Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie.
CO2-voetafdruk van de batterij
Een belangrijk aspect om te overwegen bij de grootte van de batterij is de CO2-voetafdruk. Over het algemeen wordt aangenomen dat er bij de productie van elke kilowattuur batterijcapaciteit 100 kilogram broeikasgas wordt uitgestoten. Dit betekent dat een grotere batterij ook een grotere CO2-voetafdruk heeft. Daarnaast vergt de productie van een grotere batterij meer grondstoffen, waaronder zeldzame metalen.
Gewicht van de batterij
Een grotere batterij betekent ook een hoger gewicht van de auto, wat resulteert in een hoger energieverbruik. Bijvoorbeeld, de Fiat 500e is verkrijgbaar met een 24 kWh of 42 kWh batterij. De basisuitvoering met een 24 kWh batterij heeft een actieradius van 190 km en weegt 1.155 kg. De versie met een 42 kWh batterij heeft een actieradius van 321 km, maar weegt 1.265 kg. Het hogere gewicht van de auto resulteert in een hoger energieverbruik, waardoor de actieradius ook weer kan afnemen.
In het algemeen geldt dat een grotere batterij niet altijd de beste optie is bij het kiezen van een elektrische auto. Naast de hogere CO2-footprint van de batterij tijdens de productie, is een grotere batterij ook zwaarder en verbruikt deze meer energie.
Laadtijden
Een grotere batterij heeft een langere laadtijd dan een kleinere batterij. Dit kan van invloed zijn op je keuze, afhankelijk van hoe vaak je lange afstanden rijdt en hoe vaak je toegang hebt tot snelladers. Als je vaak lange afstanden rijdt en regelmatig snelladers kunt gebruiken, dan kan een kleinere batterij voldoende zijn. Maar als je weinig toegang hebt tot snelladers en regelmatig lange afstanden moet afleggen, dan kan een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit bieden.
Prijs van de batterij
De grootte van de batterij heeft ook invloed op de prijs van de auto. Een grotere batterij is duurder dan een kleinere batterij. Bijvoorbeeld, de Audi Q4 e-tron is verkrijgbaar met een 55 kWh of 82 kWh batterij. Het prijsverschil voor dezelfde uitvoering bedraagt ongeveer €8.000. Bij andere auto’s, zoals de Dacia Spring, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Kia e-Soul, MG 4, Skoda Enyaq Coupé iV en Volkswagen ID4, is de grotere batterij ook gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft.
Conclusie
In het algemeen geldt dat een grotere batterij niet altijd de beste optie is bij het kiezen van een elektrische auto. Naast de hogere CO2-footprint van de batterij tijdens de productie, is een grotere batterij ook zwaarder en verbruikt deze meer energie.
Of je een grote batterij nodig hebt, hangt af van je rijgewoonten en de afstanden die je aflegt. Als je van plan bent om de elektrische auto alleen te gebruiken voor woon-werkverkeer of als tweede auto, dan is een kleinere batterij vaak voldoende. Een snellaadaansluiting kan dan handig zijn om op langere afstanden snel te kunnen opladen.
Aan de andere kant, als je vaak grotere afstanden rijdt, biedt een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de laadtijden van de batterij. Een grotere batterij kan weliswaar meer rijbereik bieden, maar kan ook langer duren om op te laden.
Bovendien is de batterij een van de duurste onderdelen van een elektrische auto. Daarom is het verstandig om te kijken naar het prijsverschil tussen de verschillende batterijopties. Bij sommige automodellen is de grotere batterij gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft. Het is dus belangrijk om af te wegen welke batterij het meest geschikt is voor jouw rijgewoonten en budget.
Vraag een offerte aan
Benieuwd naar welk type wagen het beste past bij je verbruik? Vraag vrijblijvend een offerte aan. En het grote voordeel van leasen bij BattMobility? Je kunt alle andere wagens uit de vloot ook boeken en gebruiken!
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.
BattMobility stapt mee in Green Deal Deelmobiliteit en wonen
BattMobility kondigt vandaag zijn deelname aan de Green Deal Deelmobiliteit en wonen aan. Deze deal, ondertekend door de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de Beroepsvereniging voor de Vastgoedsector (BVS), Netwerk Duurzame Mobiliteit en Autodelen.net, wil de integratie van gedeelde mobiliteit in woonomgevingen in Vlaanderen bevorderen. “We zijn verheugd om deel te nemen aan…
Sofico Gent Marathon: impact op standplaatsen op 24 maart
Op zondag 24 maart 2024 vindt de Sofico Gent Marathon plaats. Dit leuke loopevent trekt 15.000 lopers naar Gent, waaronder ook enkele van onze collega’s. We moedigen je dan ook aan om hen te komen aanmoedigen! Impact op standplaatsen Natuurlijk heeft een evenement van deze omvang een impact op het verkeer in Gent. Dit betekent…
Front-End en Full-Stack Developer (Angular/C#)
Wij zoeken een getalenteerde Front-End Developer met expertise in Angular, samen met een grondig begrip van C# en JavaScript, om deel uit te maken van ons dynamische team. Functieomschrijving Als Front-End Developer ben je verantwoordelijk voor het implementeren van visuele elementen en gebruikersinteracties in webapplicaties, waarbij je zorgt voor hoge prestaties en responsiviteit. Je zult…
Op (ski)reis met je elektrische Batt? Enkele tips!
Het wordt steeds populairder om met een Batt op vakantie te gaan, zelfs in de bergen om te skien. In de winter brengt dit echter wel een aantal extra uitdagingen met zich mee. De koude temperaturen en de sneeuw kunnen de actieradius van de batterij beïnvloeden en de rijomstandigheden kunnen ook lastiger zijn. Voorzorgsmaatregelen Er…
Leuven verwelkomt e-deelwagens BattMobility
Leuven is een echte autodeelstad. De voorbije vier jaar steeg het aantal autodelers met maar liefst 80%. Voortaan zie je in Leuven naast deelwagens van cambio, Cozywheels en Dégage ook een deelwagen van BattMobility rondrijden. BattMobility is vooral actief in de regio Gent en strijkt nu ook neer in Leuven. BattMobility biedt uitsluitend elektrische deelwagens…
Een premie voor elektrische deelwagens, dát zou pas een idee zijn
David De Beukelaer en Chris de Guytenaer pleiten voor een gerichter toekennen van de premie voor elektrische wagens en verwachten dat de Raad van State de wettekst zal terugsturen naar de tekentafel. De Vlaamse regering voerde onlangs een premie van 5.000 euro in voor particulieren die een elektrische wagen kopen. Een premie die – zacht…
Investeer in BattMobility met de Win-winlening van PMV
BattMobility haalde de voorbije twee maand investeringskapitaal op bij haar klanten en sympthisanten en is nog op zoek naar nog 2-3 particuliere investeerders. De onderneming heeft tot nu toe €270.000 opgehaald via de Win-winlening van PMV, een Vlaamse overheidsinstantie die particulieren aanmoedigt om te investeren in kmo’s. Waarom haalt BattMobility geld op? BattMobility zal het…
4 Infosessies: alles over autodelen in Gent(brugge), Sint-Denijs-Westrem, Mariakerke
Zoek je een alternatief voor je (tweede) auto? Wil je de mogelijkheden in jouw buurt verkennen? Hoe zit dat met verzekering en hoe gebruik je zo’n deelwagen? … Deze en nog meer vragen beantwoorden we tijdens deze infosessies! We starten met een algemene infosessie over autodelen, en de verschillende mogelijkheden in jouw buurt. Nadien is…
Bidirectioneel laden en EV’s: hoe werkt het en welke auto’s hebben het?
Een groeiend aantal autofabrikanten voegt deze functie toe, waardoor uw elektrische auto kan fungeren als thuisbatterij. Wat is bidirectioneel opladen? Normaal gesproken is het opladen van een EV een eenrichtingsproces: wisselstroom (AC) – elektriciteit – het soort dat uit een stopcontact komt – wordt van een EV-oplader, stopcontact of andere stroombron naar de accu van…
Snowboarder Seppe Smits: “Ik snowboard enkel nog in Europa. Dat is veel duurzamer”
Snowboarder Seppe Smits is een van de grootste Belgische talenten in zijn sport. De 32-jarige uit Gent is momenteel volop aan het trainen voor de wintercompetitie, die binnenkort van start gaat. Smits is zich bewust van zijn ecologische voetafdruk. “Ik zie de gletsjers overal ter wereld smelten”, zegt hij in een interview met Radio 2.…
BATTMOBILITY
BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553