Met de principiële beslissing van de Vlaamse regering in juli komt de slimme kilometerheffing terug een stapje dichterbij. De maatregel moet voor de broodnodige responsabilisering van het gebruik van auto’s zorgen, maar heeft ook een impact op autodelen. Flankerende maatregelen dringen zich daarom op.
In Vlaanderen wordt al jaren gesproken over het invoeren van een vorm van wegenheffing voor personenwagens. De regering onderzoekt momenteel nog twee pistes: een lokale heffing of een slimme kilometerheffing. Voor het zomerreces werd duidelijk dat er een principieel akkoord is om stappen te zetten richting een Vlaamse slimme kilometerheffing, maar de vraag is of dit praktisch en financieel haalbaar is. De beslissing hierover zal dit najaar nog vallen en dan is het aan de volgende regering om deze uit te voeren.
BROODNODIGE MAATREGEL
De insteek van de slimme kilometerheffing is zonder meer positief: door autogebruikers een duidelijke prijs per kilometer te laten betalen wil de wetgever de congestie op de wegen reduceren, het principe van ‘de gebruiker betaalt’ toepassen en externe kosten internaliseren. De prijs per kilometer zal vermoedelijk variëren al naar gelang het tijdstip, de locatie en het type wagen. Zo kan men sturen richting minder autokilometers tijdens de spits, op congestie gevoelige plaatsen en met vervuilende wagens. Om de kosten voor de gebruiker gemiddeld niet hoger te laten oplopen dan vandaag zullen de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling vermoedelijk wegvallen. Vooral die laatste maatregel roept een aantal vragen op.
MINDER KILOMETERS MET MEER WAGENS
Momenteel heeft de belasting op inverkeerstelling (BIV) een (beperkt) afradend effect op de aankoop van nieuwe wagens. Deze belasting zorgt er mede voor dat auto-eigenaars, naast de kosten voor verzekering, onderhoud en andere taksen, behoorlijk wat betalen voor het louter bezit van een wagen. Toch blijkt deze hoge kost vandaag nog onvoldoende doorslaggevend te zijn om stil te staan bij irrationeel autobezit en daarentegen te kiezen voor autodelen. Daardoor worden we geconfronteerd met een almaar groeiend wagenpark dat steeds meer publieke ruimte inneemt. De afschaffing van de BIV kan deze trend mogelijk nog versterken. Het overmatig bezit van wagens is even nefast voor de leefbaarheid van onze steden en gemeenten als het overmatig gebruik ervan. Indien de BIV toch zou verdwijnen, moeten we overwegen om dit enkel te doen voor gedeelde wagens. Zo worden de bewezen positieve effecten van autodelen ook fiscaal ondersteund.
POTENTIËLE BEDREIGING VOOR AUTODELEN
De intrede van een slimme kilometerheffing roept een hele reeks vragen op, zowel voor de aanbieders van autodelen als voor de autodelers. Voor de operatoren zal het ingewikkelder worden om hun prijs transparant te communiceren. Momenteel rekenen aanbieders van autodelen meestal een prijs per tijdseenheid en/of per kilometer aan. De slimme kilometerheffing zal voor een extra prijsbepalende factor zorgen, één die bovendien nogal onzeker is. Om een inschatting te maken van de kostprijs zullen aanbieders er mogelijks voor opteren om standaard het duurste tarief door te rekenen aan hun klanten. Indien dit ook gebeurt in daluren en in meer rurale gebieden zal de privéwagen een onklopbare concurrent blijven voor de deelwagens, met alle gevolgen van dien.
We moeten erop toezien dat de slimme kilometerheffing de brede autodeelwereld niet onbedoeld met een (perceptie)probleem opzadelt. Een heldere en concurrentiële prijszetting zijn immers noodzakelijke voorwaarden om meer autobezitters te overtuigen van de voordelen van autodelen. Daarom moet er van bij het begin van de implementatie voldoende aandacht zijn voor de impact die de slimme kilometerheffing kan hebben op autodelen. Niet om autorijden goedkoper te maken voor autodelers, wel om de huidige omschakeling van autobezit naar autogebruik niet onnodig af te remmen.
Dit stuk verscheen eerder op www.autodelen.net
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Ken, onze Sales Manager.

Super! Fielding Factory investeert in Gentse duurzame pioniers
Projectleider en duurzame ondernemer, Pieter Deschamps, gaat vanuit zijn onderneming “Fielding Factory” een aantal projecten sponsoren bij KRC Gent, waaronder Olympus Mobility en BattMobility. Fielding Factory ondersteunt straffe merken Fielding Factory brengt innovatieve concepten en vernieuwende ideeën voor een duurzame, sociale en toekomstgerichte samenleving in de praktijk! Dit op vlak van mobiliteit, lokale handel en…

BattMobility voor projectontwikkelaars: De Nieuwe Dokken Gent
In Gent is BattMobility al zeer actief als aanbieder, en dus ook hier aan de nieuwe Dokken. Je vindt hier een Volkswagen e-Up en een Renault Zoé. Ook jij kunt hier gebruik van maken! Je dient je enkel te registeren via www.battmobility.com. Na het ontvangen van je persoonlijke login, kan je via de BattMobility-app je…

De BattMobility app is dood. Lang leve de BattMobility app!
BattMobility werkt vanaf nu met de nieuwe app Heuglijk nieuws! Sinds vannacht zijn alle wagens en reservaties overgeschakeld naar een nieuwe infrastructuur. Alle wagens zijn voortaan enkel beschikbaar via de nieuwe app. Met deze app kun je je reservaties plannen, de wagen openen en sluiten (en ook terugvinden). Waar vind ik de app? De app…

Dé Battmobility autodeel playlist op Spotify
Een playlist speciaal voor elektrische autodelers? No problem, wij zetten je alvast op weg! Want nummer na nummer ontdek je het ultieme gevoel van elektrisch rijden met BattMobility. Doe zelf een suggestie voor onze playlist! Heb je zelf een leuk nummer in je hoofd? Laat het ons weten! Dan voegen we het toe 😉

BattMobility deelt haar laadplaatsen met De Lijn – 1 april
Deze ochtend kondigde De Lijn aan dat ze voorlopig geen elektrische bussen in Gent zal laten rijden. De reden hiervoor is het ontbreken van voldoende laadpalen in de stad. BattMobility, de Gentse aanbieder van mobiliteitsoplossingen, reikt hen nu de hand. ‘Toen we deze ochtend het nieuws vernamen, zijn we meteen in actie geschoten’, zegt oprichter…

BattMobility komt naar Nieuwe Dokken Gent
Bij De Nieuwe Dokken staat duurzaamheid centraal. Daarom bleek het partnerschap met het autodeelbedrijf BattMobility meteen een perfect huwelijk te zijn. BattMobility onderscheidt zich van andere autodeelbedrijven dankzij hun bijzondere deals. Zo kan je bij hen uit twee formules kiezen, waarin er zowel familie-auto’s zoals de Kangoo beschikbaar zijn, als de meer exclusieve Tesla-modellen. Of…

Daniël Termont te gast in aflevering 4 van Chriskras
In de vierde aflevering van onze webserie Chriskras stapt oud-burgemeester Daniel Termont bij Chris in de auto. Daniël Termont steunt ‘commons’ Oud-burgemeester Daniël Termont supportert mee voor de ‘commons‘: initiatieven van burgers die zaken aankopen, door de buurt gebruikt kunnen worden en waarbij de kosten gedeeld worden. Bij BattMobility zijn we blij dat ook Daniel…

Subsidies autodelen en elektrische wagens in Gent
Premies en subsidies voor wie zich anders wil verplaatsen Wil je niet langer in de file staan met de wagen? Overweeg je om (deels) over te schakelen op de (elektrische) fiets, (elektrische) taxi of op het openbaar vervoer? Of mag je wagen vanaf 2020 niet langer in de lage-emissiezone rijden? Kijk dan of je in aanmerking komt…