Winterweer en batterijen gaan niet goed samen. Reizen in de zomer is iets aangenamer. Warmte heeft – tot een zekere hoogte – een betere impact op de werking van de batterij. Zo kan het verschil in rijbereik soms 100km bedragen. Met deze tips hou je de accutemperatuur onder controle en reis je goed voorbereid naar je vakantiebestemming.
Een lange rit met je elektrische auto gecombineerd met hoge buitentemperaturen: dat blijft niet zonder gevolgen voor de batterij. Die presteert optimaal tussen 20 en 25°C, maar kan onder zomerse reisomstandigheden serieus opwarmen. Een verhitte batterij biedt niet alleen minder rijbereik, maar slijt ook sneller. Op de laadsnelheden heeft het minder grote invloed.
Be cool
Afhankelijk van het batterijkoelsysteem in je elektrische auto zal de accu meer of minder last hebben van de warmte. De recentere modellen van Tesla, Polestar, Kia en Hyundai, hebben een vloeistofcircuit dat de warmte efficiënt afvoert. Sommige andere EV’s houden het bij een ventilatiesysteem, dat minder doeltreffend werkt.
Vergeet verder niet dat de airco een batterij-verslinder is. Rijden met airco aan (wat soms wel nodig is bij buitentemperaturen van 35+C) verbruikt al makkelijk 10% van je batterijcapaciteit.
Warmte leidt tot trager laden?
Hoe dichter de batterij bij zijn oververhittingspunt komt, hoe langzamer de oplaadsnelheid zal zijn.
Dat komt omdat het batterijmanagementsysteem (BMS) het oplaadvermogen aanpast aan de temperatuur van de batterij. In extreme gevallen kan het laden zelfs onderbroken worden als veiligheidsmaatregel terwijl de batterij afkoelt.
Hoe er ook rekening mee dat de laadsnelheid standaard afneemt nadat het voertuig 80% is opgeladen. In deze handige grafiek zie je hoe de snelheid afneemt. Het kan dus goed zijn dat de eerste 70% opladen even lang duren als de laatste 20%.
Zonder zorgen op reis … laden
De laadstations kunnen zelf ook last hebben van de warmte. De kabels van een snellader zijn eveneens voorzien van vloeistofkoeling – vandaar dat ze zo dik en zwaar zijn – en als de laadpaal de warmte onvoldoende kan afvoeren, wordt het laadvermogen automatisch beperkt.
Openbare oplaadstations staan vaak niet onder een afdak staan, met uitzondering van de laadstations van het FastNed-netwerk. Ook Ionity is zich hier steeds vaker van bewust en werkt aan nieuwe uitvoeringen. De laadpunten onder dak zullen doorgaans minder hinder ondervinden van een sterk brandende zomerzon. Ook jij en je auto kunnen deugd hebben van een beetje schaduw.
Tips voor zorgeloze Batt Trips
- Kies een overdekt laadstation. Je auto en het laadstation functioneren veel beter bij matige temperaturen. De informatie over de laadstations vind je in onze laadpaal app.
- Breng je auto op voorhand op temperatuur. EV’s zijn uitgerust met een functie om het interieur af te koelen of op te warmen terwijl ze opladen. Zo verspil je niet nodeloos de energie in de batterij.
- Kies voor een elektrische auto met warmtepomp. We denken hierbij aan onze KIA, Hyundai, Polestar en Tesla. Bekijk alle Batt Reiswagens in onze reisgids. Die werken veel zuiniger dan een conventionele airco, zeker bij extreme temperaturen.
- Rijd trager. Het verbruik stijgt exponentieel naarmate je sneller rijdt. 110 of 120 km/h maakt al een wereld van verschil.
- Plan je reis op voorhand. We hebben in de reisgids alles op een rijtje gezet. Controleer waar je kunt laden en voorzie altijd een plan B.
Deze apps helpen je laadfiles vermijden
Niets zo vervelend als uitkijken naar een verkwikkende laadstop om dan vast te stellen dat de laadpaal niet werkt of dat je je beurt moet afwachten … in de zengende hitte BattMobility selecteerde voor jou deze twee apps waarmee je de beschikbaarheid van de laadstations langs je traject kunt checken én je route kunt plannen. Lees er hier meer over.
Op zoek naar deelmobiliteit voor uw bedrijf of organisatie?
Neem dan nu contact op met Batt for Business via chris@battmobility.be – We leggen je graag uit welke formules voor bedrijven we hebben. Zo rij je in 1-2-3 professioneel met een elektrische wagen rond.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.
BattMobility stapt mee in Green Deal Deelmobiliteit en wonen
BattMobility kondigt vandaag zijn deelname aan de Green Deal Deelmobiliteit en wonen aan. Deze deal, ondertekend door de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de Beroepsvereniging voor de Vastgoedsector (BVS), Netwerk Duurzame Mobiliteit en Autodelen.net, wil de integratie van gedeelde mobiliteit in woonomgevingen in Vlaanderen bevorderen. “We zijn verheugd om deel te nemen aan…
Sofico Gent Marathon: impact op standplaatsen op 24 maart
Op zondag 24 maart 2024 vindt de Sofico Gent Marathon plaats. Dit leuke loopevent trekt 15.000 lopers naar Gent, waaronder ook enkele van onze collega’s. We moedigen je dan ook aan om hen te komen aanmoedigen! Impact op standplaatsen Natuurlijk heeft een evenement van deze omvang een impact op het verkeer in Gent. Dit betekent…
Front-End en Full-Stack Developer (Angular/C#)
Wij zoeken een getalenteerde Front-End Developer met expertise in Angular, samen met een grondig begrip van C# en JavaScript, om deel uit te maken van ons dynamische team. Functieomschrijving Als Front-End Developer ben je verantwoordelijk voor het implementeren van visuele elementen en gebruikersinteracties in webapplicaties, waarbij je zorgt voor hoge prestaties en responsiviteit. Je zult…
Op (ski)reis met je elektrische Batt? Enkele tips!
Het wordt steeds populairder om met een Batt op vakantie te gaan, zelfs in de bergen om te skien. In de winter brengt dit echter wel een aantal extra uitdagingen met zich mee. De koude temperaturen en de sneeuw kunnen de actieradius van de batterij beïnvloeden en de rijomstandigheden kunnen ook lastiger zijn. Voorzorgsmaatregelen Er…
Leuven verwelkomt e-deelwagens BattMobility
Leuven is een echte autodeelstad. De voorbije vier jaar steeg het aantal autodelers met maar liefst 80%. Voortaan zie je in Leuven naast deelwagens van cambio, Cozywheels en Dégage ook een deelwagen van BattMobility rondrijden. BattMobility is vooral actief in de regio Gent en strijkt nu ook neer in Leuven. BattMobility biedt uitsluitend elektrische deelwagens…
Een premie voor elektrische deelwagens, dát zou pas een idee zijn
David De Beukelaer en Chris de Guytenaer pleiten voor een gerichter toekennen van de premie voor elektrische wagens en verwachten dat de Raad van State de wettekst zal terugsturen naar de tekentafel. De Vlaamse regering voerde onlangs een premie van 5.000 euro in voor particulieren die een elektrische wagen kopen. Een premie die – zacht…
Investeer in BattMobility met de Win-winlening van PMV
BattMobility haalde de voorbije twee maand investeringskapitaal op bij haar klanten en sympthisanten en is nog op zoek naar nog 2-3 particuliere investeerders. De onderneming heeft tot nu toe €270.000 opgehaald via de Win-winlening van PMV, een Vlaamse overheidsinstantie die particulieren aanmoedigt om te investeren in kmo’s. Waarom haalt BattMobility geld op? BattMobility zal het…
4 Infosessies: alles over autodelen in Gent(brugge), Sint-Denijs-Westrem, Mariakerke
Zoek je een alternatief voor je (tweede) auto? Wil je de mogelijkheden in jouw buurt verkennen? Hoe zit dat met verzekering en hoe gebruik je zo’n deelwagen? … Deze en nog meer vragen beantwoorden we tijdens deze infosessies! We starten met een algemene infosessie over autodelen, en de verschillende mogelijkheden in jouw buurt. Nadien is…
Bidirectioneel laden en EV’s: hoe werkt het en welke auto’s hebben het?
Een groeiend aantal autofabrikanten voegt deze functie toe, waardoor uw elektrische auto kan fungeren als thuisbatterij. Wat is bidirectioneel opladen? Normaal gesproken is het opladen van een EV een eenrichtingsproces: wisselstroom (AC) – elektriciteit – het soort dat uit een stopcontact komt – wordt van een EV-oplader, stopcontact of andere stroombron naar de accu van…
Snowboarder Seppe Smits: “Ik snowboard enkel nog in Europa. Dat is veel duurzamer”
Snowboarder Seppe Smits is een van de grootste Belgische talenten in zijn sport. De 32-jarige uit Gent is momenteel volop aan het trainen voor de wintercompetitie, die binnenkort van start gaat. Smits is zich bewust van zijn ecologische voetafdruk. “Ik zie de gletsjers overal ter wereld smelten”, zegt hij in een interview met Radio 2.…
BATTMOBILITY
BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553