In Sint-Martens-Latem zijn vanaf het voorjaar 2023 minstens 5 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem BattMobility. Het gaat om 4 luxueuze stadswagens en 1 multifunctionele combispace met trekhaak.
Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, was het aanbod aan deelwagens in Sint-Martens-Latem nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost voor de gedeelde mobiliteit in de gemeente en zal over twee jaar 900 ton CO 2 besparen.
De grootste klimaatuitdaging vandaag ligt binnen de mobiliteitssector, één derde van de uitstoot in de regio komt immers van transport. De (privé)-wagen is en blijft koning en de inspanningen die geleverd worden om de wagen te laten staan, zijn niet altijd succesvol.
“Sint-Martens-Latem nam vorig jaar het initiatief om deze uitdaging aan te gaan. Ook de besturen (en alle werknemers van de gemeente) zullen de deelwagens gebruiken voor dienstverplaatsingen,” aldus Chris de Guytenaer, oprichter van BattMobility.
Verruimd aanbod met tal van voordelen
“Autogebruik met BattMobility is gebaseerd op een eenvoudig principe: een auto die veel gebruikt wordt is goedkoper voor iedereen en is beter voor het milieu. De manier waarop een deelauto fungeert, heeft ook invloed op de denkwijze en het gedrag van mensen,” zegt Chris de Guytenaer van BattMobility.
“Autodelen kan mensen doen nadenken over de noodzaak van hun verplaatsingen en hen ertoe aanzetten om efficiënter om te gaan met die ene autorit. Nog te vaak zie je mensen voor kleine verplaatsingen de auto nemen of combineert men niet meerdere verplaatsingen in één rit. Gebruikers van deelauto’s leggen minder voertuigkilometers af en kiezen principieel voor duurzame alternatieven.”
“We plaatsen steeds verschillende type wagens, voor elke vervoersbehoefte. In een later stadium plaats BattMobility ook nog enkele luxewagens, zoals een Tesla Y.”
Eén deelwagen vervangt tot 12 privé-wagens
“Een deelwagen staat minder stil, maar vervangt tot wel 12 privé-wagens. Idealiter is autodelen een stimulans voor mensen om de eigen tweede) wagen achterwege te laten en misschien zelfs geen nieuwe auto meer aan te kopen”, licht communicatiemanager David De Beukelaer toe.
Autodelen is duidelijk een concept dat economische en sociale voordelen met zich meebrengt en bijdraagt aan een milieuvriendelijkere mobiliteit. En toch bestonden tot nu toe geen autodeelmogelijkheden in Sint-Martens-Latem en
Afsnee, onder andere door de landelijkere context. “BattMobility is marktleider in Gent voor duurzame mobiliteit. Sinds kort breiden we ook uit naar de wijde regio van Gent,” aldus Chris de Guytenaer.
“Met behulp van de elektrische deelwagens van Battmobility kunnen de gemeenten hun bewoners en bedrijven nu een geïntegreerd en duurzaam, maar ook laagdrempelig alternatief voor lokale verplaatsingen aanbieden. En gelukkig doen vele gemeenten dat inmiddels ook.”
Eén abonnement, toegang tot 140 elektrische deelwagens
Chris de Guytenaer: “Wie in Sint-Martens-Latem een auto wil gebruiken, kan terecht op 3 plaatsen in de gemeente. Er wordt gestart met 5 volledig elektrische wagens, maar met de bedoeling dit aanbod verder uit te breiden in functie van het gebruik.”
“Als gemeente ondersteunen én gebruiken we deze dienst. Het initiatief komt immers tegemoet aan de lokale parkeerdruk (één Batt-wagen vervangt immers minstens 8-12 particuliere wagens in de buurt) en draagt mee een steentje bij tot een verminderde milieubelasting.”
Het unieke aan de deelwagens in Sint-Martens-Latem is bovendien dat ze steeds per twee aan een laadpunt worden geplaatst. Bovendien worden er ook steeds extra publieke laadpalen geïnstalleerd.”
“Sint-Martens-Latem is zeer ambitieus op het vlak van klimaat en dat bewijzen we hier opnieuw. Deelmobiliteit is een belangrijke pijler in onze klimaatplannen. Het zorgt voor minder auto’s, minder files, minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit. De gemeente geeft zelf ook het goede voorbeeld door elektrische deelwagens in te zetten als dienstwagens. Werknemers hebben zelfs automatisch privé toegang tot de wagens van BattMobility.”
Sterke lokale communicatiecampagne
Om de inwoners van Sint-Martens-Latem te overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden en autodelen, zetten de initiatiefnemers een creatieve communicatiecampagne op die vanaf 15 maart in het straatbeeld en in de gemeentelijke gebouwen en communicatie verschijnt.
Een goede communicatiecampagne – mét boeiende infoavonden en testritten – is onontbeerlijk om mensen te doen overschakelen naar elektrisch autodelen”, aldus David De Beukelaer, verantwoordelijke communicatie bij BattMobility. “Autodelen vraagt een mentale verandering. Door permanent en doelgroepgericht te gaan communiceren worden de inwoners gesensibiliseerd om de stap te zetten van autobezit naar autogebruik. En we hebben gezien dat het werk. In Gent én in de deelgemeenten.”
Wist je dat …
… de gemiddelde gezinswagen in Vlaanderen 90-95% van de tijd stilstaat? Bij (elektrisch) autodelen maken meerdere gezinnen, bedrijven en/of organisaties na elkaar gebruik van een wagen. Door efficiënter om te gaan met auto’s, zijn er niet alleen minder wagens in omloop maar wordt de zware investering bovendien gedeeld. Autodelen is bovendien de perfecte manier om elektrisch rijden ingang te doen vinden.
… BattMobility ook aan ‘omgekeerd’ autodelen doet? Je leaset een wagen bij BattMobility én jij kiest zelf wanneer je hem deelt. Zo rij je goedkoper én zonder verlies van je vrijheid!
.. veel bedrijven KMOs steeds vaker gebruik maken van de vloot van BattMobility. Als lease wagens voor het personeel, of als extraatje voor de werknemers.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Gent haalt doelstellingen autodelen: minstens 2 deelauto’s per 1.000 inwoners
Leuven, Mechelen en Gent hebben de Vlaamse doelstellingen rond autodelen behaald: de drie steden bieden minstens 2 deelauto’s per duizend inwoners aan. “Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op vrt NWS. Gent met 3,52, Mechelen met 2,34…

Autodelen, is dat wel iets voor KMO’s en bedrijven?
Neen, eigenlijk niet. Tenminste niet in de traditionele zin van het woord. Gelukkig is BattMobility veel meer dan ‘een auto delen’. Batt optimaliseert je wagenpark, regelt je administratie en onderhoud én geeft je (werknemers) toegang tot haar hele vloot. Of u nu een architectenbureau, snelgroeiend tech-bedrijf of productiebedrijf bent, optimale mobiliteit via elektrisch autodelen is…

Infoavond over elektrisch autodelen op 24 november (Gent)
Op 24 november 2022 organiseert BattMobility een infoavond over elektrische deelmobiliteit. Misschien iets voor jou je vrienden of je familie? Tijdens de infosessie maak je kennis met: De formules van Battmobility De voordelen van autodelen De voordelen van elektrische rijden De mogelijkheden tot voordelig leasen van een elektrische wagen De deelwagens in de Dampoortwijk en Gent-Centrum Er is ruim…

Indexering van de basisprijzen oudste wagens v.a. 1/11/22
BattMobility hanteert al sinds de zomer van 2020 dezelfde prijzen. Door de sterk gestegen algemene kosten en loonkosten, zijn we verplicht de basisprijzen voortaan te indexeren. Indexering De indexering zal vanaf 1 november worden ingevoerd, en wordt voortaan automatisch doorgevoerd. De index juli 2020 bedroeg 109,76, de huidige index is 127,74. Er komt dus maximaal…

Allego verhoogt haar prijzen voor laden
Enkele dagen geleden heeft Allego haar prijzen voor laden en snelladen in heel Europa eenzijdig verhoogd. Dit zorgt ervoor dat Batt met onmiddellijke ingang tijdelijk een toeslag moet aanrekenen. ? Over welke verhoging spreken we? De prijsstijging ziet er als volgt uit: Normaal laden (AC 22kW): 0,70 EUR/ kWh (vroeger was dat 0,409) Snelladen (50kW): 0,75…

11 top redenen om met je bedrijf over te schakelen op een EV
Wist je dat de transportsector verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan een groot deel afkomstig is van personenauto’s? Als u momenteel in een traditionele benzineauto rijdt, is overstappen op een elektrische auto een van de beste manieren om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en elke dag een positief effect op het…

Elektrische autodeelorganisatie BattMobility rondt kaap van 50000 ritten
De Gentse mobiliteits- en autodeelorganisatie heeft in september de kaap van 50.000 ritten overschreden. “De cijfers zitten in een ongezien stijgende lijn”, zegt oprichter Chris de Guytenaer. “De energiecrisis laat zich duidelijk voelen en we zien dan ook een gevoelige toename van het aantal gebruikers”. BattMobility viert volgend jaar haar vijfde verjaardag in Gent. Wat…

Seppe Smits op zomerstage in Gent met BattMobility
In de zomer ligt er geen sneeuw in de Alpen, dus traint tweevoudig wereldkampioen snowboarden Seppe Smits in Gent: op de Blandijnberg, De Ledeberg én de Kantienberg. Want wat je plannen ook zijn, BattMobility heeft altijd een elektrische auto voor jou.

Autovrije zondag in Gent op zondag 18 september
Op 18 september is het weer Autovrije Zondag in Gent. Uiteraard verdient autodelen daar ook een plaats. Stad Gent voorziet de hele F. Rooseveltlaan voor duurzame mobiliteit: fietshandelaars, deelfietsaanbieders en autodeelaanbieders tekenen present. BattMobility is er natuurlijk ook bij. In stijl. (meer verklappen we niet!) Trek je wandelschoenen aan, pomp je banden op, pak je stelten vast. Zing mee met de grootste sterren, eet een…

BattMobility een jaar langer op truitjes van KRC Gent
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, startte vorig jaar – vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” – met het sponsoren van een aantal projecten bij KRC Gent, ondermeer voor Olympus Mobility en BattMobility. Deze week werd beslist om het sponsorcontract met een jaar te verlengen. Hierdoor spelen de jongeren van de U11 ook volgend seizoen in…