Een gast-post door Bram Van Oost.
Het is (ongeveer) twee maanden geleden dat ik mijn eigen diesel-stokende wagen inruilde voor een gedeelde, elektrische Hyundai Kona EV via het autodeelplatform BattMobiel.
Tijd voor een tussentijds rapportje!

Vlot, gemakkelijk en zo plezant
De auto boeken, ophalen, terugplaatsen is echt gemakkelijk via de app. Die staat op drie straten van mijn deur, een paar minuutjes wandelen, en toevallig moet ik langs mijn favoriete koffiebar passeren (hey, Cloudsies), dus instappen gebeurt meestal met een verse cappuccino (uiteraard in een herbruikbare en gerecycleerde beker van Billie).
Elektrisch rijden is een genot. Geen lawaai, instant torque, geen versnellingen (ook niet “automatisch”, geen.), goeie auto-pilot, zeer futuristisch, allemaal. De wagen zelf is super voor kleine en grote afstanden, de koffer is wat aan de kleine kant, maar dat is zelfs naar Kroatië nog geen probleem geweest. Terug in een “gewone” wagen rijden voelt als een grote stap terug. Het voelt verkeerd.
Als we merken dat er een boeking vlak na ons is, en de batterij staat vrij laag, stemmen we effe af. Handig (merci, Ine).
Overal opladen
Overal duiken laadpunten op. In maart van dit jaar waren dat er al 10.000 in België, ondertussen al een pak meer en er staan er nog een flink aantal op het programma voor de volgende paar jaren. Dat geldt voor zowel slow chargers die je meestal in het straatbeeld of op parking ziet, en fast chargers, bij voorbeeld langs tankstations, die de boel voldoende laden in een 40-tal minuutjes. Soms komt dat geweldig goed van pas. (reminder – slow chargen is inbegrepen in het BattMobiel abonnement, fast chargen niet, en kost doorgaans een 15-tal euro, afhankelijk van waar.)

Range anxiety is vooral in het begin a thing, en verdwijnt al snel als je automatisch rekening gaat houden met je radius. De meeste mensen rijden geen honderden kilometer op een dag, dus 95% van je ritten hoef je zelfs niet aan te denken.
Meeting in Brussel? Meer dan genoeg juice.

Filmpremiere in Antwerpen? (de nieuwe Star Wars, vertel ik er nonchalant bij) Opgeladen op de parking (terwijl we nog meer dan genoeg hadden om terug te rijden), 96% vol bij het aanvangen van de terugrit! The force is with us.

Hackathon in Brussel? Genoeg charge om acht keer heen-en-weer te rijden, maar omdat het kon, opgeladen op de parking van de klant. Merci, Barco.

Meeting in Limburg? Er een nachtje van gemaakt om de ochtendspits te vermijden, opgeladen aan een willekeurige laadpaal, bij het opstaan hadden we 100% en geen file. Puntjes voor Pelt. Peltpuntjes.
Soms is hij weg
Het is een deelwagen, hoe meer hij wordt gebruikt, hoe beter voor iedereen. Dat wil automatisch zeggen dat de auto wel eens zal geboekt zijn als jij’m nodig hebt, zowel last minute als weken voordien. Zelf heb ik de wagen al een paar keer dringend nodig gehad terwijl hij niet beschikbaar was. Gelukkig staan er nog BattMobiels in de buurt, meestal is er wel eentje die op dat moment vrij is, maar het kan toch wat spannend zijn als het moet moet.
Op twee maanden tijd heb ik nog geen écht vervelende situaties meegemaakt, en dat is geweldig.
Slechte punten voor Stad Gent
De plaats waar de Kona staat die ik gebruik, op de Dendermondsesteenweg, wordt regelmatig (zacht uitgedrukt) ingepalmd door ICE-auto’s die geen deelwagens zijn. (ICE staat voor Internal Combustion Engine, nvdr.) Iceholes, in de volksmond. Ook een nvdr.
Nochtans staat er duidelijke signalisatie, zowel op de grond als een aantal borden. Doorgaans na een tien-tal minuten geïrriteerd staan klaxoneren komt er iemand naar buiten gerend die de wagen verplaatst, maar het komt ook te veel voor dat de wagen niet op zijn plaats kan staan, en soms ook helemaal niet kan opladen ’s nachts. Zeer, zeer vervelend.
Dit ondermijnt niet enkel autodelen, maar vooral elektrisch autodelen, de wagens moeten ’s nachts kunnen opladen om vlot ingezet te kunnen worden.
Op zijn politieks wijst het Mobiliteitsbedrijf naar de politie, wijst de politie naar het Mobiliteitsbedrijf, en wijst de Ombudsvrouw naar het Mobiliteitsbedrijf en de politie.

Ombudsvrouw:
- Als er iemand zijn voertuig parkeert op een dergelijke voorbehouden parkeerplaats voor autodelen, zonder een geldige vergunning, dan kunnen de vaststellers van het Mobiliteitsbedrijf een retributie van 80 euro uitschrijven.
Het probleem: we kunnen die niet bellen op het moment dat het gebeurt, meestal end of day. Het mobiliteitsbedrijf is deze week twee keer een halve dag open. Geen hulp, dus.
- … [een] parkeerplaats met de juiste signalisatie voor een elektrisch voertuig, is enkel controleerbaar door de Politie die u kan contacteren via het nummer 101 of via twitter.
Wat zegt de politie:
Het is momenteel niet bij wet voorzien dat de politie deze overtredingen verbaliseert. Deze overtredingen zijn immers gedepenaliseerd. Indien u ter plaatse vaststelt dat er een voertuig verkeerdelijk gebruik maakt van een plaats voor autodelen dan kunt u het mobiliteitsbedrijf contacteren. Zij kunnen dan een retributie uitschrijven.
Bon, zijn we niks mee. Dan maar terug naar meer wagens in de stad? Écht jammer, en al zeker voor een stad als Gent. Shame.
Ik heb ondertussen een lijvige bibliotheek aan foto’s van overtreders, benieuwd als we dat retroactief kunnen laten penaliseren via het mobiliteitsbedrijf.

Dus?
So far, so good! Dikke aanrader.
Next up ga ik beter bijhouden wanneer ik de deelwagen echt nodig heb, om voor mij de berekening te maken tussen wat een eigen wagen mij kostte (in total cost of ownership, of TCO, dus met álle kosten, benzine, onderhoud, verzekeringen, wegentaksen, keuringen, de occasionele herstelling, álles).
En genieten van elektrisch rijden bijna zonder zorgen.
Enkel nog de iceholes.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Ontdek onze snel leverbare elektrische wagens in stock
Bij Battmobility hebben we goed nieuws voor iedereen die op zoek is naar een elektrische wagen. Deze maand is het stockmaand bij Batt, wat betekent dat we meer dan 7 modellen direct leverbaar hebben. Waarom zijn stockwagens zo bijzonder, hoor ik u denken? Wel, we zullen het uitleggen. Stockmaand bij Batt: geen wachttijden Een van…

Hoe praat ik met iemand die niet in elektrisch rijden ‘gelooft’?
Elektrisch rijden en elektrische auto’s winnen wereldwijd steeds meer aan populariteit. Hoewel velen de voordelen en noodzaak van elektrische voertuigen erkennen, zijn er nog steeds mensen die sceptisch staan tegenover deze technologie. 8 misverstanden weerlegd Dit artikel richt zich op het voeren van een effectief gesprek met ‘tegenstanders’ of sceptici van elektrisch rijden en het…

Nieuw in ons team: Ken
Sinds vorige week is ons team één straffe Batt’er rijker. Ken Ackermans – Batt gebruiker van het eerste uur – komt ons Sales-team versterken (als sales & project coördinator). Met het groeiend aantal aanvragen voor BattMax.Lease (lease een elektrische wagen en deel deze wanneer je hem niet nodig hebt) door bedrijven en particulieren, was de…

BattMobility ondertekent Green Deal Charter ‘Huren en Delen’
Gedeeld gebruik is één van de oplossingen om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Daarom zetten WijDelen vzw en Vlaanderen Circulair hun schouders onder een veldverkenning voor een Green Deal Huren en Delen. Samen willen we ontdekken welke behoeften en kansen er zijn voor huren en delen in Vlaanderen. Dit zowel voor professionelen als particulieren.…

Medewerker Street Team (FT)
BattMobility is op zoek naar een voltijds medewerker (m/v/x) om ons Street Team te versterken. Taken wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot Start: Juli of Augustus…

Studentenjob – Street Team BattMobility (zomer)
BattMobility is op zoek naar één of meerdere studenten om ons Street Team te versterken. Taken (studentenjob) wassen wagens met bakfiets grondige controle van de wagens wagens ophalen, verplaatsen, laden, keuren etc (bij voorkeur dus in het bezit van een rijbewijs B) Praktisch De planning wordt voorbereid door de verantwoordelijke van de vloot. Periode: Juli,…

Hoe moet ik laden? Hou rekening met deze 5 tips
Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers. 1. Laden is verplicht Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo…

De beste batterij voor een elektrische auto: groot of klein?
Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie. CO2-voetafdruk van de batterij Een belangrijk aspect om te overwegen bij…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Sint Amandsberg (23/3/23)
Op donderdag 23 maart 2023 (Sint-Amandsberg) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de…

Infoavond elektrisch autodelen en leasen in Drongen (9/2/23)
Op donderdag 9 februari 2023 (Drongen) organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot goedkoop leasen van een elektrische wagen De deelwagens in Drongen (en omstreken) Er is ruim mogelijkheid tot vragen en tot de aanvraag…