Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie.
CO2-voetafdruk van de batterij
Een belangrijk aspect om te overwegen bij de grootte van de batterij is de CO2-voetafdruk. Over het algemeen wordt aangenomen dat er bij de productie van elke kilowattuur batterijcapaciteit 100 kilogram broeikasgas wordt uitgestoten. Dit betekent dat een grotere batterij ook een grotere CO2-voetafdruk heeft. Daarnaast vergt de productie van een grotere batterij meer grondstoffen, waaronder zeldzame metalen.
Gewicht van de batterij
Een grotere batterij betekent ook een hoger gewicht van de auto, wat resulteert in een hoger energieverbruik. Bijvoorbeeld, de Fiat 500e is verkrijgbaar met een 24 kWh of 42 kWh batterij. De basisuitvoering met een 24 kWh batterij heeft een actieradius van 190 km en weegt 1.155 kg. De versie met een 42 kWh batterij heeft een actieradius van 321 km, maar weegt 1.265 kg. Het hogere gewicht van de auto resulteert in een hoger energieverbruik, waardoor de actieradius ook weer kan afnemen.
In het algemeen geldt dat een grotere batterij niet altijd de beste optie is bij het kiezen van een elektrische auto. Naast de hogere CO2-footprint van de batterij tijdens de productie, is een grotere batterij ook zwaarder en verbruikt deze meer energie.
Laadtijden
Een grotere batterij heeft een langere laadtijd dan een kleinere batterij. Dit kan van invloed zijn op je keuze, afhankelijk van hoe vaak je lange afstanden rijdt en hoe vaak je toegang hebt tot snelladers. Als je vaak lange afstanden rijdt en regelmatig snelladers kunt gebruiken, dan kan een kleinere batterij voldoende zijn. Maar als je weinig toegang hebt tot snelladers en regelmatig lange afstanden moet afleggen, dan kan een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit bieden.
Prijs van de batterij
De grootte van de batterij heeft ook invloed op de prijs van de auto. Een grotere batterij is duurder dan een kleinere batterij. Bijvoorbeeld, de Audi Q4 e-tron is verkrijgbaar met een 55 kWh of 82 kWh batterij. Het prijsverschil voor dezelfde uitvoering bedraagt ongeveer €8.000. Bij andere auto’s, zoals de Dacia Spring, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Kia e-Soul, MG 4, Skoda Enyaq Coupé iV en Volkswagen ID4, is de grotere batterij ook gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft.
Conclusie
In het algemeen geldt dat een grotere batterij niet altijd de beste optie is bij het kiezen van een elektrische auto. Naast de hogere CO2-footprint van de batterij tijdens de productie, is een grotere batterij ook zwaarder en verbruikt deze meer energie.
Of je een grote batterij nodig hebt, hangt af van je rijgewoonten en de afstanden die je aflegt. Als je van plan bent om de elektrische auto alleen te gebruiken voor woon-werkverkeer of als tweede auto, dan is een kleinere batterij vaak voldoende. Een snellaadaansluiting kan dan handig zijn om op langere afstanden snel te kunnen opladen.
Aan de andere kant, als je vaak grotere afstanden rijdt, biedt een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de laadtijden van de batterij. Een grotere batterij kan weliswaar meer rijbereik bieden, maar kan ook langer duren om op te laden.
Bovendien is de batterij een van de duurste onderdelen van een elektrische auto. Daarom is het verstandig om te kijken naar het prijsverschil tussen de verschillende batterijopties. Bij sommige automodellen is de grotere batterij gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft. Het is dus belangrijk om af te wegen welke batterij het meest geschikt is voor jouw rijgewoonten en budget.
Vraag een offerte aan
Benieuwd naar welk type wagen het beste past bij je verbruik? Vraag vrijblijvend een offerte aan. En het grote voordeel van leasen bij BattMobility? Je kunt alle andere wagens uit de vloot ook boeken en gebruiken!
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Ontdek onze snel leverbare elektrische wagens in stock
Bij Battmobility hebben we goed nieuws voor iedereen die op zoek is naar een elektrische wagen. Deze maand is het stockmaand bij Batt, wat betekent dat we meer dan 7 modellen direct leverbaar hebben. Waarom zijn stockwagens zo bijzonder, hoor ik u denken? Wel, we zullen het uitleggen. Stockmaand bij Batt: geen wachttijden Een van…

Hoe praat ik met iemand die niet in elektrisch rijden ‘gelooft’?
Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie. 8 misverstanden weerlegd Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het…

Nieuw in ons team: Ken
Sinds vorige week is ons team één straffe Batt’er rijker. Ken Ackermans – Batt gebruiker van het eerste uur – komt ons Sales-team versterken (als sales & project coördinator). Met het groeiend aantal aanvragen voor BattMax.Lease (lease een elektrische wagen en deel deze wanneer je hem niet nodig hebt) door bedrijven en particulieren, was de…

BattMobility ondertekent Green Deal Charter ‘Huren en Delen’
Gedeeld gebruik is één van de oplossingen om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Daarom zetten WijDelen vzw en Vlaanderen Circulair hun schouders onder een veldverkenning voor een Green Deal Huren en Delen. Samen willen we ontdekken welke behoeften en kansen er zijn voor huren en delen in Vlaanderen. Dit zowel voor professionelen als particulieren.…

Medewerker Street Team (FT)
BattMobility is op zoek naar een voltijds medewerker (m/v/x) om ons Street Team te versterken. Taken wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot Start: Juli of Augustus…

Studentenjob – Street Team BattMobility (zomer)
BattMobility is op zoek naar één of meerdere studenten om ons Street Team te versterken. Taken (studentenjob) wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot. Periode: Juli,…

Hoe moet ik laden? Hou rekening met deze 5 tips
Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers. 1. Laden is verplicht Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Sint Amandsberg (23/3/23)
Op donderdag 23 maart 2023 (Sint-Amandsberg) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Drongen (9/2/23)
Op donderdag 9 februari 2023 (Drongen) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de aanvraag…

BattMobility plaatst 5 elektrische deelauto’s in Sint-Martens-Latem
In Sint-Martens-Latem zijn vanaf het voorjaar 2023 minstens 5 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem BattMobility. Het gaat om 4 luxueuze stadswagens en 1 multifunctionele combispace met trekhaak. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, was het aanbod aan deelwagens in Sint-Martens-Latem nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost…