De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”.
BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat eerst begon als een lokaal wijkinitiatief met enkele elektrische wagens, is uitgegroeid tot de Gentse marktleider in elektrische deelmobiliteit. BattMobility plaatst 100% elektrische wagens in Gentse wijken, daar waar er vraag naar is. “We zetten niet zomaar lukraak wagens in de straten waar ze onnodig parkeerplek innemen,dat zou onzinnig zijn. Geen enkele van onze wagens wordt minder dan 75% gebruikt. Door particulieren die een auto met elkaar delen, maar evengoed door zelfstandigen en bedrijven”.
Meer dan 100 Gentse bedrijven zijn ‘Batt’
Steeds meer bedrijven en zelfstandigen vinden ook de weg naar elektrische mobiliteit van BattMobility, klinkt het. “Veel bedrijven hebben hun wagens ‘s avonds of in het weekend niet nodig. Ze delen hun lease wagens dan met hun werknemers of met de buurt. Minder wagens zorgen voor meer publieke ruimte, maar vooral voor een serieuze kostenbesparing bij bedrijven. Bij BattMobility zeggen ze dat bedrijven hun facturen tot wel 50% zien dalen.
Chris de Guytenaer: “Steeds meer particulieren en bedrijven vinden de oplossing bij elektrische deelmobiliteit voor de te duur geworden eigen wagen”
“Niet alleen particulieren zijn op zoek naar manieren om kosten te besparen op dure diesel. Ook veel bedrijven zitten met de handen in het haar”, aldus de Guytenaer. “En bedrijven vinden duidelijk de weg naar BattMobility als alternatief voor dure prijzen en voor salariswagens, een leasewagen die stilstaat is voor niemand een goede zaak. Bovendien kan men bij BattMobility ook wagens laten gebruiken door werknemers zonder ze een leasewagen te moeten betalen. Het systeem is heel erg flexibel”
Bye Bye tweede wagen?
De voorbije jaren nam de groep autodelers in Gent en omstreken sterk toe. Vaak ging dit om gezinnen die beslisten om de tweede wagen te verkopen en een abonnement te nemen bij een autodeelorganisatie. “Met de snelle uitrol van de Gentse laadinfrastructuur (de komende twee jaar komen er 800 palen bij) zien we ook een versnelde omschakeling naar elektrische (deel)mobiliteit. Niet enkel in het aantal gebruikers, maar ook het aantal ritten én de bestellingen voor elektrische lease wagens neemt fors toe.”
Chris de Guytenaer: “Autodelen is stilaan mainstream geworden, en we zien dat bedrijven nu ook die reflex maken. Onze formules zijn flexibel omdat werknemers ook privé de wagens kunnen gebruiken. En de bedrijven zelf zijn ook blij: zij stappen steeds meer af van de 1-op-1 salariswagens, maar opteren voor een gedeelde vloot waar iedereen gebruik van kan maken.”
Straffe cijfers
Niet enkel de 50.000 ritten spreken tot de verbeelding. Met meer dan 1000 actieve gebruikers in Gent én ongeveer 1200 ritten per maand, is er geen sprake meer van een marginale niche. “We zien veel gebruikers die nieuwsgierig zijn naar elektrisch rijden. Zij kiezen voor onze instapformule en rijden af en toe eens. De meer regelmatige gebruikers zijn dan weer tevreden dat ze de dure aanschaf van een elektrisch wagen kunnen vermijden en ondertussen toch elektrisch kunnen rijden, en zijn aangenaam verrast als ze aan hun factuur merken dat comfortabel en duurzaam ook nog eens veel goedkoper blijkt te zijn dan een eigen wagen”, aldus BattMobility. “Plus: komende maanden komen er nog 30 nieuwe elektrische deelwagens bij!”
Ook Batt worden? Meld je dan aan of vraag een offerte aan om een elektrische wagen te leasen als ondernemer of particulier.

Ontdek onze snel leverbare elektrische wagens in stock
Bij Battmobility hebben we goed nieuws voor iedereen die op zoek is naar een elektrische wagen. Deze maand is het stockmaand bij Batt, wat betekent dat we meer dan 7 modellen direct leverbaar hebben. Waarom zijn stockwagens zo bijzonder, hoor ik u denken? Wel, we zullen het uitleggen. Stockmaand bij Batt: geen wachttijden Een van…

Hoe praat ik met iemand die niet in elektrisch rijden ‘gelooft’?
Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie. 8 misverstanden weerlegd Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het…

Nieuw in ons team: Ken
Sinds vorige week is ons team één straffe Batt’er rijker. Ken Ackermans – Batt gebruiker van het eerste uur – komt ons Sales-team versterken (als sales & project coördinator). Met het groeiend aantal aanvragen voor BattMax.Lease (lease een elektrische wagen en deel deze wanneer je hem niet nodig hebt) door bedrijven en particulieren, was de…

BattMobility ondertekent Green Deal Charter ‘Huren en Delen’
Gedeeld gebruik is één van de oplossingen om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Daarom zetten WijDelen vzw en Vlaanderen Circulair hun schouders onder een veldverkenning voor een Green Deal Huren en Delen. Samen willen we ontdekken welke behoeften en kansen er zijn voor huren en delen in Vlaanderen. Dit zowel voor professionelen als particulieren.…

Medewerker Street Team (FT)
BattMobility is op zoek naar een voltijds medewerker (m/v/x) om ons Street Team te versterken. Taken wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot Start: Juli of Augustus…

Studentenjob – Street Team BattMobility (zomer)
BattMobility is op zoek naar één of meerdere studenten om ons Street Team te versterken. Taken (studentenjob) wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot. Periode: Juli,…

Hoe moet ik laden? Hou rekening met deze 5 tips
Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers. 1. Laden is verplicht Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo…

De beste batterij voor een elektrische auto: groot of klein?
Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie. CO2-voetafdruk van de batterij Een belangrijk aspect om te overwegen bij…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Sint Amandsberg (23/3/23)
Op donderdag 23 maart 2023 (Sint-Amandsberg) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Drongen (9/2/23)
Op donderdag 9 februari 2023 (Drongen) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de aanvraag…