Total Cost of Ownership (TCO)
Deze pijler is volledig vrijgesteld van belastingen en socialezekerheidsbijdragen. Een werkgever zou een zeker budget ter beschikking kunnen stellen aan de werknemers voor autodelen (bijvoorbeeld 20% van het totale mobiliteitsbudget). Dat totale mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de TCO (total cost of ownership) van de bedrijfswagen van de werknemer.Mobiliteitsbudget op je werk?
Als de werkgever beheerskosten betaalt voor het aanbieden van autodelen, kunnen die afgetrokken worden van het mobiliteitsbudget. Het resterend mobiliteitsbudget is vrijgesteld van belastingen en onderworpen aan 38,07% bijzondere werknemersbijdrage.Ja. Als de bedrijfsleider of werknemers een wagen die geregistreerd staat op naam van de vennootschap (manier 2) gebruiken voor zuivere privédoeleinden (of woon-werkverkeer), ontstaat er een belastbaar voordeel van alle aard voor die werknemer of bedrijfsleider. Het voordeel van alle aard wordt berekend volgens de formule [(cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt) x 6/7 x CO2-coëfficiënt ] en in functie van het aantal kalenderdagen dat de wagen ter beschikking wordt gesteld voor privéverplaatsingen. Volledig (100%) elektrische auto’s genieten van de laagst mogelijke CO2-coëfficiënt, zijnde 4% ).
Onduidelijke fiscus over voordeel van alle aard
In dit scenario nemen we aan dat de regelgeving voor bedrijfswagens wordt doorgetrokken naar geleasde deelwagens. Hiervan is echter nog geen officiële bevestiging. In het geval dat werknemers via hun bedrijfsabonnement een deelwagen van een autodeelorganisatie gebruiken (manier 1), is het antwoord wat minder eenduidig.
Het standpunt van de fiscus is in deze nog onduidelijk. Door de wisselende wagens is het wellicht praktisch onmogelijk om de regelgeving voor bedrijfswagens te volgen. In dat geval zouden we moeten teruggrijpen naar de standaardregels die gelden voor voordelen in natura: waarderen volgens de waarde die het voordeel heeft voor de verkrijger ervan. De onderwerping aan RSZ en belastingen is dan afhankelijk van het soort verplaatsing dat je met de deelwagen maakt: professioneel, woon-werk of zuiver privé.
Als een vzw eigen wagens tegen vergoeding gaat delen, wordt de vzw of organisatie in principe btw-plichtig. Autodelen organiseren, is een belastbare dienst waarvoor btw aangerekend wordt. Zolang het btw-belaste omzetcijfer lager is dan € 25000 kan een btw-plichtige vereniging genieten van een uitzonderingsregel.
Btw-plichtig? Er zijn uitzonderingen
Vzw’s die de deelwagen(s) alleen aanbieden aan het personeel kunnen opteren om dit niet aan de btw-regeling te onderwerpen.
Indien het gaat over een bedrijfsabonnement (manier 1) puur voor dienstverplaatsingen, hanteert men volgende formule voor het bepalen van de aftrekbare autokosten: [120% – (0.5% x coëfficiënt(volgens type brandstof) x aantal gram CO2/km)] voor zover het gaat om de specifieke types van voertuigen vermeld in artikel 66 van het Wetboek van de Inkomstenbelasting (personenwagens, wagens voor dubbel gebruik, minibussen en onechte lichte vracht).
Elektrisch = fiscaal aantrekkelijker
De autokosten zelf zijn dus beperkt aftrekbaar voor de werkgever. De aftrekbaarheid varieert van 50% tot 100%. Elektrische wagens (en de bijhorende elektriciteit) genieten van de 100% aftrekbaarheid. Indien er een belastbaar voordeel van alle aard wordt weerhouden bij de werknemer, geldt een aftrekbaarheid van 100% a rato van het bedrag van dat voordeel van alle aard.
Indien het een deelwagen via leasing-formule betreft, is dezelfde regelgeving van toepassing. Dit laatste onder voorbehoud dat de regelgeving voor bedrijfswagens officieel kan worden doorgetrokken naar geleasde deelwagens. Hiervoor is het echter wachten op een officiële bevestiging.
Bijkomend vormt 17% van het belastbaar voordeel van alle aard (in hoofde van de werknemer) verbonden aan het privégebruik van de deelwagen, een verworpen uitgave voor de werkgever. Deze verworpen uitgave stijgt naar 40% als het bedrijf ook de brandstofkosten voor de privé-verplaatsingen betaalt.
Absoluut. Bij Battmobility kun je iedere elektrische wagen leasen. Deze formule heet BattMax.Lease.
Delen = verdienen
Je leaset de wagen via BattMobility en je maandelijkse factuur daalt, wanneer je de wagen deelt met andere betalende gebruikers.
Dit kunnen we collega’s op het werk zijn, of je werknemers. Of vrienden en buren. Zo zorgen wij steeds voor optimale mobiliteit op maat van jouw leven én werk.
Ook een elektrische wagen leasen bij BattMobility?
Vraag naar onze voorwaarden of vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij helpen je met alle plezier verder op weg!
Je bedrijf wilt haar elektrische auto’s delen?
Ja. Een bedrijf dat een eigen wagen aankoopt en deze na de uren deelt met burgers, is onderworpen aan de vennootschapsbelasting (artikel 24 van het Wetboek van de Inkomstenbelasting). De inkomsten van het delen na de uren horen bij de omzet en zijn onderworpen aan 21% btw.
Bekijk hier welke voertuigen al gedeeld worden door bedrijven.
Hoe verloopt mijn maandelijkse afrekening?
Lease je een wagen via BattMobility, dan vragen we jou om de wagen min. 8 dagen in ons deelsysteem vrij te geven. Voor elke effectief gedeelde dag, word de dagprijs in mindering gebracht op je lease factuur.
Absoluut. Bij Battmobility kun je iedere elektrische wagen leasen. Deze formule heet BattMax.Lease.
Delen = verdienen
Je leaset de wagen via BattMobility en je maandelijkse factuur daalt, wanneer je de wagen deelt met andere betalende gebruikers.
Dit kunnen we collega’s op het werk zijn, of je werknemers. Of vrienden en buren. Zo zorgen wij steeds voor optimale mobiliteit op maat van jouw leven én werk.
Ook een elektrische wagen leasen bij BattMobility?
Vraag naar onze voorwaarden of vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij helpen je met alle plezier verder op weg!
Hoe verloopt mijn maandelijkse afrekening?
Lease je een wagen via BattMobility, dan vragen we jou om de wagen min. 8 dagen in ons deelsysteem vrij te geven. Voor elke effectief gedeelde dag, word de dagprijs in mindering gebracht op je lease factuur.