In de snel evoluerende wereld van zakelijke mobiliteit worden bedrijven voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen én kansen. Een van de meest opvallende veranderingen van de afgelopen jaren is de opkomst van (gedeelde) elektrische mobiliteit. En zeker nu: sinds 1 juli gelden de fiscale voordelen van hybride niet langer.
Steeds meer bedrijven omarmen deze duurzame én kosteneffectieve oplossing om aan hun mobiliteitsbehoeften te voldoen. Waarom is gedeelde mobiliteit voor bedrijven dan zo interessant? En waarom wordt het delen van geleasede voertuigen met derden een steeds interessantere optie?
Wij kunnen al zeker 6 redenen bedenken. (Al zijn dat er zeker meer.)
1. Urgenter dan ooit: duurzaamheid en milieubewust handelen
Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven voor gedeelde elektrische mobiliteit (zouden moeten) kiezen, is het groeiende belang van duurzaamheid en milieubewustzijn.
Elektrische voertuigen (EV’s) stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit, wat bijdraagt aan het verminderen van de koolstofvoetafdruk van het bedrijf. Door de transitie naar elektrische mobiliteit te maken, kunnen bedrijven hun steentje bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering en hun groen imago kracht bijzetten.
Belangrijk: met de toenemende ‘range’ (bereik) zijn elektrische voertuigen zelfs voor de meest hardnekkige vertegenwoordiger een fluitje van een cent.
2. Kostenbesparing voor de vloot
Gedeelde elektrische mobiliteit biedt bedrijven een aanzienlijk kostenvoordeel. In plaats van te investeren in een volledig wagenpark dat mogelijk niet continu wordt gebruikt, kunnen bedrijven een kleinere vloot van elektrische voertuigen leasen of aanschaffen.
Gedeelde voertuigen kunnen optimaal worden benut door meerdere werknemers, wat resulteert in lagere laad- en onderhoudskosten. Door de wagens bovendien in weekends met de buurt te delen, kan de lease factuur al snel met 50% dalen.
3. Efficiënt ruimtegebruik
Een uitgebreid wagenpark kan veel parkeerruimte in beslag nemen op het bedrijfsterrein. Gedeelde elektrische mobiliteit minimaliseert de behoefte aan parkeerplaatsen, omdat voertuigen door meerdere personen worden gebruikt. Hierdoor kunnen bedrijven de beschikbare ruimte efficiënter benutten voor andere doeleinden.
Denk bijvoorbeeld aan: picknicktafels, bomen, fietsenstallingen en laadpalen.
4. Flexibiliteit en gebruiksgemak
Het delen van geleasede elektrische voertuigen met derden biedt bedrijven een aanzienlijke flexibiliteit. Als een voertuig niet in gebruik is, kan het worden verhuurd aan werknemers die het nodig hebben voor privé doeleinden of zelfs aan externe partijen. Dit maximaliseert de opbrengst van het wagenpark en kan extra inkomsten genereren voor het bedrijf.
5. Stimuleren van samenwerking en teamgeest
Het delen van elektrische voertuigen moedigt werknemers aan om samen te werken en hun reizen te coördineren. Dit bevordert de teamgeest en versterkt de banden tussen collega’s. Bovendien kan het delen van ritten de belasting van het woon-werkverkeer verminderen, wat bijdraagt aan een betere werk-privébalans van werknemers.
6. Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Als bedrijven elektrische mobiliteit omarmen en hun voertuigen delen, laten ze zien dat ze zich inzetten voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit kan een positieve invloed hebben op de perceptie van het bedrijf bij klanten, partners en werknemers, en het bedrijf onderscheiden als een progressieve en ethische organisatie.
Conclusie
Gedeelde elektrische mobiliteit biedt talloze voordelen voor bedrijven die streven naar duurzaamheid, kostenefficiëntie en flexibiliteit. Door te kiezen voor elektrische voertuigen en deze te delen met werknemers en derden wanneer ze niet worden gebruikt, kunnen bedrijven hun ecologische voetafdruk verkleinen, kosten besparen, efficiënter ruimtegebruik realiseren en een positieve impact hebben op het bedrijfsimago (zeker in het kader van Employer Branding).
Als we streven naar een toekomst waarin SDG’s meer zijn dan een papieren attest, dan is gedeelde elektrische mobiliteit een krachtig instrument voor bedrijven om het voortouw te nemen in duurzaam ondernemen.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Chriskras aflevering #1 – Maaike Cafmeyer
Geen beter gesprek dat met een toffe gast in de auto dachten we. Daarom nodigen we voortaan boeiende mensen uit om samen met Chris een testrit te maken. in ‘Chriskras’ praten ze over thema’s die ons allen aanbelangen: mobiliteit, ecologie, het gezin en den Dampuurt. Met Maaike Cafmeyer konden we ons geen beter eerste gast…

BattMobility in Aalst – vraag een offerte aan voor een elektrische lease wagen
UPDATE: wil je een wagen leasen in Aalst? Vraag dan vrijblijvend een offerte op. Zo kun je eenvoudig via onze app je elektrische wagen delen met anderen in Aalst. — Cambio is al sinds 2012 actief in Aalst, maar daar komen nu nog twee autodeelsystemen bij. Voor 100 euro kan je een dag met een…

Deinze deelt een elektrische auto
De stad Deinze stelt een elektrische carpoolwagen ter beschikking van haar werknemers en buurtbewoners. Hiervoor werkt de stad samen met de firma BattMobility, een Gents bedrijf dat elektrische deelwagens aanbiedt om te delen binnen een bepaalde buurt. De deelauto bevindt zich op de parking aan het Mobipunt rechtover het dienstencentrum Leiespiegel. Daar is immers een…

Stoffel Vandoorne tekent bij Battmobiel (1 april)
Voormalig Formule 1-rijder Stoffel Vandoorne is sinds dit jaar simulatorrijder voor Mercedes, hij combineert die job met een plek in Formule E, de elektrische Formule 1, voor HWA Racelab. Nu tekent hij ook als testrijder bij Battmobiel. “Als Formule E-rijder ben ik vanzelfsprekend geïnteresseerd in ecologische alternatieven op klassieke wagen. Ik volg Battmobiel nu al…

Exclusief: test vandaag Tesla Roadster (2020) prototype bij Battmobiel – 1 April
1 April 😉 Vorige week haalden we als eerste in Gent een Tesla Model 3 binnen. Deze week hebben we een nog grotere primeur. Tesla koos Battmobiel uit om als eerste in Europa testritten te organiseren met hun nieuwe wagen. Tesla-fans kijken al even uit naar de volgende generatie Roadster. De auto komt normaal gezien…

Nieuw mobiliteitsbudget maakt elektrisch autodelen aantrekkelijker
Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteed worden binnen drie pijlers. De eerste betreft de aankoop…

Opinie – Slimme kilometerheffing en autodelen
Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op. In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een…

Vorst in’t land!
Heb je het ook al gemerkt? Het kilometer bereik van jouw buurt BattMobiel kan een stuk lager liggen dan normaal. Want daar is (de) Vorst weer! Weet dat de weergegeven kilometers steeds een schatting zijn op basis van bvb eerder rijgedrag. Toch geven we je graag al wat tips mee. Wat kan je doen om…

Stage Marketing en communicatie (of Jobstudent)
BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die zich via BattMobiel steeds op een duurzame, hippe en goedkope manier kunnen verplaatsen. Steeds met het beste van het beste…

Vacature: Business developer / sales
Business Developer gezicht bij Batt! BattMobility is een Belgische startup in hartje Gent met een ijzersterk en ambitieus team om van elektrisch autodelen het nieuwe normaal te maken. Daarom bouwen wij een community van buren, vrienden en collega’s uit die via ons autodeelplatform hun vervoersnoden kunnen vervullen. Met het beste van het beste en steeds…