Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers.
1. Laden is verplicht
Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo voorkomen we dat andere gebruikers niet meer kunnen opladen en dat de auto’s niet beschikbaar zijn voor volgende gebruikers. We willen er immers voor zorgen dat onze elektrische deelwagens altijd beschikbaar zijn voor iedereen.
PAS OP: Ook al is de wagen bijna volgeladen, toch is het verplicht om je wagen verder op te laden tot 100%. Je weet nooit waar de volgende gebruiker naartoe moet, en bovendien is er aan laadpalen een laadverplichting.
2. Inpluggen van de laadkabel is steeds verplicht!
Wanneer je een publieke laadplek inneemt (voorbehouden of niet) ben je STEEDS verplicht om de laadkabel aan te sluiten en het laden te starten.
OPGELET: Het niet naleven van deze verplichting kan leiden tot een hoge gasboete. De kosten van de penalisatie zijn altijd voor de gebruiker.
3. Kies de juiste laadpaal
Kies de juiste laadpaal voor je rit. Optimaliseer je je verplaatsingen én je kosten.
Klassiek laden
Bij de klassieke laadpalen (11kW of 22kW) moet je rekening houden met laadtijden van 2-7u. Gebruik deze laadpalen vooral om op te laden tijdens de nacht of tijdens je werk. Indien je dat kan verplaats na het opladen de wagen, zodat de publieke plaats vrij is voor andere gebruikers.
Snelladen
Heb je haast of wil je snel weer verder? Opteer dan voor de (iets duurdere) snelladers. Deze vind je vaak aan tankstations (of) langs snelwegen. Om op te laden van 20% tot 80% heb je vaak maar 20-30 minuten nodig.
Ook hier geldt: klaar met laden, verplaats je wagen.
OPGELET: Sommige laadplaatsen rekenen een zgn “rotatietarief” aan, dat wil zeggen dat je per minuut extra betaalt dat je aan een laadpaal staat maar niet aan het laden bent.
4. Publiek laden vs thuis laden
Het verbinden van de laadkabel is verplicht op publieke laadplaatsen. Dit is om te voorkomen dat andere gebruikers de laadpaal bezet houden terwijl de auto niet aan het opladen is. Als je de auto niet oplaadt op een publieke (niet voorbehouden) plaats, moet je de laadkabel dus loskoppelen en de parkeerplaats vrijmaken voor andere gebruikers.
Deel je je wagen met andere gebruikers én laad je de wagen op op voor je deur of op je oprit? Zorg er dan voor dat je wagen steeds opgeladen klaarstaat. Zo kunnen andere gebruikers optimaal vertrekken.
TIP: ‘s nachts laden is doorgaans (veel) goedkoper. Laat ‘s nachts de kabel ook ingeplugd. Zo zorg je voor een batterij in optimale staat.
TIP: indien je op de vaste laadplaats geparkeerd staat en om één of andere reden niet kan laden, neem dan een foto van de situatie om later aan de politie te kunnen voorleggen dat het laden verhinderd was en je dus niet moedwillig niet aan het laden was.
5. De laadpas en kosten
Gebruik steeds de laadpas die je in de wagen vindt. Zo ben je zeker van een correcte afrekening. De BattMobility laadpas werkt bij meer dan 250.000 laadpunten in Europa. De kans dat je dus geen laadpunt vindt is uitermate klein.
Tot slot …
… willen we nog benadrukken dat het belangrijk is om verantwoord om te gaan met laadpalen. Laat de auto niet onnodig lang aan de laadpaal staan als hij al vol is opgeladen. Zo geef je andere gebruikers de kans om de laadpaal te gebruiken. Ook is het belangrijk om de laadkabel netjes op te bergen en de parkeerplaats proper achter te laten. Zo maken we er met zijn allen een duurzame en prettige autodeelervaring van.
Deel dit bericht

Ontdek onze snel leverbare elektrische wagens in stock
Bij Battmobility hebben we goed nieuws voor iedereen die op zoek is naar een elektrische wagen. Deze maand is het stockmaand bij Batt, wat betekent dat we meer dan 7 modellen direct leverbaar hebben. Waarom zijn stockwagens zo bijzonder, hoor ik u denken? Wel, we zullen het uitleggen. Stockmaand bij Batt: geen wachttijden Een van…

Hoe praat ik met iemand die niet in elektrisch rijden ‘gelooft’?
Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie. 8 misverstanden weerlegd Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het…

Nieuw in ons team: Ken
Sinds vorige week is ons team één straffe Batt’er rijker. Ken Ackermans – Batt gebruiker van het eerste uur – komt ons Sales-team versterken (als sales & project coördinator). Met het groeiend aantal aanvragen voor BattMax.Lease (lease een elektrische wagen en deel deze wanneer je hem niet nodig hebt) door bedrijven en particulieren, was de…

BattMobility ondertekent Green Deal Charter ‘Huren en Delen’
Gedeeld gebruik is één van de oplossingen om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Daarom zetten WijDelen vzw en Vlaanderen Circulair hun schouders onder een veldverkenning voor een Green Deal Huren en Delen. Samen willen we ontdekken welke behoeften en kansen er zijn voor huren en delen in Vlaanderen. Dit zowel voor professionelen als particulieren.…

Medewerker Street Team (FT)
BattMobility is op zoek naar een voltijds medewerker (m/v/x) om ons Street Team te versterken. Taken wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot Start: Juli of Augustus…

Studentenjob – Street Team BattMobility (zomer)
BattMobility is op zoek naar één of meerdere studenten om ons Street Team te versterken. Taken (studentenjob) wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot. Periode: Juli,…

De beste batterij voor een elektrische auto: groot of klein?
Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie. CO2-voetafdruk van de batterij Een belangrijk aspect om te overwegen bij…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Sint Amandsberg (23/3/23)
Op donderdag 23 maart 2023 (Sint-Amandsberg) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Drongen (9/2/23)
Op donderdag 9 februari 2023 (Drongen) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de aanvraag…

BattMobility plaatst 5 elektrische deelauto’s in Sint-Martens-Latem
In Sint-Martens-Latem zijn vanaf het voorjaar 2023 minstens 5 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem BattMobility. Het gaat om 4 luxueuze stadswagens en 1 multifunctionele combispace met trekhaak. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, was het aanbod aan deelwagens in Sint-Martens-Latem nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost…