In de snel evoluerende wereld van zakelijke mobiliteit worden bedrijven voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen én kansen. Een van de meest opvallende veranderingen van de afgelopen jaren is de opkomst van (gedeelde) elektrische mobiliteit. En zeker nu: sinds 1 juli gelden de fiscale voordelen van hybride niet langer.
Steeds meer bedrijven omarmen deze duurzame én kosteneffectieve oplossing om aan hun mobiliteitsbehoeften te voldoen. Waarom is gedeelde mobiliteit voor bedrijven dan zo interessant? En waarom wordt het delen van geleasede voertuigen met derden een steeds interessantere optie?
Wij kunnen al zeker 6 redenen bedenken. (Al zijn dat er zeker meer.)
1. Urgenter dan ooit: duurzaamheid en milieubewust handelen
Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven voor gedeelde elektrische mobiliteit (zouden moeten) kiezen, is het groeiende belang van duurzaamheid en milieubewustzijn.
Elektrische voertuigen (EV’s) stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit, wat bijdraagt aan het verminderen van de koolstofvoetafdruk van het bedrijf. Door de transitie naar elektrische mobiliteit te maken, kunnen bedrijven hun steentje bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering en hun groen imago kracht bijzetten.
Belangrijk: met de toenemende ‘range’ (bereik) zijn elektrische voertuigen zelfs voor de meest hardnekkige vertegenwoordiger een fluitje van een cent.
2. Kostenbesparing voor de vloot
Gedeelde elektrische mobiliteit biedt bedrijven een aanzienlijk kostenvoordeel. In plaats van te investeren in een volledig wagenpark dat mogelijk niet continu wordt gebruikt, kunnen bedrijven een kleinere vloot van elektrische voertuigen leasen of aanschaffen.
Gedeelde voertuigen kunnen optimaal worden benut door meerdere werknemers, wat resulteert in lagere laad- en onderhoudskosten. Door de wagens bovendien in weekends met de buurt te delen, kan de lease factuur al snel met 50% dalen.
3. Efficiënt ruimtegebruik
Een uitgebreid wagenpark kan veel parkeerruimte in beslag nemen op het bedrijfsterrein. Gedeelde elektrische mobiliteit minimaliseert de behoefte aan parkeerplaatsen, omdat voertuigen door meerdere personen worden gebruikt. Hierdoor kunnen bedrijven de beschikbare ruimte efficiënter benutten voor andere doeleinden.
Denk bijvoorbeeld aan: picknicktafels, bomen, fietsenstallingen en laadpalen.
4. Flexibiliteit en gebruiksgemak
Het delen van geleasede elektrische voertuigen met derden biedt bedrijven een aanzienlijke flexibiliteit. Als een voertuig niet in gebruik is, kan het worden verhuurd aan werknemers die het nodig hebben voor privé doeleinden of zelfs aan externe partijen. Dit maximaliseert de opbrengst van het wagenpark en kan extra inkomsten genereren voor het bedrijf.
5. Stimuleren van samenwerking en teamgeest
Het delen van elektrische voertuigen moedigt werknemers aan om samen te werken en hun reizen te coördineren. Dit bevordert de teamgeest en versterkt de banden tussen collega’s. Bovendien kan het delen van ritten de belasting van het woon-werkverkeer verminderen, wat bijdraagt aan een betere werk-privébalans van werknemers.
6. Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Als bedrijven elektrische mobiliteit omarmen en hun voertuigen delen, laten ze zien dat ze zich inzetten voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit kan een positieve invloed hebben op de perceptie van het bedrijf bij klanten, partners en werknemers, en het bedrijf onderscheiden als een progressieve en ethische organisatie.
Conclusie
Gedeelde elektrische mobiliteit biedt talloze voordelen voor bedrijven die streven naar duurzaamheid, kostenefficiëntie en flexibiliteit. Door te kiezen voor elektrische voertuigen en deze te delen met werknemers en derden wanneer ze niet worden gebruikt, kunnen bedrijven hun ecologische voetafdruk verkleinen, kosten besparen, efficiënter ruimtegebruik realiseren en een positieve impact hebben op het bedrijfsimago (zeker in het kader van Employer Branding).
Als we streven naar een toekomst waarin SDG’s meer zijn dan een papieren attest, dan is gedeelde elektrische mobiliteit een krachtig instrument voor bedrijven om het voortouw te nemen in duurzaam ondernemen.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Gent haalt doelstellingen autodelen: minstens 2 deelauto’s per 1.000 inwoners
Leuven, Mechelen en Gent hebben de Vlaamse doelstellingen rond autodelen behaald: de drie steden bieden minstens 2 deelauto’s per duizend inwoners aan. “Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op vrt NWS. Gent met 3,52, Mechelen met 2,34…

Autodelen, is dat wel iets voor KMO’s en bedrijven?
Neen, eigenlijk niet. Tenminste niet in de traditionele zin van het woord. Gelukkig is BattMobility veel meer dan ‘een auto delen’. Batt optimaliseert je wagenpark, regelt je administratie en onderhoud én geeft je (werknemers) toegang tot haar hele vloot. Of u nu een architectenbureau, snelgroeiend tech-bedrijf of productiebedrijf bent, optimale mobiliteit via elektrisch autodelen is…

Infoavond over elektrisch autodelen op 24 november (Gent)
Op 24 november 2022 organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Misschien iets voor jou je vrienden of je familie? Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot voordelig leasen van een elektrische wagen De deelwagens in de Dampoortwijk en Gent-Centrum Er is ruim…

Indexering van de basisprijzen oudste wagens v.a. 1/11/22
BattMobility hanteert al sinds de zomer van 2020 dezelfde prijzen. Door de sterk gestegen algemene kosten en loonkosten, zijn we verplicht de basisprijzen voortaan te indexeren. Indexering De indexering zal vanaf 1 november worden ingevoerd, en wordt voortaan automatisch doorgevoerd. De index juli 2020 bedroeg 109,76, de huidige index is 127,74. Er komt dus maximaal…

Allego verhoogt haar prijzen voor laden
Enkele dagen geleden heeft Allego haar prijzen voor laden en snelladen in heel Europa eenzijdig verhoogd. Dit zorgt ervoor dat Batt met onmiddellijke ingang tijdelijk een toeslag moet aanrekenen. ? Over welke verhoging spreken we? De prijsstijging ziet er als volgt uit: Normaal laden (AC 22kW): 0,70 EUR/ kWh (vroeger was dat 0,409) Snelladen (50kW): 0,75…

11 top redenen om met je bedrijf over te schakelen op een EV
Wist je dat de transportsector verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan een groot deel afkomstig is van personenauto’s? Als u momenteel in een traditionele benzineauto rijdt, is overstappen op een elektrische auto een van de beste manieren om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en elke dag een positief effect op het…

Elektrische autodeelorganisatie BattMobility rondt kaap van 50000 ritten
De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”. BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat…

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility
In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september
Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…

BattMobility een jaar langer op truitjes van KRC Gent
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, startte vorig jaar – vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” – met het sponsoren van een aantal projecten bij KRC Gent, ondermeer voor Olympus Mobility en BattMobility. Deze week werd beslist om het sponsorcontract met een jaar te verlengen. Hierdoor spelen de jongeren van de U11 ook volgend seizoen in…