De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”.
BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat eerst begon als een lokaal wijkinitiatief met enkele elektrische wagens, is uitgegroeid tot de Gentse marktleider in elektrische deelmobiliteit. BattMobility plaatst 100% elektrische wagens in Gentse wijken, daar waar er vraag naar is. “We zetten niet zomaar lukraak wagens in de straten waar ze onnodig parkeerplek innemen,dat zou onzinnig zijn. Geen enkele van onze wagens wordt minder dan 75% gebruikt. Door particulieren die een auto met elkaar delen, maar evengoed door zelfstandigen en bedrijven”.
Meer dan 100 Gentse bedrijven zijn ‘Batt’
Steeds meer bedrijven en zelfstandigen vinden ook de weg naar elektrische mobiliteit van BattMobility, klinkt het. “Veel bedrijven hebben hun wagens ‘s avonds of in het weekend niet nodig. Ze delen hun lease wagens dan met hun werknemers of met de buurt. Minder wagens zorgen voor meer publieke ruimte, maar vooral voor een serieuze kostenbesparing bij bedrijven. Bij BattMobility zeggen ze dat bedrijven hun facturen tot wel 50% zien dalen.
Chris de Guytenaer: “Steeds meer particulieren en bedrijven vinden de oplossing bij elektrische deelmobiliteit voor de te duur geworden eigen wagen”
“Niet alleen particulieren zijn op zoek naar manieren om kosten te besparen op dure diesel. Ook veel bedrijven zitten met de handen in het haar”, aldus de Guytenaer. “En bedrijven vinden duidelijk de weg naar BattMobility als alternatief voor dure prijzen en voor salariswagens, een leasewagen die stilstaat is voor niemand een goede zaak. Bovendien kan men bij BattMobility ook wagens laten gebruiken door werknemers zonder ze een leasewagen te moeten betalen. Het systeem is heel erg flexibel”
Bye Bye tweede wagen?
De voorbije jaren nam de groep autodelers in Gent en omstreken sterk toe. Vaak ging dit om gezinnen die beslisten om de tweede wagen te verkopen en een abonnement te nemen bij een autodeelorganisatie. “Met de snelle uitrol van de Gentse laadinfrastructuur (de komende twee jaar komen er 800 palen bij) zien we ook een versnelde omschakeling naar elektrische (deel)mobiliteit. Niet enkel in het aantal gebruikers, maar ook het aantal ritten én de bestellingen voor elektrische lease wagens neemt fors toe.”
Chris de Guytenaer: “Autodelen is stilaan mainstream geworden, en we zien dat bedrijven nu ook die reflex maken. Onze formules zijn flexibel omdat werknemers ook privé de wagens kunnen gebruiken. En de bedrijven zelf zijn ook blij: zij stappen steeds meer af van de 1-op-1 salariswagens, maar opteren voor een gedeelde vloot waar iedereen gebruik van kan maken.”
Straffe cijfers
Niet enkel de 50.000 ritten spreken tot de verbeelding. Met meer dan 1000 actieve gebruikers in Gent én ongeveer 1200 ritten per maand, is er geen sprake meer van een marginale niche. “We zien veel gebruikers die nieuwsgierig zijn naar elektrisch rijden. Zij kiezen voor onze instapformule en rijden af en toe eens. De meer regelmatige gebruikers zijn dan weer tevreden dat ze de dure aanschaf van een elektrisch wagen kunnen vermijden en ondertussen toch elektrisch kunnen rijden, en zijn aangenaam verrast als ze aan hun factuur merken dat comfortabel en duurzaam ook nog eens veel goedkoper blijkt te zijn dan een eigen wagen”, aldus BattMobility. “Plus: komende maanden komen er nog 30 nieuwe elektrische deelwagens bij!”
Ook Batt worden? Meld je dan aan of vraag een offerte aan om een elektrische wagen te leasen als ondernemer of particulier.

Indexering van de basisprijzen oudste wagens v.a. 1/11/22
BattMobility hanteert al sinds de zomer van 2020 dezelfde prijzen. Door de sterk gestegen algemene kosten en loonkosten, zijn we verplicht de basisprijzen voortaan te indexeren. Indexering De indexering zal vanaf 1 november worden ingevoerd, en wordt voortaan automatisch doorgevoerd. De index juli 2020 bedroeg 109,76, de huidige index is 127,74. Er komt dus maximaal…

Allego verhoogt haar prijzen voor laden
Enkele dagen geleden heeft Allego haar prijzen voor laden en snelladen in heel Europa eenzijdig verhoogd. Dit zorgt ervoor dat Batt met onmiddellijke ingang tijdelijk een toeslag moet aanrekenen. ? Over welke verhoging spreken we? De prijsstijging ziet er als volgt uit: Normaal laden (AC 22kW): 0,70 EUR/ kWh (vroeger was dat 0,409) Snelladen (50kW): 0,75…

11 top redenen om met je bedrijf over te schakelen op een EV
Wist je dat de transportsector verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan een groot deel afkomstig is van personenauto’s? Als u momenteel in een traditionele benzineauto rijdt, is overstappen op een elektrische auto een van de beste manieren om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en elke dag een positief effect op het…

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility
In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september
Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…

BattMobility een jaar langer op truitjes van KRC Gent
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, startte vorig jaar – vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” – met het sponsoren van een aantal projecten bij KRC Gent, ondermeer voor Olympus Mobility en BattMobility. Deze week werd beslist om het sponsorcontract met een jaar te verlengen. Hierdoor spelen de jongeren van de U11 ook volgend seizoen in…

Stage: BattMobility zoekt enthousiaste stagiair marketing en communicatie
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrische (deel) mobiliteit het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het…

Blue Lines vertaalt elektrisch rijden naar BattMobility
Vertaalbureau van de bovenste schuif – Blue Lines – vervoegde zich deze week bij de olijke Batt-bende. Met haar gloednieuwe uitvalsbasis op het Kompasplein aan DOK Noord in Gent, is ze een welkome aanvulling op de wagens van Batt in de Dampoort wijk. “Wie me kent”, steekt oprichter van Blue Lines Stef Van De Gehuchte…

Nieuwe wetgeving om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan: wat verandert er voor Batt?
Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op. Wat is laadpaalkleven? Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je…