wereld smelten”, zegt hij in een interview met Radio 2.…

Tot € 5.000 subsidie voor elektrische auto’s: ontdek welke modellen in aanmerking komen
De Vlaamse regering heeft besloten om vanaf 2024 opnieuw subsidies te verstrekken aan particulieren, NGO’s én autodeelorganisaties die de sprong willen wagen naar elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands. Deze maatregel is bedoeld om het financiële verschil tussen elektrische auto’s en benzine- en dieselvoertuigen te overbruggen. Toch zijn er enkele richtlijnen met betrekking tot het…

Handig! Videohandleidingen voor al onze elektrische wagenmodellen
Bij Battmobility gaan we altijd een stap verder om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden op het gebied van elektrische (deel)mobiliteit. Daarom zijn we ook verheugd om onze nieuwste dienst aan te kondigen: videohandleidingen voor al onze elektrische wagenmodellen. Waarom zijn videohandleidingen zo’n meerwaarde voor onze gebruikers? Visueel en begrijpelijk In tegenstelling tot…

VACATURE – Fleet beheerder bij BattMobility (On-Site)
BattMobility, een toonaangevende speler op het gebied van duurzame elektrische mobiliteit, is op zoek naar een enthousiaste On-Site Fleet Beheerder om ons team te versterken. We zijn op zoek naar iemand met een passie voor technische uitdagingen en de expertise om ons wagenpark soepel te beheren en te onderhouden. Over de rol Als On-Site Fleet…

Vacature: project lead developer (m/v/x) FTE
VACATURE – Als pionier op het gebied van duurzame elektrische mobiliteit is Batt op zoek naar een getalenteerde en enthousiaste Lead C# Web Developer met expertise in frontend JavaScript-frameworks zoals Angular en een bewezen staat van dienst in het opbouwen van webportalen en het leiden van teams. Een soort van superheld dus. Als Lead C#…

Duurzaam digitaal met de groenste hostingpartner
Battmobility is recent overgeschakeld op een hostingprovider bij het meest milieuvriendelijke serverpark in de Benelux. Wij beseffen maar al te goed dat hosting een sector is die, als het ongecontroleerd blijft groeien, potentieel net zo vervuilend kan worden als de luchtvaart. Daarom hechten wij bijzonder veel waarde aan het ondersteunen van een hostingpartner die zich…

De voordelen van gedeelde elektrische mobiliteit voor bedrijven
In de snel evoluerende wereld van zakelijke mobiliteit worden bedrijven voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen én kansen. Een van de meest opvallende veranderingen van de afgelopen jaren is de opkomst van (gedeelde) elektrische mobiliteit. En zeker nu: sinds 1 juli gelden de fiscale voordelen van hybride niet langer. Steeds meer bedrijven omarmen deze duurzame én…

Vacature: Account manager
Join Battmobility als Accountmanager en versterk ons geweldige team! Battmobility is op zoek naar een krak in klantenrelaties. Ben jij iemand die uitblinkt in het onderhandelen en het bijeenbrengen van verschillende partijen? Heb je een uitgebreid netwerk bij grote bedrijven, projectontwikkelaars of overheidsinstanties? Kun je gestructureerd werken en orde scheppen in chaos? Dan ben jij…

(ingevuld) Vacature: Customer Success Manager
OPGELET: deze vacature is reeds ingevuld Join Battmobility als Customer Success Manager en versterk ons geweldige team! Battmobility is op zoek naar een sociaal beest om ons team te versterken. Ben jij iemand met natuurlijk charisma en een vlotte babbel? Ben je goed in bruggen bouwen en ken je Gent als je broekzak? Kan je…

Phaedra (én haar OYO Bar) rijdt elektrisch met Batt
Phaedra is inwoner van Sint-Martens-Latem én trotse eigenaar van OYO Bar in Gent. Het gemeentelijk magazine liet aan het woord over haar ervaringen met het autodeelsysteem. Phaedra: “Mijn BattMobility-verhaal start in 2018. Ik had toen een wagen nodig voor catering opdrachten, maar ik wilde geen bedrijfswagen aanschaffen. Ik koos toen voor de formule ‘BattFan‘, om…