2 maanden zonder eigen auto – Lease een elektrische wagen in Gent bij BattMobility

Een gast-post door Bram Van Oost.

Het is (ongeveer) twee maanden geleden dat ik mijn eigen diesel-stokende wagen inruilde voor een gedeelde, elektrische Hyundai Kona EV via het autodeelplatform BattMobiel.

Tijd voor een tussentijds rapportje!

Elektrisch leasen of autodelen in Gent voor bedrijven en gezinnen

Vlot, gemakkelijk en zo plezant

De auto boeken, ophalen, terugplaatsen is echt gemakkelijk via de app. Die staat op drie straten van mijn deur, een paar minuutjes wandelen, en toevallig moet ik langs mijn favoriete koffiebar passeren (hey, Cloudsies), dus instappen gebeurt meestal met een verse cappuccino (uiteraard in een herbruikbare en gerecycleerde beker van Billie).

Elektrisch rijden is een genot. Geen lawaai, instant torque, geen versnellingen (ook niet “automatisch”, geen.), goeie auto-pilot, zeer futuristisch, allemaal. De wagen zelf is super voor kleine en grote afstanden, de koffer is wat aan de kleine kant, maar dat is zelfs naar Kroatië nog geen probleem geweest. Terug in een “gewone” wagen rijden voelt als een grote stap terug. Het voelt verkeerd.

Als we merken dat er een boeking vlak na ons is, en de batterij staat vrij laag, stemmen we effe af. Handig (merci, Ine).

Overal opladen

Overal duiken laadpunten op. In maart van dit jaar waren dat er al 10.000 in België, ondertussen al een pak meer en er staan er nog een flink aantal op het programma voor de volgende paar jaren. Dat geldt voor zowel slow chargers die je meestal in het straatbeeld of op parking ziet, en fast chargers, bij voorbeeld langs tankstations, die de boel voldoende laden in een 40-tal minuutjes. Soms komt dat geweldig goed van pas. (reminder – slow chargen is inbegrepen in het BattMobiel abonnement, fast chargen niet, en kost doorgaans een 15-tal euro, afhankelijk van waar.)

2 maanden zonder eigen auto - lease een elektrische wagen in Gent bij BattMobility

 

Range anxiety is vooral in het begin a thing, en verdwijnt al snel als je automatisch rekening gaat houden met je radius. De meeste mensen rijden geen honderden kilometer op een dag, dus 95% van je ritten hoef je zelfs niet aan te denken.

Meeting in Brussel? Meer dan genoeg juice.

Elektrisch leasen of autodelen in Gent voor bedrijven en gezinnen

 

Filmpremiere in Antwerpen? (de nieuwe Star Wars, vertel ik er nonchalant bij) Opgeladen op de parking (terwijl we nog meer dan genoeg hadden om terug te rijden), 96% vol bij het aanvangen van de terugrit! The force is with us.

2 maanden zonder eigen auto - lease een elektrische wagen in Gent bij BattMobility

Hackathon in Brussel? Genoeg charge om acht keer heen-en-weer te rijden, maar omdat het kon, opgeladen op de parking van de klant. Merci, Barco.

 

2 maanden zonder eigen auto - lease een elektrische wagen in Gent bij BattMobility

Meeting in Limburg? Er een nachtje van gemaakt om de ochtendspits te vermijden, opgeladen aan een willekeurige laadpaal, bij het opstaan hadden we 100% en geen file. Puntjes voor Pelt. Peltpuntjes.

Soms is hij weg

Het is een deelwagen, hoe meer hij wordt gebruikt, hoe beter voor iedereen. Dat wil automatisch zeggen dat de auto wel eens zal geboekt zijn als jij’m nodig hebt, zowel last minute als weken voordien. Zelf heb ik de wagen al een paar keer dringend nodig gehad terwijl hij niet beschikbaar was. Gelukkig staan er nog BattMobiels in de buurt, meestal is er wel eentje die op dat moment vrij is, maar het kan toch wat spannend zijn als het moet moet.

Op twee maanden tijd heb ik nog geen écht vervelende situaties meegemaakt, en dat is geweldig.

Slechte punten voor Stad Gent

De plaats waar de Kona staat die ik gebruik, op de Dendermondsesteenweg, wordt regelmatig (zacht uitgedrukt) ingepalmd door ICE-auto’s die geen deelwagens zijn. (ICE staat voor Internal Combustion Engine, nvdr.) Iceholes, in de volksmond. Ook een nvdr.

Nochtans staat er duidelijke signalisatie, zowel op de grond als een aantal borden. Doorgaans na een tien-tal minuten geïrriteerd staan klaxoneren komt er iemand naar buiten gerend die de wagen verplaatst, maar het komt ook te veel voor dat de wagen niet op zijn plaats kan staan, en soms ook helemaal niet kan opladen ’s nachts. Zeer, zeer vervelend.

Dit ondermijnt niet enkel autodelen, maar vooral elektrisch autodelen, de wagens moeten ’s nachts kunnen opladen om vlot ingezet te kunnen worden.

Op zijn politieks wijst het Mobiliteitsbedrijf naar de politie, wijst de politie naar het Mobiliteitsbedrijf, en wijst de Ombudsvrouw naar het Mobiliteitsbedrijf en de politie.

2 maanden zonder eigen auto - lease een elektrische wagen in Gent bij BattMobility

Ombudsvrouw:

  1. Als er iemand zijn voertuig parkeert op een dergelijke voorbehouden parkeerplaats voor autodelen, zonder een geldige vergunning, dan kunnen de vaststellers van het Mobiliteitsbedrijf een retributie van 80 euro uitschrijven.

Het probleem: we kunnen die niet bellen op het moment dat het gebeurt, meestal end of day. Het mobiliteitsbedrijf is deze week twee keer een halve dag open. Geen hulp, dus.

  1. … [een] parkeerplaats met de juiste signalisatie voor een elektrisch voertuig, is enkel controleerbaar door de Politie die u kan contacteren via het nummer 101 of via twitter.

Wat zegt de politie:

Het is momenteel niet bij wet voorzien dat de politie deze overtredingen verbaliseert. Deze overtredingen zijn immers gedepenaliseerd. Indien u ter plaatse vaststelt dat er een voertuig verkeerdelijk gebruik maakt van een plaats voor autodelen dan kunt u het mobiliteitsbedrijf contacteren. Zij kunnen dan een retributie uitschrijven.

Bon, zijn we niks mee. Dan maar terug naar meer wagens in de stad? Écht jammer, en al zeker voor een stad als Gent. Shame.

Ik heb ondertussen een lijvige bibliotheek aan foto’s van overtreders, benieuwd als we dat retroactief kunnen laten penaliseren via het mobiliteitsbedrijf.

2 maanden zonder eigen auto - lease een elektrische wagen in Gent bij BattMobility
Iceholes.

Dus?

So far, so good! Dikke aanrader.

Next up ga ik beter bijhouden wanneer ik de deelwagen echt nodig heb, om voor mij de berekening te maken tussen wat een eigen wagen mij kostte (in total cost of ownership, of TCO, dus met álle kosten, benzine, onderhoud, verzekeringen, wegentaksen, keuringen, de occasionele herstelling, álles).

En genieten van elektrisch rijden bijna zonder zorgen.
Enkel nog de iceholes.

Deel dit bericht

Sint-Martens-Latem - elektrische wagens leasen en gebruiken met BattMobility - foto: Dino Bollen

BattMobility plaatst 5 elektrische deelauto’s in Sint-Martens-Latem

In Sint-Martens-Latem zijn vanaf het voorjaar 2023 minstens 5 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem BattMobility. Het gaat om 4 luxueuze stadswagens en 1 multifunctionele combispace met trekhaak. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, was het aanbod aan deelwagens in Sint-Martens-Latem nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost…

Elektrisch autodelen en leasen met BattMobility Gent en Lievegem

Gent haalt doelstellingen autodelen: minstens 2 deelauto’s per 1.000 inwoners

Leuven, Mechelen en Gent hebben de Vlaamse doelstellingen rond autodelen behaald: de drie steden bieden minstens 2 deelauto’s per duizend inwoners aan. “Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op vrt NWS. Gent met 3,52, Mechelen met 2,34…

autodelen voor KMO's en bedrijven in Vlaanderen door battmobility - Vraag een offerte aan.

Autodelen, is dat wel iets voor KMO’s en bedrijven?

Neen, eigenlijk niet. Tenminste niet in de traditionele zin van het woord. Gelukkig is BattMobility veel meer dan ‘een auto delen’. Batt optimaliseert je wagenpark, regelt je administratie en onderhoud én geeft je (werknemers) toegang tot haar hele vloot. Of u nu een architectenbureau, snelgroeiend tech-bedrijf of productiebedrijf bent, optimale mobiliteit via elektrisch autodelen is…

Infoavond elektrisch autodelen Gent bij vertaalbureau Blue Lines

Infoavond over elektrisch autodelen op 24 november (Gent)

Op 24 november 2022 organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Misschien iets voor jou je vrienden of je familie? Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot voordelig leasen van een elektrische wagen De deelwagens in de Dampoortwijk en Gent-Centrum Er is ruim…

indexering prijzen

Indexering van de basisprijzen oudste wagens v.a. 1/11/22

BattMobility hanteert al sinds de zomer van 2020 dezelfde prijzen. Door de sterk gestegen algemene kosten en loonkosten, zijn we verplicht de basisprijzen voortaan te indexeren. Indexering De indexering zal vanaf 1 november worden ingevoerd, en wordt voortaan automatisch doorgevoerd. De index juli 2020 bedroeg 109,76, de huidige index is 127,74. Er komt dus maximaal…

Allego laadpaal prijzen Autodelen Gent

Allego verhoogt haar prijzen voor laden

Enkele dagen geleden heeft Allego haar prijzen voor laden en snelladen in heel Europa eenzijdig verhoogd. Dit zorgt ervoor dat Batt met onmiddellijke ingang tijdelijk een toeslag moet aanrekenen. 🔌 Over welke verhoging spreken we? De prijsstijging ziet er als volgt uit: Normaal laden (AC 22kW): 0,70 EUR/ kWh (vroeger was dat 0,409) Snelladen (50kW): 0,75…

11 redenen om over te schakelen op elektrisch rijden

11 top redenen om met je bedrijf over te schakelen op een EV

Wist je dat de transportsector verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan een groot deel afkomstig is van personenauto’s? Als u momenteel in een traditionele benzineauto rijdt, is overstappen op een elektrische auto een van de beste manieren om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en elke dag een positief effect op het…

Elektrische autodelen en leasen in Gent

Elektrische autodeelorganisatie BattMobility rondt kaap van 50000 ritten

De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”. BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat…

Seppe Smits is Batt in gent - Autodelen

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility

In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

autovrije zondag 2022 gent battmobility

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september

Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…